• 1403/07/21 - 06:01
  • - تعداد بازدید: 193
  • - تعداد بازدیدکننده: 164
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بخش شنوایی‌شناسی بیمارستان توانبخشی رفیده خبر داد:

کلینیک جامع شنوایی‌شناسی رفیده: جایی برای بازگشت به تعادل و شنوایی!

رئیس بخش شنوایی‌شناسی بیمارستان توانبخشی رفیده گفت: 50 درصد از موارد احساس سرگیجه ریشه در اختلالات و بیماری‌های گوش دارند. ارزیابی‌های شنوایی، سرگیجه و تعادل در کلینیک جامع شنوایی‌شناسی این بیمارستان انجام می‌شود.

کلینیک جامع شنوایی‌شناسی رفیده: جایی برای بازگشت به تعادل و شنوایی!

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر مسلم شعبانی، رئیس بخش شنوایی­شناسی بیمارستان توانبخشی رفیده، ضمن اشاره به نقش اساسی گوش‌ها در هماهنگی اندام‌های بدن و برقراری تعادل در انجام فعالیت‌های روزمره گفت: برای اینکه حین حرکت یعنی تقریبا در تمام فعالیت­های روزمره، تعادل داشته باشیم، باید هماهنگی مناسبی بین سر، گردن، تنه، و اندام­های ما برقرار باشد؛ این هماهنگی باید بین دو نیمه‌­ی بدن ما نیز برقرار باشد و گوش­های ما، نقشی اساسی در این هماهنگی‌­ها دارند، بطوری که حدود 50 درصد از موارد احساس سرگیجه یا اختلال تعادل، به اختلالات و بیماری­های گوش، مرتبط است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به علائم اختلال تعادل افزود: ایستادن، نشستن، راه­ رفتن، دراز کشیدن، رانندگی­ کردن و به طور کلی حرکت­ کردن، اساس تمام فعالیت­‌های روزمره ما را تشکیل می­‌دهد. ما برای حرکت کردن، نیازمند تعادل هستیم. تعادل یعنی اینکه بتوانیم تمام فعالیت‌­های روزمره را به راحتی انجام دهیم؛ بدون اینکه بیفتیم! بدون احساس گیجی و منگی، بدون احساس سر درد، بدون احساس غش، بدون تهوع، بدون سیاهی­ رفتن چشم، بدون احساس نوسان یا شناور بودن، بدون احساس گم‌گشتگی در فضا، و بدون اینکه احساس دوران (چرخش یا سرگیجه) داشته باشیم. بنابراین اگر همیشه یا گهگاهی این علائم را دارید، شما دچار اختلال تعادل هستید.

   دکتر شعبانی در ادامه به بررسی اختلالات گوش و تعادل پرداخت و گفت: برای اینکه اختلالات گوش و تعادل را بررسی کرده و افتراق دهیم، باید ظاهر و باطن هر دو گوش را ارزیابی کنیم: یعنی از لاله­‌ی گوش گرفته تا پرده­‌ی گوش، تا گوش میانی، تا گوش داخلی، اعصاب شنوایی و تعادل، و مسیرهای شنوایی و تعادل تا مغز؛ که تقریبا در همه سنین، از نوزاد و کودک گرفته تا سالمند، قابل انجام است.

گوش­ها فقط برای شنیدن نیستند، بلکه اساس تعادل ما هم هستند

   رئیس بخش شنوایی‌شناسی بیمارستان توانبخشی رفیده در ادامه ضمن اشاره به اهمیت سیستم تعادل گوش در مکان­یابی و حافظه فضایی، گفت: همه­‌ی ما مفهوم لوکیشن یا موقعیت و مکان را می­‌دانیم. به لطف موبایل­ها و اپلیکیشن­های موقعیت ­یاب، شما می­‌توانید هر جا که باشید، موقعیت خودتان را مشخص کنید. موبایل­ها به کمک قطعه‌­ای که ژیروسکوپ نام دارد، این کار را انجام م‌دهند. و "ژیروسکوپ بدن ما، گوش­ها هستند" و کمک می­‌کنند که موقعیت سر ما در فضا و موقعیت سر ما نسبت به گردن و تنه و اندام ما، برای خودمان (یعنی مغزمان) مشخص شود و اصطلاحا پوسچر یا وضعیت بدنی ما، در تمام فعال‌­های روزمره، به درستی تنظیم شود، بنابراین، گوش­ها فقط برای شنیدن نیستند، بلکه اساس تعادل ما هم هستند و بواسطه آنها می‌­توانیم موقعیت خودمان در فضا را پیدا کنیم و به یاد آوریم. بنابراین، اختلالات گوش می‌توانند این درک و حافظه را دچار اختلال کند.

ارزیابی­‌های شنوایی، سرگیجه و تعادل در کلینیک جامع شنوایی­شناسی "بیمارستان توانبخشی رفیده"

  دکتر شعبانی در ادامه به اقداماتی که بعد از شناسایی اختلالات گوش و تعادل لازم است انجام شود پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی از موارد، نیازمند درمان­های طبی و جراحی است، که بعد از تشخیص، ارجاعات مناسب صورت می­‌گیرد. اما در بسیاری از موارد، اختلالات تعادل ناشی از گوش، نیازمند توانبخشی یعنی مجموعه­ای از حرکات هدفمند و سازمان ­یافته برای بهبود علائم گیجی، سرگیجه، اختلال تعادل، و پیشگیری از افتادن است. بنابراین اگر همیشه یا گهگاهی دچار گیجی، سرگیجه، تهوع، احساس افتادن یا عدم­تعادل هستید، حتما به یک کلینیک شنوایی­ و تعادل مراجعه کنید و خبر خوب اینکه تمام این بررسی­ها شامل ارزیابی‌­های شنوایی، سرگیجه و تعادل در کلینیک جامع شنوایی­شناسی "بیمارستان توانبخشی رفیده"، انجام می‌­شود.

   بیمارستان توانبخشی رفیده، با 80 تخت بستری، تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی در کشور است که تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با بهره‌گیری از توان تخصصی اعضای هیئت علمی دانشگاه و بکارگیری تجهیزات پیشرفته، انواع خدمات تخصصی حوزه توانبخشی را با تعرفه‌های دولتی به صورت بستری و سرپایی، به بیماران، افراد دارای معلولیت و نیازمندان ارائه می‌دهد.

 

تهیه و تنظیم: رویا شاهی

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 31134
خبرنگار

رضا پیرهادی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: