مدرس کارگاه آموزشی " علائم تشخیصی و طبقه بندی مداخلات طیف اوتیسم " گفت:
اختلال اوتیسم ، از 18 ماهگی کودک ، قابل تشخیص است
دکتر " سیدعلی صمدی " مدرس کارگاه آموزشی " علائم تشخیصی و طبقه بندی مداخلات طیف اوتیسم " در حاشیه برگزاری این کارگاه سه روزه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: از 18 ماهگی، اختلال اوتیسم قابل تشخیص و مداخله است .
دکتر " سیدعلی صمدی " مدرس کارگاه آموزشی " علائم تشخیصی و طبقه بندی مداخلات طیف اوتیسم " در حاشیه برگزاری این کارگاه سه روزه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: از 18 ماهگی، اختلال اوتیسم قابل تشخیص و مداخله است .
وی که متخصص اختلالات رشدی و هوشی و استاد انستیتوی مطالعات سلامت و پرستاری دانشگاه آلستر ایرلند شمالی است ، افزود: ابزارهایی برای تشخیص اختلال اوتیسم در کودکان وجود دارد که یکی از ساده ترین آنها ابزار "هیوا " است که والدین فقط با پاسخگویی به یک پرسشنامه شامل ده سئوال در مورد کودک خود و درصورت گرفتن بیشتر از سه امتیاز از این پرسشنامه ، نسبت به ارجاع و تشخیص نهایی کودک خود اقدام خواهند کرد.
// احتمال ابتلا به اختلال اوتیسم در یک درصد از کل جمعیت کودکان دو تا پنج سال هر کشوری وجود دارد//
دکتر صمدی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به اختلال اوتیسم در یک درصد از کل جمعیت کودکان دو تا پنج سال هر کشوری وجود دارد، گفت: احتمال وجود این اختلال در پسران ، چهاربرابر دختران است و با علائم مختلفی که گاهی بنظر والدین و یا حتی پزشکان ، طبیعی و زودگذر است ، ظاهر می شود که نمونه ای از این علائم به ظاهر طبیعی ، " دیرزبان افتادن " کودکان است که می تواند علامتی از اختلال اوتیسم باشد.
این استاد حوزه اختلالات رشدی و هوشی تاکید کرد که والدین و پزشکان عمومی و اطفال که در صف اول در مراجعه خانواده ها به آنان هستند ، باید نسبت به علائم تشخیصی و چگونگی مداخلات مربوط به اوتیسم ، آگاهی داشته باشند تا بتوانند علائم را کنترل کرده و به کودک در ادامه زندگی کمک کنند.
وی افزود: باید پزشکان در دوره های بازآموزی ، واحدهایی را در ارتباط با اختلال اوتیسم بگذرانند، ضمن آنکه مراکز و مجامع عمومی مانند شهرداری ها (از طریق فرهنگسراها) و تشکل های مردم نهاد از طریق برنامه های متنوع با پشتوانه علمی و تخصصی ، به آگاه سازی جامعه نسبت به این بیماری، کمک کنند.
وی به برنامه های کشوری اجرا شده و در دست اجرای سازمان بهزیستی اشاره کرد و اظهارداشت : برنامه های خوبی را بهزیستی در ارتباط با تشخیص و مداخلات زودهنگام طیف اوتیسم آغاز کرده اما نیاز است که آموزش و پرورش کودکان استثنایی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز به روند اجرای این برنامه ها کمک کرده و هماهنگ با این برنامه ها ، فعالیت کنند.
// طرح ملی " غربالگری و شناسایی طیف اوتیسم " از مردادماه سالجاری در سراسر کشور اجرا می شود//
دکتر صمدی که مشاور طرح ملی " غربالگری و شناسایی طیف اوتیسم " از طریق سازمان بهزیستی است ، گفت که این طرح تاکنون در پنج استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شده و با آموزش مسئولان و مربیان 76 مرکز" تخصصی آموزشی ، درمانی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم " در کشور، از مردادماه سالجاری بصورت سراسری اجرا خواهد شد.
وی افزود: 300 تن از افراد این مراکز از سراسر کشور طی 15 روز در سه بخش " کار با والدین ، کار کلینیکی ، نحوه تشخیص و شناسایی " (هر بخش در پنج روز) ، آموزش دیده اند و مقرر شده تا در گردهمایی پیش بینی شده در مردادماه سالجاری ، آنان ضمن آشنایی با سامانه ثبت کودکان دارای اختلال اوتیسم ، اجرای طرح را آغاز کنند.
// همه افرادی که بنوعی با رشد و تکامل کودکان در ارتباط هستند ، می توانند به کودکان طیف اوتیسم کمک کنند//
مدرس کارگاه آموزشی " علائم تشخیصی و طبقه بندی مداخلات طیف اوتیسم " که برای اولین بار برگزاری این کارگاه را برای دانشجویان و دانشگاهیان پذیرفته ، همچنین گفت: مجموعه افرادی که در این کارگاه شرکت کردند از حوزه های مختلف مرتبط با رشد و تکامل کودکان هستند و این ، همان نیاز اصلی کودکان دارای اختلال اوتیسم است و لذا این کارگاه می تواند تاثیرگذار باشد.
دکتر صمدی افزود: حدود 30 مداخله در ارتباط با کودکان اوتیسم لازم است که در چهار طبقه ، بعنوان "طبقه بندی نیازهای این قشر" مطرح است که آموزش " شناختی و رفتاری " ، " توانبخشی " ، " زیستی و پزشکی (دارویی) " ، " ترکیبی و تکمیلی " ، این نیازها را تشکیل می دهند و همه آنها مکمل یکدیگرند.
وی ادامه داد: برای رفع تمامی این نیازها، خدمات همه تخصص های مربوط همچون " پزشکی ، روانشناسی ، گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، فیزیوتراپی و ... " لازم است که خوشبختانه از دانشجویان تا اساتید این رشته ها در کارگاه سه روزه " علائم تشخیصی و طبقه بندی مداخلات طیف اوتیسم " شرکت کرده اند و در میان آنان ، افرادی هستند که در صدد دریافت مجوز فعالیت برای تاسیس مرکز آموزشی ، درمانی و توانبخشی کودکان طیف اوتیسم هستند که آموزش های این کارگاه نیز برای آنان بسیار مفید و تاثیرگذار خواهد بود.
گفتنی است ، کارگاه آموزشی " علائم تشخیصی و طبقه بندی مداخلات طیف اوتیسم " از روز سه شنبه گذشته ، به همت انجمن دانشجویی "روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی" و با حمایت معاونت فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن دکتر شاملو این دانشگاه برگزار شد.
۵۵ تن از دانشجویان ، کارشناسان و تعدادی از اساتید روانشناسی کودکان استثنایی و رشته های توانبخشی همچون گفتاردرمانی و کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این کارگاه سه روزه شرکت کردند.
انتهای پیام /
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور