چاپ        ارسال به دوست

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

وضعیت کودکان خیابانی در شش استان کشور توسط محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد ارزیابی قرار گرفت

    " وضعیت کودکان خیابانی درسال 96 در شش استان کشور " در قالب طرح  پژوهشی توسط مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، جمع بندی نتایج این طرح پژوهشی که به سفارش سازمان بهزیستی کشور اجرا شده است، طی نشستی توسط دکتر" مروئه وامقی " رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و با حضور نمایندگان سازمان های بهزیستی کشور، خدمات اجتماعی شهرداری تهران، دفتر اسیب های اجتماعی وزارت رفاه، دفتر سلامت وزارت بهداشت و معاونت اموراجتماعی وزارت کشور، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ارائه شد.

    در این نشست که نمایندگان سازمان های بین المللی همچون یونیسف و سازمان های غیردولتی داخل کشور مانند " کانون فرهنگی کوشا، موسسه مهر و ماه، شبکه یاری کودکان و انجمن کیانا " نیز شرکت داشتند، وضعیت جمعیت شناختی و کار کودکان خیابانی و خانواده های آنان و رفتارهای پرخطر مصرف مواد مورد بررسی قرار گرفت.

    در این نشست، پیشنهاد شد تا نتایج این طرح تحقیقاتی، جهت اطلاع سیاستگزاران حوزه رفاه اجتماعی، در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارائه شود، چرا که کودکان خیابانی در معرض آسیب های مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی قرار دارند و شناخت شرایط کار و زندگی ایشان، عوامل خیابانی شدن آنها و پیامدهای حاصل از این شرایط در برنامه ریزی برای کاهش و کنترل مشکلات آنها ضروری است.

   دکتر وامقی رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی درگزارش خود از نتایج این تحقیق گفت:  بیشترین علت کار کودکان در خیابان ، کسب درآمد است، کودکان در نتیجه ترکیبی از عوامل اجتماعی شامل فقر، نبود درآمد کافی، اعتیاد و آسیب های درون خانواده، عوامل فرهنگی و مشکلات قانونی، عمدتا به منظور کسب درآمد، به خیابان کشیده می شوند.

   " حدود 90 درصد کودکان مورد مطالعه در این تحقیق، پسر بوده، 46 درصد افغان و بقیه ایرانی بودند. نیمی از کودکان به تحصیل اشتغال ندارند و بیشترین علت عدم تحصیل را نیاز به کار کردن (81 درصد) ذکر کرده اند، بیشتر کودکان با خانواده یا اقوام زندگی می کنند (85 درصد) و 75 درصد والدین آنان دارای زندگی مشترک هستند."

   " نرخ بیکاری در پدران بالای 29 درصد بوده و در حدود 28 درصد پدران سابقه مصرف مواد دارند. مهمترین علت کار کودکان ، تامین معاش خانواده (86 درصد) است و غالبا درآمد خود را بطور کامل یا نسبی (85 درصد) به خانواده می دهند. بیشترین شغل کودکان دستفروشی و جمع آوری ضایعات است و اغلب آنها بیش از پنج ساعت در روز کار می کنند."

   " کودکان در خیابان در معرض مشکلاتی چون تحمل سرما و گرما (23 درصد) ، گرسنگی (20/7 درصد) و خشونت از سوی مردم (21 درصد) و ماموران (15 درصد) هستند. در حدود 17 درصد این کودکان سابقه مصرف الکل و پنج درصد سابقه مصرف مواد را گزارش کرده اند ، و برغم راه اندازی مراکز خدمت رسانی به کودکان خیابانی ، در حدود 57 درصد آنان هنوز هیچگونه خدماتی از این مراکز دریافت نمی کنند."

    رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پس از ارائه این گزارش آماری و براساس نتایج بدست آمده، گفت: در سال های اخیر، فعالیت های مختلف و مشترکی از سوی سازمان های دولتی و غیردولتی برای بهبود شرایط کودکان و دسترسی ایشان به خدمات مختلف به ویژه خدمات آموزشی و سلامت انجام شده است (مانند: برقراری دسترسی کودکان مهاجر به آموزش های رسمی، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، اجرای طرح مراکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده، گسترش مراکز پرتو و راه اندازی مراکز ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان )، و این فعالیت ها در تهران و شهرهای بزرگ گسترش بیشتری دارد، اما هنوز خدمات ارائه شده کافی نبوده و بخش قابل توجهی از کودکان بویژه در شهرهای کوچک به خدمات موجود دسترسی ندارند.

    وی افزود: علاوه براینکه، علل زمینه ای منجر به خیابانی شدن کودکان مانند فقر، مهاجرت و آسیب های درون خانواده همچنان تداوم دارند لذا توجه به عوامل زمینه ای بروز کار کودکان و تفاوت های آن در شهرهای مختلف و تمرکز بر پیشگیری از کار کودکان در مناطق در معرض خطر، کاهش آسیب های ناشی از کار و دسترسی به آموزش، باید درمرکز توجه برنامه های کودکان خیابانی (به تناسب هرشهر) در کل کشور قرار بگیرد.

    لازم به ذکر است، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در رشته های خاص سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی ، سلامت روانی و توانبخشی ) همچون " مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، مددکاری اجتماعی ، مشاوره و روانشناسی بالینی، سلامت در حوادث و بلایا ، و همچنین روانپزشکی ، روانشناسی ، پرستاری توانبخشی و ... " ، ضمن تعلیم و تربیت نیروی متخصص ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.

    این دانشگاه منحصربفرد که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می کند، در برخی از رشته ها بعنوان تنها برگزارکننده ، و در برخی از آنها نیز بعنوان اولین برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در داخل و خارج از کشور شناخته شده است.

انتهای پیام /

تنظیم خبر: نعیمی پور


٢١:٣٧ - شنبه ٨ دی ١٣٩٧    /    عدد : ١٣٣٥٦    /    تعداد نمایش : ٦٦٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج