• 1396/10/30 - 01:13
  • - تعداد بازدید: 4051
  • - تعداد بازدیدکننده: 61
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به بهانه برگزاری سمینارهای استانی کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات اعصاب اطفال؛

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مجری برنامه جهانی " مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " در کشور است

مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تشکیل کمیته مطالعات ناشنوایی / کم شنوایی در این مرکز، ضمن همکاری با کمیته بین المللی " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) " ، برنامه جهانی مربوطه را در سراسر کشور اجرا می کند.



   مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تشکیل کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی در این مرکز، ضمن همکاری با کمیته بین المللی " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) " ، برنامه جهانی مربوطه را در سراسر کشور اجرا می کند.


   دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی و دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: کمیته بین المللی " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) "، هر دو سال یکبار، کنفرانس بین المللی برای آگاه سازی دولت ها و جوامع مختلف نسبت به تاثیرات مداخلات بموقع و زودهنگام  در زندگی و آینده تحصیلی و شغلی کودکان ناشنوا/ کم شنوا برگزار می کند.


   دکتر موللی که عضو و نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کمیته بین المللی است، افزود: به گواه نتایج تحقیقات بی شماری که در جهان انجام شده است، ناشنوایی نوزاد اگر در زایشگاه و در بدو تولد تشخیص داده شود و بلافاصله ، مداخلات علمی و اساسی (توانبخشی شنوایی، گفتاری، روانشناسی و...) برای نوزاد آغاز شود، کودک می تواند دقیقا مانند همسالان شنوای خود، زبان و گفتار بیاموزد.


   وی با اشاره به شیوع بالای اختلالات شنوایی در جهان که سبب شده تا از هر هزار تولد زنده ، بین سه تا شش کودک ناشنوا به دنیا بیایند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت مداخلات از سن نوزادی ، اجرای برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا" به تمامی کشورها توصیه شده است و برای اجرای آن در ایران و نهادینه کردن این نگرش در کشورمان، سمینارهای استانی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ، برنامه ریزی شد که تاکنون چهار سمینار از مجموعه شش سمینار پیش بینی شده در چهار استان و شهرهای اراک ، کرج ، قم و اهواز برگزار شده است.


   دبیرعلمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " اظهارداشت: تا پایان سال جاری ، دو سمینار دیگر از این مجموعه در استان های مازندران و بوشهر و تحت نظارت علمی کمیته بین المللی (FCEI) برگزار خواهد شد.


   دکتر موللی افزود: در این سمینارها ، تمامی کارشناسان گفتاردرمانی ، شنوایی شناسی ، روانشناسی ، مشاوره و پزشکان مشارکت دارند ضمن آنکه خانواده های افراد کم شنوا و ناشنوا نیز شرکت می کنند.


   وی همچنین ، از مراکز و سازمان هایی مانند سازمان بهزیستی ، آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، سازمان روانشناسی و مشاوره و مرکز کاشت حلزون ، بعنوان همکاران کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در برگزاری سمینارهای استانی ، نام برد.



   وی در این خصوص گفت: از ابتدای سالجاری، کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بسیاری از سازمانها جلسات توجیهی برگزار کرده است و با انجمن علمی شوایی شناسی ایران،سازمان بهزیستی کشور، آموزش و پرورش استثنایی، دفتر سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ، و کانون ناشنوایان کشور و انجمن خانواده ناشنوایان  جلساتی برگزار شد.


    دکتر موللی افزود: این سلسله جلسات در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه پیدا کرد و منجر به تشکیل واحد مداخله زودهنگام  کم شنوایی و آغاز به کار  جلسات تخصصی جهت راه اندازی مراکز نمونه در استانهای منتخب شده است که جلسات آن کماکان ادامه دارد. ضمن آنکه در بسیاری از استانها، سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برگزاری سمینارهای استانی همکاری می کند.


   وی در مورد برنامه این کمیته مطالعاتی برای سال آینده نیز گفت: برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان در سال 97 شده است تا برنامه آگاه سازی جامعه نسبت به تاثیر مداخلات بموقع و زودهنگام در مورد کودکان ناشنوا و کم شنوا ، در کشور گسترش یابد.


******


روزانه، 20 کودک ناشنوا در کشور متولد می شوند


   دبیرعلمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " در ادامه این گفت وگو، در بیان اهمیت ناشنوایی و کم شنوایی و لزوم توجه بیش از پیش به پیشگیری و توانبخشی آن، گفت: شایع ترین معلولیت بدو تولد، اختلالات شنوایی است ، بطوری که روزانه 20 کودک ناشنوا در کشور متولد می شوند و سالانه یک هزار و 500 کودک کم شنوای عمیق به دنیا می آیند.


   دکتر " گیتا موللی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: هم اکنون در ایران ، بیمارستان های کشور موظف به اجرای غربالگری پس از تولد جهت تشخیص اختلالات شنوایی نوزادان هستند و سازمان بهزیستی کشور نیز بیش از 80 درصد پوشش غربالگری شنوایی داشته است.


   وی با اشاره به اینکه تشخیص اختلال شنوایی بسیار ارزان و ساده است ، گفت: ازدواج های فامیلی ، مهمترین علت کم شنوایی در کشور است بطوری که بیش از 60 درصد کودکان کم شنوا/ ناشنوا، دارای والدین با وابستگی فامیلی هستند، و این درحالی است که 95 درصد این کودکان ، والدین شنوا دارند.


   وی در بیان اهمیت مداخلات زودهنگام ، اظهارداشت: کودکان در سه ماهه اول زندگی ، بشدت آماده زبان آموزی هستند و این درحالی است که تا سن 7 یا 8 ماهگی صداسازی کودکان ناشنوا / کم شنوا ، در سطح بچه های عادی است و تشخیص ناشنوایی توسط کارشناسان شنوایی شناسی امکانپذیر است.


   دکتر موللی افزود: پس از تشخیص اختلال شنوایی در کودک، هرچه میزان مشارکت خانواده در روند توانبخشی و مداخلات برای کودک، بیشتر باشد، موفقیت درمانگران و تاثیر مداخلات چشمگیرتر خواهد بود.


   وی تاکید کرد: ناشنوایی، معلولیتی است که چاره دارد و این شعار که " هیچ کودک با ناشنوایی نباید به بزرگسالی برسد " ، جدی است و این موضوع ، با سمعک و در صورت لزوم ، با کاشت حلزون شنوایی ، واقعیت پیدا می کند.


    وی افزود: متاسفانه ، پزشکان بویژه پزشکان عمومی ، تاخیر در گفتار کودکان را جدی نمی گیرند و باید به آنان توصیه کرد که همواره " کم شنوایی " را در کودکان مورد تردید قرار بدهند.


   دکتر موللی با اشاره به فعالیت 75 مرکز برای توانبخشی و درمان ناشنوایی و کم شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در کشور ،گفت : این سازمان ، سالی یک سمپوزیوم پیرامون این موضوع برگزار می کند.


   دبیر علمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " ، مداخلات مورد تائید کمیته بین المللی این بخش (FCEI) را براساس اصول ده گانه ذکر کرد و افزود: " سمعک از بدو تولد قابل استفاده است، مداخله بعد از تشخیص شروع شود، نوع رویکرد توانبخشی اهمیت چندانی ندارد و با توجه به نظر خانواده انجام می شود، گردهمایی والدین برای ارتباط با آنان برگزار شود، خانواده های دارای نوزاد کم شنوا باید با بزرگسالان کم شنوا ارتباط داشته باشند " ، از اصول مربوطه است .


   دکتر موللی ادامه داد: توجه به " برنامه های مداخلاتی که چند تخصصی است ، بالا بردن سواد ادبی کودکان (کتابخوانی) ، پایش روند توانبخشی به صورت مرتب ، رصد دائمی کیفیت کار مداخلاتی و خانواده محور بودن همه برنامه ها " از دیگر اصول اساسی ده گانه مداخلات برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا است.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 11253
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: