• 1404/09/19 - 12:39
  • - تعداد بازدید: 17
  • - تعداد بازدیدکننده: 17
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بیست‌وهفتمین ساینس‌اِسلم با تاکید بر نقش دانشجو و ضرورت گسترش خدمات گفتاردرمانی برگزار شد

در بیست‌وهفتمین رویداد علمی ساینس اسلم دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بر اهمیت حضور و کنشگری دانشجویان، نقش محوری بانوان در توسعه کشور و ضرورت گسترش غربالگری و خدمات گفتاردرمانی برای کودکان و بیماران پس از سکته مغزی تأکید شد.

 بیست‌وهفتمین ساینس‌اِسلم با تاکید بر نقش دانشجو و ضرورت گسترش خدمات گفتاردرمانی برگزار شد

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سیدعلی حسینی، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در بیست‌وهفتمین رویداد علمی ساینس اسلم با تبریک روز دانشجو گفت: حضور و فعالیت دانشجویان در دانشگاه و برگزاری رویدادهای علمی توسط آنان یک سرمایه ارزشمند است و دانشجو از ارکان مهم دانشگاه به شمار می‌آید.

وی همچنین با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت مقام زن و مادر، نقش اساسی بانوان را در رشد و توسعه جامعه مورد تأکید قرار داد و افزود: بخش مهمی از این رشد و مسئولیت‌پذیری در دانشگاه شکل می‌گیرد.

دکتر حسینی ضمن تقدیر از مشارکت متولیان دانشگاه و دانشجویان در برگزاری زنجیره‌ای رویدادهای ساینس اسلم، از حمایت همیشگی خود از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان خبر داد.

در ادامه، دکتر لیلا استادهاشمی، سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی، با تبریک روز دانشجو و ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: پیشرفت بانوان جامعه و دختران دانشجو نشان می‌دهد که اکنون و در آینده شاهد جهش‌های بزرگ علمی، فرهنگی و اجتماعی از سوی بانوان کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به بیست‌وهفتمین رویداد ساینس اسلم و همزمانی آن با هفته پژوهش، از حمایت ریاست دانشگاه، معاونت فرهنگی و دانشجویی، کمیته تحقیقات و دانشجویان فعال تشکر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نبی‌الله فضعلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، نیز با حضور در این رویداد گفت: اثرگذاری چنین برنامه‌هایی به شرط حضور در مجامع مختلف و مخاطب قراردادن عموم مردم که گیرندگان خدمت هستند، ارزشمند بوده و باید در این مسیر گام برداشت.

نتایج پژوهش گفتاردرمانی درباره روند یادگیری آواها در کودکان ۲ تا ۷ ساله

در بخش علمی رویداد، دکتر مرسده ایمانی، عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، با اشاره به شیوع مشکلات تلفظی در کودکان طی دوران رشد و شدت‌های مختلف آن، گفت: برای تعیین اینکه چه خطاهایی طبیعی است و تفاوت‌های احتمالی میان دختران و پسران چیست، بررسی عملکرد کودکان در هر سن ضروری است.
وی با ارائه نتایج پژوهشی انجام‌شده روی ۲۶۳ کودک فارسی‌زبان ۲ تا ۷ ساله اظهار داشت: کودکان تا ۳ سالگی توانایی تلفظ ۱۸ آوا از ۲۳ آوای فارسی را کسب می‌کنند و ۵ آوای باقی‌مانده را نیز تا ۴ سالگی می‌آموزند. همچنین کودکان فارسی‌زبان نسبت به کودکان آذری‌، کردی و برخی زبان‌های خارجی مانند انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی و پرتغالی آواها را زودتر یاد می‌گیرند و تفاوتی میان دختران و پسران وجود ندارد.

ضرورت غربالگری گفتاری برای کودکان ۳ تا ۴ ساله

دکتر ایمانی گفت: پیام اصلی این پژوهش آن است که خانواده‌ها در صورت مشاهده مشکلات تلفظ در کودک ۳ تا ۳.۵ ساله باید به گفتاردرمانی مراجعه کنند؛ زیرا گفتاردرمانگران با استفاده از مقیاس‌های این پژوهش می‌توانند وجود یا نبود اختلال را تشخیص دهند.
وی افزود: لازم است سیاستگذاران سلامت و آموزش و پرورش، مشابه غربالگری شنوایی و بینایی، برنامه غربالگری گفتاری برای کودکان ۳ تا ۴ ساله را طراحی و اجرا کنند تا از بروز اختلالات گسترده‌تر جلوگیری شود؛ چرا که درمان دیرهنگام علاوه بر افزایش هزینه‌ها، احتمال بروز مشکلات خواندن، نوشتن و سوادآموزی و نیز پیامدهای عاطفی، تحصیلی و اجتماعی را افزایش می‌دهد.

در ادامه، دکتر فرشته سازگارنژاد، عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، با اشاره به اهمیت زبان به‌عنوان بخش مهم هویت انسانی و ابزار اصلی ارتباط، گفت: سکته مغزی در ناحیه چپ مغز می‌تواند این توانایی بنیادین را با چالش روبه‌رو کند.
وی توضیح داد: پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد بیماران پس از سکته در جمله‌سازی و تولید ساختارهای صحیح دستوری با دشواری مواجه می‌شوند؛ اما این به معنای از دست رفتن توانایی ارتباطی نیست. یافته‌ها نشان می‌دهد جمله‌های طولانی، افعال چندبخشی و عناصر مهم دستوری برای این بیماران چالش‌برانگیزتر است. با ساده‌سازی گفتگو، کاهش سرعت گفتار و استفاده از سرنخ‌های کلامی یا ابزارهای تصویری، توانایی ارتباطی این بیماران به‌طور محسوسی بهبود می‌یابد.

او تأکید کرد: هر فردی که پس از آسیب مغزی—even با کوچک‌ترین نشانه‌های اختلال زبانی—باید فوراً به گفتاردرمانی ارجاع شود.
دکتر سازگارنژاد افزود: خانواده‌ها نیز با آموزش مناسب از سوی متخصصان می‌توانند با ایجاد مکث، طرح پرسش‌های ساده و فراهم کردن محیطی آرام، نقش مهمی در تسهیل ارتباط بیمار ایفا کنند.

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره مشکلات زبانی پس از سکته

وی گفت: سیاستگذاران حوزه سلامت باید اطلاع‌رسانی عمومی درباره اختلالات زبانی پس از سکته را تقویت کنند، مسیر ارجاع بیماران به گفتاردرمانی را استاندارد و کوتاه سازند، خدمات گفتاردرمانی سکته مغزی را در مراکز درمانی گسترش دهند و برای ارتقای دانش متخصصان این حوزه سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه الگوی اختلالات زبانی در هر زبان، از جمله فارسی، ویژگی‌های خاص خود را دارد.

در بخش پایانی رویداد، فاطمه حسین‌زاده، دبیر کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، ضمن تبریک روز دانشجو به «دانشجویان همیشه‌همراه ساینس اسلم» گفت: دانشجو بودن یک هویت فعال است و باید در مسائل کلان کشور نقش‌آفرینی کرد.

پایان پیام/

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 33789

تصاویر

خبرنگار

فاطمه گلرخ

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: