• 1398/07/23 - 13:56
  • - تعداد بازدید: 6483
  • - تعداد بازدیدکننده: 53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:

برپایی غرفه اطلاع رسانی به مناسبت "روز جهانی نابینایان (عصای سفید)" در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

انجمن علمی دانشجویی با همکاری گروه آموزشی " روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی " و حمایت معاونت فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی صبح امروز (سه شنبه) با برپایی غرفه در مقابل ورودی این دانشگاه و پخش بروشور و مطالب آموزشی، در خصوص نابینایی و کم بینایی اطلاع رسانی کردند.


   انجمن علمی دانشجویی با همکاری گروه آموزشی " روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی " و حمایت  معاونت فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی صبح امروز (سه شنبه) با برپایی غرفه در مقابل ورودی این دانشگاه و پخش بروشور و مطالب آموزشی، در خصوص نابینایی و کم بینایی اطلاع رسانی کردند.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، روز جهانی "عصای سفید" (15 اکتبر- 23 مهرماه)، از سال ۱۹۶۴ میلادی تاکنون با نگرش حمایت از قشر نابینا و کم بینا و آگاه سازی جامعه نسبت به حضور این افراد، گرامی داشته می شود.


   دکتر " گیتا موللی " مدیر گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این خصوص می گوید: کم بینایی و نابینایی بدلایل متفاوت ایجاد می شود و هر روزه تعدادی کودک با نقص نابینایی یا کم بینایی بدنیا می آیند و تشخیص و درمان و مداخله زودهنگام در دوره کودکی می تواند در ادامه زندگی با کیفیت آنان بسیار موثر باشد.


    وی با اشاره به روز جهانی نابینایان به عنوان روز جهانی " عصای سفید " می افزاید: عصای سفید سمبل استقلال افراد نابیناست. استفاده از عصای سفید به فرد نابینا این امکان را می دهد که با آزادی کامل بتواند در محیط اطراف خود فعالیت کند. درصورتی که فرد نابینا طریقه استفاده از عصای سفید را بداند می تواند بخوبی به فعالیتهای روزمره خود بپردازد.


    دکتر موللی درباره نکاتی که افراد بینا در همزیستی با افراد نابینا باید بدانند، اظهارداشت:  تحقیقات اخیر نشان می دهد که 60 درصد موارد برخورد عابران در خیابانها با افراد نابینا بدلیل استفاده از موبایل بوده است، چرا که افراد بینا زمانی که در خیابان مشغول کنترل پیام های خود بر روی موبایل هستند، ممکن است با فرد نابینایی که از روبه رو درحال حرکت به سمت آنان است، برخورد کنند، لذا در محیط های عمومی، به این نکته توجه داشته و از برخوردهای فیزیکی پیشگیری کنند.


    وی همچنین می افزاید: افراد بینا در روابط خانوادگی و اجتماعی با افراد نابینا، بگونه ای رفتار کنند که گویی هیچ تفاوتی با دیگران ندارند، برای انجام کارهای شخصی، حتی الامکان اجازه بدهند که فرد نابینا خودش انجام دهد و از جابه جایی وسایلش پرهیز کنند، چون فرد نابینا یاد گرفته که با توجه به چیدمان وسایل خود، فعالیت مستقل داشته باشد و با جابجایی وسایل، با مشکل روبه رو می شود.


    این محقق حوزه توانبخشی، توصیه می کند: افراد بینا، مشارکت افراد نابینا را در فعالیت ها جلب کنند و فعالیتی را انجام دهند که فرد نابینا می تواند در آن شرکت کند.


    دکتر موللی با تاکید بر آموزش والدین بینا که دارای فرزند نابینا هستند، می افزاید: والدین کودکان نابینا، علاوه بر اینکه خودشان باید آموزش های لازم برای رشد و پرورش کودک نابینا را ببینند، می بایست در آموزش کودک نابینا نقش داشته و به او کمک کنند.


    وی ادامه می دهد: علاوه بر اصلی ترین آموزش ها مانند آموزش خط بریل، چگونگی استفاده از عصا و آموزش خوب گوش دادن، که باید کودکان با کمک مربیان و والدین فرا بگیرند، والدین نیز باید به کودکان یاد بدهند که از حداکثر توانایی خودشان برای انجام کارهای روزمره استفاده کنند و تلاش کنند که بطور مستقل، به انجام فعالیت ها بپردازند.


انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 15336
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: