به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تدوین استاندارد های حوزه توانبخشی و به روز کردن استانداردهای موجود، مشارکت جدی دارد
دکتر " محسن پورصادقیان " مسئول دفتر تدوین، توسعه و ترویج استاندارد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد: این دانشگاه در تدوین استاندارد های حوزه توانبخشی و به روز کردن استانداردهای این حوزه ، با استفاده از ظرفیت ها و توان تخصصی و علمی اعضای هیات علمی ، مشارکت جدی دارد.
دکتر " محسن پورصادقیان " مسئول دفتر تدوین، توسعه و ترویج استاندارد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد: این دانشگاه در تدوین استاندارد های حوزه توانبخشی و به روز کردن استانداردهای این حوزه ، با استفاده از ظرفیت ها و توان تخصصی و علمی اعضای هیات علمی ، مشارکت جدی دارد.
وی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با تدوین استانداردهای حوزه توانبخشی، کیفیت تجهیزات توانبخشی برای جامعه ی سالمندان ،جانبازان و معلولان افزایش یافته و در نهایت ، رضایت اجتماعی و افزایش توان رقابتی تولیدات داخلی را سبب خواهد شد.
مسئول دفتر تدوین، توسعه و ترویج استاندارد دانشگاه، نقش تاثیرگذار اقدامات این دفتر در اعتباربخشی ، هدایت پایان نامه ها به سمت تدوین استانداردها، که نمود بارزی از "ترجمان دانش" می باشد و استانداردسازی پروتکل های درمانی و ایمنی و ارگونومی محیط و تجهیزات، را از دیگر اقدامات و اهداف دفتر تدوین ذکر کرد و گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تدوین استانداردها از سال 1390، با سازمان ملی استاندارد در جهت رفع نیازهای مربوط به تدوین استانداردهای ملی در سه حوزه سلامت (توانبخشی ، سلامت و رفاه اجتماعی و سلامت روان) ،و همچنین برای بررسی استانداردهای توانبخشی و تجهیزات پزشکی ، با اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی معاونت غذا و دارو و نیز گروه استانداردسازی و تدوین راهنماي سلامت معاونت درمان و آموزشی وزارت بهداشت همکاری فعال داشته است. در سال 1395 نیز جهت تمرکز و یکپارچگی این خدمات و توسعه فعالیت ها در جهت آموزش و مشاوره در زمینه استانداردها ، اقدام به تاسیس دفتر تدوین، توسعه و ترویج استاندارد نمود.
دکتر پورصادقیان بیان داشت که تاکنون دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیش از 20 استاندارد ملی در زمینه های مختلف حوزهای سلامت (توانبخشی ، سلامت و رفاه اجتماعی و سلامت روان) ، همچون تجهیزات پزشکی – توانبخشی ، امنیت اجتماعی ، مسئولیت های اجتماعی ، آموزش های پیش از دبستان و ارگونومی تدوین کرده ، و تا پایان سال نیز نسبت به تدوین بیش از 10 استاندارد ملی اقدام می کند.
وی همچنین به فعالیت دبیرخانه سه کمیته متناظر بین المللی بخش های " ارگونومی ، ارتوپدی فنی و تجهیزات توانبخشی " در این دانشگاه اشاره نمود و گفت: به دلیل همکاری تنگاتنگ با سازمان ملی استاندارد و فعالیت چشمگیر در تدوین استانداردهای حوزه های مرتبط، این مسئولیت به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سپرده شده است.
مسئول دفتر تدوین، توسعه و ترویج استاندارد دانشگاه، با اشاره به همکاری فعال این دفتر با 20 کمیته ملی در حیطه های تخصصی دانشگاه، افزود: درخواست همکاری با حدود 50 کمیته متناظر بین المللی تخصصی که در حوزه های کاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی فعالیت می کنند ، ارتباط داشته و همکاری کنیم.
دکتر پورصادقیان در ادامه اظهار داشت: درصددیم که چند کمیته متناظر بین المللی دیگر در داخل کشور تاسیس و تحت نظارت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بعنوان قطب آموزشی و پژوهشی حوزه های توانبخشی و علوم بهزیستی کشور، فعالیت کنند.
وی افزود: از برنامه های آتی علاوه بر حوزه های تخصصی و علمی ، برآنیم که با الکترونیکی نمودن فرآیندهای دفتر در جهت تسریع روند درخواست طرح های تدوین استاندارد، تقویت ارتباط با دفتر استانداردسازی وزارت بهداشت جهت استانداردهای خدمات توانبخشی و برگزاری کارگاههای آموزشی جهت جلب مشارکت کلیه کارکنان و دانشجویان در این حیطه " گامی در جهت دولت الکترونیک برداریم و با تعیین سهم مشارکت در تدوین استانداردها به عنوان امتیاز فعالیت های علمی و تخصصی اعضای هیات علمی لحاظ گردد، و نیز در جهت اقدامات اعتباربخشی دانشگاه این دفتر مشارکت فعال داشته باشد و با بررسی موارد مربوط به استاندارد و ایمنی تجهیزات و محیط در طی بازرسی های ماهانه از مراکز تابعه و دانشگاه ، باعث افزایش رشد کیفی این امور گردد.
دکتر پورصادقیان در پایان این گفت وگو افزود: پیشنهاد شده تا واحد درسی به عنوان "استاندارد " ، به عناوین دروس کلیه رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی اضافه شود که در صورت تصویب هیات محترم رئیسه دانشگاه ، شاهد رشد و بالندگی و توسعه پایان نامه ها به سمت روش های استاندارد علمی، تدوین استاندارد های جدید و یا تحقیق بر روی استاندارد های خاص خواهیم بود. لازم بذکر است هم اینک نیز مقرر گردیده تعداد جلساتی از دروس آزمایشگاهی برخی رشته های توانبخشی به آموزش نکات مربوط به استانداردهای فنی و ایمنی تجهیزات پزشکی و توانبخشی اختصاص داده شود.
گفتنی است، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان دانشگاهی منحصربفرد با 22 گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در زمینه سه حوزه سلامت (سلامت و رفاه اجتماعی، سلامت روان و توانبخشی) و تحت نظارت وزارت بهداشت ، نسبت به آموزش و تربیت نیروی متخصص و اجرای پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز جامعه اقدام می کند.
انتهای پیام /
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور