به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:
اجرای فرآیند ارزیابی اعتباربخشی بیرونی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
فرآیند ارزیابی اعتباربخشی بیرونی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (چهارم دی ماه)، با بازدید اعضای تیم ارزیاب مامور از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از واحدهای مختلف معاونت های دانشگاه علوم بهزیستی و مقایسه مستندات با استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت ، اجرا شد.
فرآیند ارزیابی اعتباربخشی بیرونی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (چهارم دی ماه)، با بازدید اعضای تیم ارزیاب مامور از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از واحدهای مختلف معاونت های دانشگاه علوم بهزیستی و مقایسه مستندات با استانداردهای اعتبار بخشی موسسه ای ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت ، اجرا شد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، این فرآیند با حضور اعضای تیم ارزیاب وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این دانشگاه و بیان اهداف اجرای این فرآیند و همچنین با شرکت ریاست، معاونان و مدیران دانشگاه علوم بهزیستی و همراهی آنان با تیم ارزیاب در بازدید از واحدهای تحت سرپرستی ، ارائه مستندات خود ارزیابی و آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت های این واحدها، شکل گرفت.
دکتر " حمیدرضا خرم خورشید " رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در نشستی که ابتدای این فرآیند برگزار شد ، برای آشنایی هرچه بیشتر اعضای گروه ارزیاب ، تاریخچه تاسیس دانشگاه از سال 1371 تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور و انتقال آن به مجموعه وزارت بهداشت و تحت نظارت مستقیم این وزارتخانه در سال 1386 را بیان داشت.
وی هدف از تاسیس این دانشگاه را تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته های مورد نیاز سازمان بهزیستی در سه حوزه " توانبخشی ، سلامت روان و سلامت و رفاه اجتماعی " ذکر کرد و افزود: رشته های منحصربفرد این دانشگاه در هیچ یک از دانشگاههای کشور وجود ندارد و اگر هم باشد بصورت ابتدایی به آن پرداخته شده است.
دکتر خرم خورشید اظهارداشت: هم اکنون بیش از یک هزار و 800 دانشجو که 67 درصد آنان دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند ، از طریق 22 گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات ، در این دانشگاه تحصیل می کنند .
وی یادآوری کرد که با توجه به ماهیت خاص رشته های این دانشگاه ، ارزیابی دانشگاه علوم بهزیستی نیز با سایر دانشگاههای علوم پزشکی تفاوت کلی دارد بطوری که در دانشگاه علوم بهزیستی ، در مقایسه با دانشگاههای علوم پزشکی ، یک سری جاها و مکانها که مربوط به رشته پزشکی می شود، وجود ندارد ولی از سویی تمام امکانات تخصصی رشته روانشناسی و توانبخشی ، در دانشگاه علوم بهزیستی وجود دارد چرا که این رشته ها در تخصص دانشگاه علوم بهزیستی است .
رییس دانشگاه علوم بهزیستی در عین حال به کمبود فضاهای آموزشی و پژوهشی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: پروژه ساخت و ساز ساختمانهای آموزشی و پژوهشی در دست اجراست و تا دهه فجر یا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی همچنین از کمبود فیلدهای آموزشی جهت آموزش دانشجویان گفت که سعی شده تا با انعقاد تفاهم نامه با سازمان بهزیستی کشور ، جمعیت هلال احمر و دانشگاهها ، این مشکل مرتفع شود .
دکتر خرم خورشید تصریح کرد که دانشگاه علوم بهزیستی در یک سری از رشته ها مانند ژنتیک ، در سطح کشور سرآمد بوده و اگر رتبه اول را نداشته باشد ، حتما دومین گروه و مرکز تحقیقات ژنتیک بلحاظ توانایی علمی هیات علمی آنها و فعالیت های برجسته در کشور است.
وی افزود : پنج تن از هشت عضو هیات علمی گروه آموزشی و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی، استاد تمام و سه تن دانشیار هستند.
وی تاکید کرد که در اعتبارسنجی ، وجود گروه و مراکز منحصربفرد تحقیقاتی مانند سالمندی ، مددکاری و رفاه اجتماعی ، سوء مصرف مواد ، سلامت در حوادث و بلایا و ... در دانشگاه علوم بهزیستی لحاظ شود و همچنین کمبود اعتبارات مدنظر قرار بگیرد.
رییس دانشگاه افزود: به رغم وجود مشکلات مالی ، فعالیت های آموزشی و پژوهشی رشد داشته به عنوان مثال ، در سالجاری (95) ، 400 میلیون تومان برای طرح های تحقیقاتی دادیم اما بیش از 2/3 میلیارد تومان از خارج دانشگاه ، جذب گرنت پژوهشی داشتیم .
وی با اشاره به اینکه در سال 94 نیز مبلغ 2/4 میلیارد تومان گرنت از خارج دانشگاه جذب شده است ، گفت: براساس فعالیت های پژوهشی سال 94 ، رتبه پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی از 14 ، به رتبه پنجم ارتقا یافت و بررسی مقالات نیز نشان داد که دانشگاه علوم بهزیستی بلحاظ تعداد مقالات ، بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، و در رتبه دوم قرار دارد.
دکتر خرم خورشید به فعالیت های زیربنایی طی دو سال اخیر پرداخت و از ساخت و ساز ساختمان جدید در داخل دانشگاه ، بازسازی و صنعتی کردن آشپزخانه دانشگاه ، مقاوم سازی ساختمان ها و فضاهای قدیمی دانشگاه و تاسیسات آنها ، گسترش فعالیت ها در بخش درمان با افزایش تخت فعال بیمارستان رفیده ، تاسیس مرکز پزشکی و توانبخشی در غرب تهران و افزایش امکانات اورژانس و خدمات پاراکلینیکی بیمارستان روانپزشکی رازی گفت.
وی از اساتید ارزیاب اعتباربخشی مجری این فرآیند تشکر کرد و افزود، اعتبارسنجی ، فرصت خوبی برای مسئولان دانشگاه جهت آگاهی از اشکالات و عیب های موجود در واحدهای تحت سرپرستی است تا بتوانند در رفع آنها تلاش کنند.
وی همچنین ، یکی از نعمات اعتبارسنجی در دانشگاه علوم بهزیستی را که پروسه طولانی است ، تشکیل واحدی در دانشگاه برای فعالیت های مداوم اعتبار سنجی آموزشی – فرهنگی ذکر کرد و ادامه داد: این درحالی است که در تشکیلات دانشگاه ، این واحد دیده نشده بود.
******
دکتر " یارمحمدیان " از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سرپرست گروه ارزیابان مامور از سوی وزارت بهداشت در همین نشست ، ضمن معرفی این گروه که اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی مناطق 5 و 7 ( فارس ، بوشهر، شیراز، اصفهان ، یزد ، شهرکرد و کاشان ) هستند ، اهداف فرایند اعتباربخشی را برشمرد.
وی گفت که " ارزیابی درونی ، ارزیابی بیرونی و ارزیابی استانداردها و گزارش ارزیابان " ، سه فاز این فرایند است و قطعا دانشگاهها با توانایی متفاوت ، ویژگی های خاص خود را دارند و اقدامات انحصاری هر دانشگاه به وزارت بهداشت منتقل خواهد شد تا این اقدامات برجسته ، الگویی برای دیگر دانشگاههای کشور شود.
وی ، افزود: تبادل تجربیات و کسب دانش سازمانی در جهت کمک به تمامی دانشگاهها ، از دیگر نتایج اجرای فرآیند اعتباربخشی است که خوشبختانه مرحله اول آن در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اجرا شده و از بابت اجرای فاز اول این فرآیند ، از مسئولان دانشگاه تشکر می کنم.
دکتر یارمحمدیان درباره چگونگی اجرای فاز دوم این فرآیند نیز گفت: گروه ارزیابان شرکت کننده در این فرآیند ، به گروههای کوچکتر تقسیم می شوند و با حضور در واحدهای مختلف دانشگاه ، مستندات خود ارزیابی را با استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت مقایسه کرده و در جایی که با کمبود مستندات روبه رو شوند، اعلام می شود تا اسناد تکمیل شده و برای گروه ارزیابان ارسال شود .
وی افزود: فرآیند از ابتدا تا انتها مستند می شود و بصورت گزارش ، به وزارت بهداشت و از وزارت بهداشت نیز به کمیسیون ملی اعتبار بخشی موسسه ای ارائه خواهد شد.
بگفته وی ، تبادل تجربیات از این طریق و تکمیل برنامه ها طی سالهای آینده سبب خواهد شد که دانشگاههای کشور وارد فرآیند بین الملل سازی آموزش علوم پزشکی شوند .
*****
در ادامه این نشست ، گزارش روند خود ارزیابی اعتباربخشی موسسه ای توسط دکتر " ایرج عبداللهی " دبیر کمیته خود ارزیابی دانشگاه علوم بهزیستی ارائه شد.
این گزارش در هشت حوزه " رسالت و اهداف ، مدیریت ، منابع و امکانات ، آموزش کارکنان ، هیات علمی ، خدمات دانشجویی ، پژوهش و آموزش دانشجو " تنظیم شده و در خود ارزیابی انجام شده ، " انطباق نسبی بالای 50 درصد " نسبت به استانداردهای لازم ذر مورد تمامی این حوزه ها کسب شده به غیر از " آموزش کارکنان " که دارای انطباق کامل بوده است.
انتهای پیام /
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور