چاپ        ارسال به دوست

به همت محققان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

محتوای استاندارد آموزش مجازی و مهارتی آزمون تشخیصی تکاملی بیلی، تولید شد

   پروژه " تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش (مجازی و مهارتی) آزمون تشخیصی تکاملی بیلی"، به همت مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اجرا شد.

   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر فرین سلیمانی عضو هیات علمی و رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اعلام این خبر، گفت: پروژه " تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش (مجازی و مهارتی) آزمون تشخیصی تکاملی بیلی " با اهدافی نظیر تدوین برنامه دوره آموزش از راه دور (آموزش مجازی) جهت آموزش پزشکان معین و آزمونگران تست تشخیصی بیلی  به درخواست طرح پژوهشی (RFP) دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و اداره سلامت کودکان (کودک سالم) وزارت بهداشت در سال 1399 انجام شد و در این راستا دو برنامه آموزشی ویژه پزشک و غیر پزشک با اهداف یکسان سازی آموزش پزشکان معین و  آزمونگران تست بیلی در سراسر کشور تدوین گردید.

    وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آموزش نظری و عملی پزشکان معین مراکز جامع تکاملی و آزمونگران تست تشخیصی بیلی، این پروژه به درخواست طرح پژوهشی (RFP) دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در سال 1400  تدوین شد و جهت اجرا در سال 1401 به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ گردید.

     رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر آزمون استاندارد شده بیلی، توسط مراکز بهداشتی کشور از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال اجراست و روند آن به این صورت می باشد، کودکانی که در پرسشنامه غربالگر تکاملی سنین، نمره قبولی را بدست نمی آورند، جهت انجام تست تشخیصی بیلی به پزشک معین مرکز بهداشت یا مراکز جامع تکامل معرفی شده و پس از کسب شرح حال اولیه از طرف پزشک معین، در صورت لزوم جهت انجام تست به آزمونگر معرفی می گردند تا پس از آن، نتایج تست توسط پزشک معین تفسیر شده و اقدامات لازم انجام پذیرد.

    ارزیابی کودکان 1 تا 42 ماهه در غربالگری و تشخیص به هنگام اختلالات تکاملی

     دکتر سلیمانی گفت: با توجه به اینکه شرکت کنندگان در آموزش نظری یک روزه و عملی سه روزه مجبورند از اقصی نقاط کشور، جهت شرکت در دوره در شهر دیگری اقامت نمایند و این امر مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی هم برای سیستم و هم فرد می باشد و در ضمن پزشکان معین و آزمونگرانی که گواهی انجام آزمون را دارند، نیاز به دوره های بازآموزی و تایید صلاحیت مجدد دارند و این پروسه آموزشی با توجه به نیاز کشور همیشه در گردش است، این آموزش مجازی نظری و مهارتی می تواند با استفاده از بهترین مدرسین در سطح کشور جهت تولید محتوا و فیلم آموزشی امکان بهره مندی یکسان و با کیفیت بالا برای تمام شرکت کنندگان بدون صرف هزینه و وقت را فراهم نماید و در نتیجه، منجر به ارزیابی دقیق تر شرکت کنندگان از کودکان 1 تا 42 ماهه در غربالگری و تشخیص به هنگام اختلالات تکاملی گردد.

    وی اظهار داشت: در بهار و تابستان 1401 سامانه آموزش مجازی به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با موفقیت و رضایت بالای شرکت کنندگان اجرا شد و در حال حاضر اولین دوره آموزشی به صورت مجازی در سراسر کشور در حال اجراست، برخلاف سایر شیوه های آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی تجربه منحصر به فرد استفاده همزمان از سه شیوه دیداری، شنیداری و سنتی را فراهم می کند و ویژگی دیگر، کارایی بیشتر آموزش و مخاطبینی است که نه در یک منطقه بلکه در  سرتاسر کشور پراکنده اند.

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: این طرح به عنوان یک طرح اثرگذار طی مکاتبه ای در تاریخ  1401/5/2 از طرف دکتر محمدرضا صائینی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، به دکتر حمیدرضا خانکه رئیس وقت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به عنوان بهبود کیفیت و یکسان سازی آموزش تست بیلی اعلام شده است.

   وی خاطرنشان کرد: امروزه، فناوری اطلاعات در تمام ابعاد زندگی بشری کاربرد روز افزونی داشته است، به گونه ای که شاید نتوان هیچ جنبه ای از زندگی را از تاثیر فناوری مصون دانست، آموزش و یادگیری یکی از همین جنبه ها است، استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش باعث توسعه فناوری های نوین آموزشی شده است، در واقع آموزش مجازی وجه اشتراک فناوری اطلاعات، ارتباطات و آموزش است.

    دکتر سلیمانی ابراز امیدواری کرد، با توجه به مزایای آموزش الکترونیک نظیر مزایای اقتصادی، کاهش هزینه رفت و آمد، مزایای آموزشی، توجه به نیاز مخاطبین، سهولت دسترسی به منابع مختلف، امکان ثبت و ضبط فعالیت ها و برنامه ها، پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی، ارائه و آماده سازی مدل های مختلف آموزشی، خدمات تحصیلی و مشاوره ای برای دانشجویان، افزایش نیروی انسانی مجرب همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات، مزایای فرهنگی مانند جهانی بودن یادگیری الکترونیکی بدلیل استفاده از اینترنت و مزایای زمانی همچون به روز رسانی اطلاعات با سرعت بالا و در دسترس بودن آموزش الکترونیکی بطور 24 ساعته، شاهد بهره مندی حداکثری از این پروژه باشیم.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: در حقیقت با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اقصی نقاط کشور برای نیروی انسانی، ایجاد فرصت نموده و امکان تبدیل منابع ملی به ثروت انجام می گردد  که پیش بینی می شود این پروزه نیز  منتج به این نتایج گردد.

    رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پایان این گفت وگو، از مشارکت خانم لیلا یزدی کارشناس ارشد آموزش پزشکی و مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خانم ناهیده حسنی خیابانی کارشناس ارشد روانشناسی و مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پروژه " تولید محتوای استاندارد به منظور آموزش (مجازی و مهارتی) آزمون تشخیصی تکاملی بیلی " گفت.

    گفتنی است؛ مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از بدو تاسیس (سال 1387) تا کنون، همواره در سیاستگذاری های حوزه مراقبت کودکان در زمینه  غربالگری، ارجاع و مداخلات زود هنگام در اختلالات تکاملی کودکان و مشاور اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت فعال بوده و انجام پروژه هایی نظیر " استاندارد سازی پرسشنامه سنین و مراحل (آزمون غربالگر تکامل ASQ)، استاندارد سازی آزمون تشخیصی تکاملی بیلی، تدوین پروتکل های مداخلات به هنگام در اختلالات تکامل حرکتی و گفتار و زبان که صفر تا صد در نظام سلامت ادغام و ابلاغ شده اند " توسط اساتید مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و با همکاری اساتید گروههای آموزشی این دانشگاه اجرا شده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


١١:٥٧ - شنبه ١٢ آذر ١٤٠١    /    عدد : ٢٤٦٩٤    /    تعداد نمایش : ٢٣٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج