• 1396/11/27 - 12:28
  • - تعداد بازدید: 3616
  • - تعداد بازدیدکننده: 62
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

ششمین سمینار " مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا /کم شنوا " برگزار شد

ششمین و آخرین سمینار " مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا /کم شنوا " در سالجاری ، روز 26 بهمن ماه جاری، با همکاری مشترک انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در استان مازندران، شهر ساری برگزار شد.


   ششمین و آخرین سمینار " مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا /کم شنوا " در سالجاری ، روز  26 بهمن ماه جاری، با همکاری مشترک انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در استان مازندران، شهر ساری برگزار شد.


    دکتر " گیتا موللی " دبیرعلمی مجموعه سمینارهای " مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت : در این سمینار، موسسه پژوهشی ادبیات کودکان و طرح "با من بخوان" همکاری بسیار خوبی با عوامل اجرایی و علمی داشتند و با برپایی کارگاه تخصصی کتابخوانی کودک و نمایشگاهی از کتابهای با کیفیت برای کودکان ، مسئولان اجرایی سمینار را همراهی کردند.



    وی با اشاره به بازدید خود از مراکز خانواده و کودک کم شنوا استان مازندران در حاشیه برگزاری این سمینار، افزود: این سمینار  برای اساتید، کارشناسان و خانواده های دارای فرزند کم شنوا برگزار شد و گروه شنوایی شناسی و گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل و سازمان آموزش و پرورش استثنایی مازندران نیز مشارکت کامل داشتند.


    دکتر موللی خاطرنشان کرد: برگزاری این سمینار در استان مازندران و دیگر استان ها و شهرهای کشور که طی ماه های گذشته در کشور برگزار شد، بخشی از برنامه جهانی بود که با همکاری کمیته بین المللی " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) " اجرا شد.


    وی که عضو و نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کمیته بین المللی است، افزود: به گواه نتایج تحقیقات بی شمار جهانی، ناشنوایی کودک اگر در دوره نوزادی و در زایشگاه و در بدو تولد تشخیص داده شود و بلافاصله ، مداخلات علمی و اساسی (توانبخشی شنوایی، گفتاری، روانشناسی و...) برای نوزاد آغاز شود، کودک می تواند دقیقا مانند همسالان شنوای خود، زبان و گفتار بیاموزد.


    وی درباره هدف برگزاری شش سمینار برگزار شده، گفت: این سمینارها که با همکاری مسئولان محلی و مراکز کودکان استثنایی و نمایندگی های انجمن کودکان کم شنوا / ناشنوا برگزار شدند، تاکید بر نقش مداخلات زودهنگام  در آینده کودکان کم شنوا و ناشنوا داشتند.


   دکتر موللی افزود: تمامی کارشناسان توانبخشی ، شنوایی شناسان و مربیان مراکز تخصصی کودکان کم شنوا استان های میزبان ، در این سمینارها شرکت کردند و با حضور آنان و همکاری سخنرانان متخصص و کارشناس حوزه کم شنوایی / ناشنوایی ، این سمینار ها برگزار شد.


    وی با اشاره به شیوع بالای اختلالات شنوایی در جهان که سبب شده تا از هر هزار تولد زنده ، بین سه تا شش کودک ناشنوا به دنیا بیایند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت مداخلات از سن نوزادی، اجرای برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا" به تمامی کشورها توصیه شده است و برای اجرای آن در ایران و نهادینه کردن این نگرش در کشورمان، سمینارهای استانی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ، برنامه ریزی شد که در شش استان و شهرهای اراک ، کرج ، قم ، اهواز، بوشهر و ساری برگزار شد.


    وی در مورد برنامه کمیته مطالعات ناشنوایی/ کم شنوایی مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای سال آینده نیز گفت: برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان در سال 97 شده است تا برنامه آگاه سازی جامعه نسبت به تاثیر مداخلات بموقع و زودهنگام در مورد کودکان ناشنوا و کم شنوا ، در کشور گسترش یابد.


   دبیر علمی سمینارهای استانی برنامه " مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا " ، مداخلات مورد تائید کمیته بین المللی این بخش (FCEI) را براساس اصول ده گانه ذکر کرد و افزود: " سمعک از بدو تولد قابل استفاده است، مداخله بعد از تشخیص شروع شود، نوع رویکرد توانبخشی اهمیت چندانی ندارد و با توجه به نظر خانواده انجام می شود، گردهمایی والدین برای ارتباط با آنان برگزار شود، خانواده های دارای نوزاد کم شنوا باید با بزرگسالان کم شنوا ارتباط داشته باشند " ، از اصول مربوطه است .


   دکتر موللی  ادامه داد: توجه به " برنامه های مداخلاتی که چند تخصصی است ، بالا بردن سواد ادبی کودکان (کتابخوانی) ، پایش روند توانبخشی به صورت مرتب ، رصد دائمی کیفیت کار مداخلاتی و خانواده محور بودن همه برنامه ها " از دیگر اصول اساسی ده گانه مداخلات برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا است.




انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 11419
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: