• 1395/07/08 - 10:30
  • - تعداد بازدید: 2555
  • - تعداد بازدیدکننده: 75
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

وزارت آموزش و پرورش: پوشش آموزش پیش دبستانی در کشور به حدود 60 درصد رسیده است

مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: پوشش آموزش پیش دبستانی در کشور به حدود 60 درصد رسیده است .



مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد:  پوشش آموزش پیش دبستانی در کشور به حدود 60 درصد رسیده است .


   به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دکتر " فضلی " در سمینار سراسری آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان ایران که  در دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شده است ، افزود: طی دو سال اخیر توجه ویژه ای به مناطق محروم و مناطق دو زبانه کشور شد تا آنجا که در برخی از این مناطق ، پوشش آموزش پیش دبستانی کودکان ، از کمتر از ده درصد ، به 2/58 درصد رسیده است.


   وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه که مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است ، ردیف اعتباری مشخصی برای آموزش پیش از دبستان در بخش آموزش و پرورش اختصاص یافته است، گفت: با توسعه آموزش پیش از دبستان که متخصصان و محققان دنیا معتقدند ، تاثیر این آموزش ها ، ماندگارترین آموزش ها در طول عمر انسان محسوب می شود، کودکان آموزش دیده بویژه کودکان مناطق محروم و مناطق دو زبانه ، با آمادگی کامل به کلاس اول می روند و در یادگیری و ارتباط با هم کلاسی ها و آموزگار خود مشکلی نخواهند داشت.


   مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت این آموزش ها در آینده کودکان و نسل آینده و فعال کشور، افزود: با توجه به اینکه خودپنداره انسان طی سالهای بدو تولد تا هشت سالگی رشد می کند، لذا باید بدانیم که انتقال ارزشهای بومی و منطقه ای افراد هر جامعه نیز در این سالها ، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.


   وی با تکیه بر تحقیقات انجام شده در کشورهای پیشرفته دنیا ، اظهارداشت: برخی از کشورهای پیشرفته ، با نگاه " توسعه ای " سهم خاصی از تولید ناخالص ملی خود را به این بخش اختصاص می دهند ، ضمن آنکه با نگاه اقتصادی نیز به ارزیابی آن پرداختند .


   دکتر فضلی به تحقیق " جیمز هکمن" برنده جایزه نوبل اقتصادی جهان اشاره کرد که  معتقد است ، از هر سرمایه گذاری در این بخش ، هفت تا 16 برابر سود اقتصادی حاصل می شود.


   وی افزود: برخی محققان نیز هزینه های مربوط به آموزش پیش دبستانی را با توجه به تاثیر آن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، جرم و بزه ، با هزینه های نگهداری زندانیان مقایسه کردند ، که نتایج این تحقیق در ایران نشان داده که هزینه هر زندانی معادل هزینه آموزش پیش دبستانی دو هزار نوآموز است و اگر این رقم را بلحاظ سود اقتصادی ارزیابی کنیم ، 20 هزار نوآموز معادل یک زندانی سود اقتصادی خواهد داشت.


   وی در بخش دیگری از سخنانش ، از منظر دیگری بعنوان " معماری مغز و ذهن " به دوران پیش از دبستان و تاثیر آموزش در این دوران پرداخت و گفت: معماری مغز و ذهن رشد یابنده در این دوره شکل می گیرد.


   وی با توجه به اینکه تعداد سلولهای مغز از نوزادی تا آخر عمر انسان ، تغییر نمی کند و آنچه در انسان رشد می کند، ارتباطات بین سلولها ست که از ابتدای زندگی هر فرد، بمرور افزایش می یابد، افزود: تحقیقات عصب شناسی نشان داده که میزان تلاش در انسان با افزایش سن ، بیشتر می شود و میزان بازدهی او با افزایش سن ، کمتر خواهد شد، لذا اگر بخواهیم افراد دارای مغز فعال و پویایی باشند که بتوانند خوب تصمیم بگیرند و خوب عمل کنند، باید به دوران کودکی آنان بیشتر توجه کنیم.


   وی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، سرمایه گذاری روی کودکان کم سن تر در ابعاد اجتماعی و فرهنگی ، بیشتر است ، اما متاسفانه در ایران ، زمانی که یک نوجوان ، والدین را دچار مشکل می کند، والدین بفکر مشاور و دریافت خدمات مشاوره می افتند. درصورتی که تمامی والدین ، سیاستگذاران و همه افرادی که با کودکان سروکار دارند، باید سرمایه گذاری در این دوران را جدی بگیرند.


   مدیرکل آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش سپس ، به نگاه این وزارت و برنامه های آن در ارتباط با کودکان پیش دبستانی پرداخت و گفت: با توجه به اسناد بالادستی ، مسئولیت آموزش دوره پیش دبستانی بمدت دو سال (سنین چهار تا شش سال) ، بعنوان دوره رسمی آموزشی و یکی از دوره های حاکمیتی دارای ویژگی خاص خودش است.


   خانم دکتر فضلی افزود: براساس سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری، می بایست آموزش از مهد کودک و پیش دبستان تا دانشگاه ، به عنوان امر حاکمیتی و با توسعه همکاری دستگاهها ؛ مدنظر قرار بگیرد.


   وی همچنین اظهارداشت : در همین ارتباط ، سند درسی ملی و رسمی داریم که بند به بند آن ، به مسایل کودکان توجه کرده است و دو هدف عمده " 1- توسعه آموزش پیش دبستان در مناطق محروم و دو زبانه که با حضور دولت ، اجرا می شود و 2- حمایت دولت از سرمایه گذاری بخش غیردولتی در سایر مناطق "  را پیگیری می کند.


   وی با اشاره به سه چشم انداز وزارت آموزش و پرورش در آموزش پیش دبستانی ، ضمن تشکر از دستگاهها و سازمانهایی مانند بهزیستی ، شهرداری ها و جمعیت هلال احمر که در این ارتباط نیز فعالیت می کنند، تصریح کرد: با تمام تلاشی که همه در این بخش دارند، اما بدون مدیریت یکپارچه ، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.


   وی به توجه دولت از طریق وزارت آموزش و پرورش ، به آموزش کودکان پیش دبستانی بویژه در مناطق محروم و دو زبانه اشاره کرد و با نشان دادن نمودار مقایسه ای از وضعیت این آموزش ها در استانهای مختلف کشور، گفت: با تلاش وزارت آموزش و پرورش ، هم اکنون در استانهای ایلام ، خراسان شمالی ، کرمان ، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ، بیشترین پیشرفت را در بخش آموزش کودکان پیش دبستانی مشاهده می کنیم و این نشان دهنده سوگیری آموزش و پرورش بسمت "عدالت " است.


   دکتر فضلی همچنین گفت:  امسال نیز برنامه ها در چندین محور برای توسعه این آموزش ها با تاکید بر مناطق دو زبانه ، عشایری ، محروم و روستایی ، و حاشیه شهرها ، توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.


   وی بااشاره به اینکه این برنامه ها جنبه کیفی داشته و از همه دستگاهها برای مشارکت و همکاری در اجرای آنها ، کمک خواسته شده است ، افزود: مداخله بهنگام ویژه نوآموزان پیش دبستانی " دیرآموز"  (دارای بهره هوشی 70 تا 85)  که  در طرح سنجش در سه بخش شناسایی شده اند، یکی از برنامه های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش است.


   وی با تاکید بر اینکه بحث " هویت " ، بحثی جدی است چون علاوه بر تاثیر آن در آینده فردی انسان ، به وحدت ملی و رشد و توسعه هر جامعه نیز کمک می کند، اظهارداشت: تولید محتوای آموزش های پیش دبستانی نیز مورد توجه جدی است و جالب اینجاست که وزارت آموزش و پرورش با توجه به خرده فرهنگ های هر منطقه از کشور، محتوای این آموزش ها را به مسئولان هر منطقه سپرده و بصورت غیرمتمرکز انجام می شود.


   وی به اجرای برنامه " فقط یک زمین داریم " از طریق آموزش و پرورش در میان کودکان پیش از دبستان پرداخت و گفت: هم اکنون اجرای برنامه های محیط زیست برای هر جامعه ای ، بسیار حائز اهمیت است و لذا وزارت آموزش و پرورش برنامه عمل تحت عنوان " فقط یک زمین داریم " را برای آموزش کودکان و در جهت حفظ محیط زیست ، تنظیم کرده است.


   وی همچنین افزود، وزارت آموزش و پرورش ، برنامه توانمندسازی نیروی انسانی برای ارتقای شایستگی حرفه ای مدیران و مربیان را تدوین کرده که با تاکید ویژه ای بر نقش والدین ، اجرا خواهد شد.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 9095
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: