• 1401/02/21 - 18:28
  • - تعداد بازدید: 1193
  • - تعداد بازدیدکننده: 141
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

بازدید رئیس دانشگاه از گروه رفاه اجتماعی، و تاکید بر تقویت جنبه های اجتماعی سلامت

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در راستای برگزاری سلسله بازدیدهای خود از گروه های آموزشی، با حضور در جمع اعضای هیات علمی و همکاران گروه آموزشی رفاه اجتماعی، بر تاثیرگذاری این گروه در تقویت جنبه های اجتماعی سلامت تاکید کرد.

   رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در راستای برگزاری سلسله بازدیدهای خود از گروه های آموزشی، با حضور در جمع اعضای هیات علمی و همکاران گروه آموزشی رفاه اجتماعی، بر تاثیرگذاری این گروه در تقویت جنبه های اجتماعی سلامت تاکید کرد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه در نشست با همکاران شاغل در این گروه، گفت: فعالیت گروه رفاه اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که یکی از رسالت های دانشگاه، پرداختن به سلامت اجتماعی است. این رسالت شاید بخوبی ارائه و گزارش نشده باشد، چون در نظام سلامت هم مغفول مانده و آنقدر که بیمارستان، ICU و CCU مورد توجه است، جنبه های دیگر سلامت دیده نشده است.


    وی افزود: جنبه های اجتماعی سلامت در دوران کرونا، و یا حوزه های دیگر مانند ریزگردها و حوادث ترافیکی، کمتر مورد توجه قرار گرفته و این درحالی است که عوامل اجتماعی تاثیرگذاری بیشتری دارند و متاسفانه بار آن را نظام سلامت می کشد. مثلا سالی  750 هزار مراجعه به نظام سلامت، به دلیل حوادث ترافیکی انجام می شود.


    دکتر خانکه با تاکید بر اهمیت جنبه های اجتماعی سلامت، گفت: دانشگاه ما به همین دلیل نسبت به دانشگاه های دیگر نظام سلامت متمایز است و بویژه که حوزه اجتماعی این دانشگاه کاملا متمایز است. مطالعات زیادی هم در این دانشگاه در حوزه سلامت اجتماعی انجام شده است، اما در نظام سلامت دیده نشده است.


   رئیس دانشگاه به راه اندازی دانشکده و پژوهشکده سلامت اجتماعی طی چند ماه اخیر اشاره کرد و افزود: این موضوع در هیات رئیسه به تصویب رسید و مجوز پژوهشکده سلامت اجتماعی را از وزیر بهداشت گرفتیم و یکی از عناصر این پژوهشکده، گروه رفاه اجتماعی است که کاملا متمایز است .


    وی از اساتید حاضر در این نشست خواست تا در حوزه رفاه و سلامت اجتماعی، نقشه راه طراحی کنند، مطالعاتی را براساس نیاز روز جامعه تعریف و اجرا کنند و در نهایت، از مطالعاتی که انجام می شود، خلاصه سیاستی تهیه و منتشر شود.


    دکتر خانکه با تاکید بر اینکه این حوزه نباید مغفول بماند، افزود: رساندن توصیه های سیاستی به مسئولان کشور، وظیفه من است، ضمن آنکه از طریق رسانه ها در سطح جامعه اطلاع رسانی می شود.


    وی تصریح کرد که روابط عمومی با همکاری گروه های رفاه اجتماعی، SDH، مددکاری و سالمندی، هر هفته یک خبر در ارتباط با سلامت اجتماعی، برای رسانه ها داشته باشد، شرایط اجتماعی جامعه را نقد کرده و راهکار ارائه بدهیم. مثلا وزارت بهداشت اگر جنبه های اجتماعی بعد از کووید را بررسی می کند، باید از پتانسیل علمی و تخصصی دانشگاه ما استفاده کند و یا کمیته سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی اگر مطالعه ای را در برنامه خود دارد، محورآن ، دانشگاه ما باشد.


    وی گفت: از ابتدای مسئولیتم به عنوان رئیس دانشگاه، سعی کردم که به اشکال مختلف، مسئولان نسبت به فعالیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی شناخت پیدا کنند و مرجعیت و محور سلامت اجتماعی، این دانشگاه باشد، ضمن آنکه در حوزه توانبخشی نیز سیاستگذاری درستی نداشتیم، مثلا  توزیع نیروی انسانی متخصص جهت رفع نیاز مناطق محروم، بدرستی صورت نگرفته و این درحالی است که طرح خدمت متخصصان این حوزه در مناطق محروم حذف شده است.


   وی تصریح کرد که آموزش رایگان با تعهد همراه است و کسی که از امکانات دولتی استفاده می کند، باید طرح اجباری داشته و به نیازمندان در مناطق محروم کمک کند. یا دانشکده های توانبخشی را در سطح کشور گسترش بدهیم و قاعدتا سیاستگذار این حوزه باید ما باشیم، اما هم اکنون دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی باید مراکز توانبخشی تابعه دانشگاه ما را اعتباربخشی کنند. دانشگاه ما باید با توجه به پتانسیل علمی و تخصصی در حوزه توانبخشی، در حوزه اعتباربخشی وارد بشود. این دانشگاه در سه حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی، مرجعیت دارد.


   رئیس دانشگاه از اساتید گروه رفاه اجتماعی خواست تا به مراکز درمانی تابعه دانشگاه سرکشی کنند و این گروه خودش را متولی کل بخش های دانشگاه بداند و در جهت ارتقای دانشگاه کمک کند.


*****


    دکتر نصرتی نژاد مدیر گروه آموزشی رفاه اجتماعی دانشگاه طی سخنانی، برنامه های این گروه را در دو بخش " تولید دانش و اطلاعات تخصصی مرجع برای دانشجویان و همچنین ترجمان دانش و کاربرد دانش در جامعه، از طریق ارتباط با صنعت " تقسیم کرد و گفت: در نظر داریم تا با مراکز پژوهشی خارج از دانشگاه ارتباط بیشتری برقرار کنیم و مثلا بتوانیم در ارتباط با مرکز پژوهش های مجلس، به تصویب قوانین خوب و جلوگیری از قوانین بد کمک کنیم و یا در ارتباط با موسسه عالی پژوهش های سازمان تامین اجتماعی، مطالعات مشترک در جهت رفاه هر چه بیشتر جامعه هدف، داشته باشیم.


    وی افزود: در ارتباط با دانش اجتماعی و اجتماعی کردن سلامت، تلاش می کنیم تا بعد اجتماعی را در نظام سلامت تقویت کنیم و با برگزاری کارگاه هایی در این ارتباط و یا فعالیت های دیگر، به این هدف برسیم.


    مدیر گروه آموزشی رفاه اجتماعی دانشگاه ، آمادگی این گروه برای همکاری در برنامه های دانشگاه و هر جا که نیاز به دانش تخصصی این گروه در دانشگاه و یا مراکز درمانی تابعه مانند مرکز روانپزشکی رازی باشد، اعلام کرد.


    دکتر نصرتی نژاد در پی توصیه های رئیس دانشگاه برای راهنمایی دانشجویان و آشنا کردن آنان با محیط دانشگاه و قوانین آن که همه ملزم به رعایت آن ها هستند، گفت: اعضای هیات علمی گروه رفاه اجتماعی، باور دارند که وظیفه آنان در قبال دانشجویان، فقط درس نیست و وظیفه اجتماعی کردن دانشجویان را مدنظر دارند.


    در ادامه، دکتر حمیرا سجادی عضو هیات علمی این گروه آموزشی ضمن تشکر از رئیس دانشگاه برای حضور در گروه رفاه ، به کمبود فیلدهای آموزشی برای دانشجویان این گروه اشاره کرد، و برای توانمندسازی هرچه بیشتر اعضای هیات علمی، پیشنهادهایی را مطرح کرد که رئیس دانشگاه حمایت کامل خود را از این برنامه ها که به توانمندسازی اساتید منجر شود، اعلام کرد.


    سپس سودابه سوادجان کارشناس مسئول این گروه نیز از رئیس دانشگاه خواست تا نسبت به تلاش کارشناسان گروه های آموزشی در انجام وظایف محوله که از تنوع بسیار برخوردار است، توجه بیشتری مبذول دارند که رئیس دانشگاه حمایت هیات رئیسه از سه قشر " استادان، دانشجویان و کارمندان " را مورد تاکید قرار داد.



  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 22491
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: