چاپ        ارسال به دوست

با همکاری و اجرای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛

اولین دوره آموزش تخصصی معلمان کودکان با کاشت حلزون، در تبریز برگزار شد

   اولین دوره آموزش تخصصی معلمان کودکان با کاشت حلزون وابسته به سازمان آموزش و پرورش استثنایی استان آذربایجان شرقی، طی سه روز در شهر تبریز برگزار شد.

   دکتر" گیتا موللی " مدیر گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری این دوره آموزشی با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: این دوره آموزشی به همت موسسه خیریه " بشارت " و با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، مرکز کاشت حلزون تبریز و مرکز " فرانک " بعنوان یک مرکز حمایت از کودکان ناشنوا و کم شنوا و خانواده آنان که تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می کند، برگزار شد.

    وی افزود: با توجه به اهمیت آموزشهای تخصصی برای معلمان دانش آموزان کاشت حلزون شده، ۶۰ معلم از میان آنان که دانش آموزان مقاطع پیش دبستان تا دبیرستان دارند، در این دوره آموزشی شرکت کردند.

    بگفته دکتر موللی، " آموزش بلندخوانی کتاب، روشهای روز جهان درحوزه کتابخوانی برای کودکان کم شنوای با کاشت حلزون، آشنایی با کاشت حلزون و ارائه روشهای عملی، چگونگی تدریس مناسب کودک کم شنوا و مناسب سازی مدرسه و پیش دبستان برای کودکان دارای کاشت حلزون " از جمله مباحث آموزشی این دوره بود.

     این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کاشت حلزون، عمل جراحی است که با انجام آن، پروتز مخصوصی داخل گوش کودکان ناشنوا کار گذاشته می شود، توضیح داد: با این عمل، کم شنوایی آنان تا حد زیادی جبران می شود، تا جایی که کودکان با کاشت حلزون درصورت آموزش و توانبخشی مناسب، قادر به پیشرفت های زیادی بوده و می توانند مانند همسالان شنوای خود صحبت کنند.

    وی افزود: کم شنوایی، به خودی خود، ناتوانی در یادگیری نیست و با حمایت درست، یک دانش آموز کم شنوا می تواند همان پیشرفت کودکان شنوا را داشته باشد و به سطوحی همانند همسالانش دست یابد.
   دکتر موللی اظهارداشت: تاثیر کم شنوایی، بین دانش آموزان بسیار متغیر است و  به عواملی مانند سن که در آن کم شنوایی اتفاق افتاده، سن تشخیص  و توانبخشی زود هنگام یا دیر هنگام، کیفیت توانبخشی در دوران کودکی، حمایت پدر و مادر از کودک، رشد زبان و توانایی استفاده از فن آوری (سمعک و کاشت) بستگی دارد.
   وی افزود: کم شنوایی، بر روی طیف وسیعی از مهارت هایی که دانش آموزان نیاز به یادگیری خواهند داشت، مانند " مهارت های گوش دادن، توجه و تمرکز، توسعه زبان، مهارت های سواد ادبی، حافظه کاری، حافظه شنوایی، زمان پردازش، یادگیری اتفاقی، مهارتهای اجتماعی، عزت نفس و سبک یادگیری " اثر می گذارد.
    مدرس این دوره آموزشی ادامه داد: نوع تدریس برای کودکان کاشت حلزون شده، با توجه به سن کودک، مقتضیات خاص خود را می طلبد، بطوری که در دوره پیش دبستان، تاکید بر روی یادگیری های زبان و گفتار و مباحث پایه ای و در دبستان، دروس اصلی و پایه مدنظر است.
   دکتر موللی تصریح کرد: این کودکان از ابتدای مدرسه تا فارغ التحصیلی بویژه دوران دبیرستان، نیاز به حمایت و نظارت دارند، و آگاهی معلمان و مسئولان در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا "کتابخوانی"، یکی از بهترین شیوه های بهبود سواد ادبی و پیشرفت زبانی و گفتاری کودکان کم شنواست و می تواند برای همه کودکان کم شنوا در هر سنی، مفید باشد.

    وی تاکید کرد: این کودکان اگر در مدرسه شلوغ و بدون حمایت رها شوند، آسیب می بینند، لذا نوع حمایت معلم در مورد محل نشستن، میزان صدای کلاس و مدرسه، طرز درس دادن، نگرش همکلاسی ها و...، موارد مهمی هستند که همواره باید مدنظر باشند.

    گفتنی است، موسسه خیریه "بشارت" از سال ۱۳۹۲ توسط جمعی از خیران و با هدف آگاهسازی، آموزش و حمایت از کودکان کاشت حلزون شده در استان آذربایجان شرقی تشکیل شد.

انتهای پیام/

 


١٨:٤٤ - جمعه ٢١ تير ١٣٩٨    /    عدد : ١٤٧٩٧    /    تعداد نمایش : ٥٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج