• 1401/02/13 - 10:26
  • - تعداد بازدید: 778
  • - تعداد بازدیدکننده: 126
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

حضور رئیس دانشگاه در گروه روانشناسی و گفت وگوی صمیمی با اساتید این گروه

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پی برنامه هفتگی بازدید از گروه های آموزشی، با حضور در گروه روانشناسی، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز روانشناس و مشاوره، با اساتید این گروه به گفت وگو نشست.

   رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پی برنامه هفتگی بازدید از گروه های آموزشی، با حضور در گروه روانشناسی، ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز روانشناس و مشاور، با اساتید این گروه به گفت وگو نشست.


     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه طی سخنانی در جمع اعضای هیات علمی گروه روانشناسی، گفت: در کشور ما، 1/6 تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت داریم که نسبت به منطقه با 4/4 تخت، خیلی پائین است و این در حالی است که در زمینه سلامت روانی – اجتماعی کاری انجام نشده است، البته معاونت اجتماعی شهرداری تهران و سازمان بهزیستی، اقداماتی در امور اجتماعی داشته، اما حوزه سلامت روان دیده نشده است.


     وی افزود: آنچه مسلم است، دانشگاه ما متولی و مرجع سلامت اجتماعی و روانی کشور است، سرمایه بزرگی مانند مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی را داریم که می توانیم مرجعیت سلامت روان را در این مرکز رقم بزنیم، و به مرکزی که ارائه دهنده خدمات مختلف باشد، تبدیل شود.


    دکتر خانکه خطاب به هیات علمی روانشناسی تصریح کرد که کلینیک های دانشگاه هم با همکاری شما اساتید، خوب کار کردند، اما کافی نیست و نیاز به طرح توسعه در ارائه خدمات داریم و باید پتانسیل های درون دانشگاه تقویت شده و خدمات ما در حوزه های سلامت روان و سلامت اجتماعی متمایز باشد و به حوزه سیاستگذاری وارد شویم.


    وی افزود: دانشگاه باید تغییر پارادایم داده و تاثیر ملی بگذارد، پیشنهادم  این است، گروه روانشناسی که از اولین و قوی ترین گروه ها در این دانشگاه است، دانشجویان و بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به حوزه سیاستگذاری وارد کند و خلاصه سیاستی تهیه کرده و به وزارت بهداشت منتقل کند و با این فعالیت ها، مرجعیت دانشگاه در حوزه سلامت روان را نشان بدهد.


    وی ادامه داد: باید گروه های آموزشی تغییر رویکرد داده و در حوزه سیاستگذاری وارد شده و خلاصه های سیاستی تهیه کنند، چرا که تنها دانشگاه ماموریت گرای کشور هستیم که متناسب با نیاز های جامعه طراحی شده است.


    رئیس دانشگاه اظهار داشت: قبلا در دوره کرونا هم گفتیم که بیماری کرونا، فقط در تزریق رمدسیویر و بستری و ICU  خلاصه نمی شود، بخشی از آن، آسیب های روانی و اجتماعی بیماری است و به تازگی، جناب وزیر ماموریتی به ما دادند که مدل سلامت روانی – اجتماعی پسا کرونا را تدوین کنیم که به معاونت پژوهشی اعلام شده است.


    دکتر خانکه افزود: انتظار است که گروه روانشناسی به عنوان یکی از گروه های پیشگام  با اساتید بنام خود در این حوزه ورود پیدا کند و هر حمایتی نیز لازم داشته باشد، دریغ نخواهیم کرد.


     وی در زمینه آموزش نیز گفت: باید رشته های خاص بین رشته ای، طراحی کنیم، ضمن آنکه می توانیم دوره های کوتاه مدت و فلوشیپ برگزار کنیم، با دانشگاه های معتبر خارج از کشور همکاری داشته و دوره های مشترک آموزشی تعریف کنیم و لازم است که کلینیک های وابسته به دانشگاه نیز توسعه پیدا کنند و بلحاظ آموزشی، قوی تر عمل کنند.


    وی تاکید کرد که امسال تجهیزات آموزشی مورد نیاز گروه ها خریداری می شوند و یا نوسازی خواهند شد، و اگر گروه روانشناسی نیاز به تجهیزات داشته باشد، اعلام کند تا تهیه شود، ضمن آنکه در جذب نیروی متخصص برای گروه نیز کمک خواهیم کرد.


    دکتر خانکه افزود: امسال، سال تحول و شروعی برای زندگی جدید است، ارتباط با دانشجویان را بیشتر کنیم، در بازدید از خوابگاه ها، نیازهای دانشجویان مشخص می شود و این دانشگاه که مرجع خدمات سلامت روانی و اجتماعی است، باید خدمات ویژه برای دانشجویان و کارکنان خودش، داشته باشد و مدلی طراحی کند و مرکز مشاوره را تقویت کند. انتظار می رود که گروه روانشناسی در کنار گروه های مشاوره و روانپزشکی، یک بسته خدماتی سلامت روان طراحی و اجرا کند.


*****


    دکتر پورشهباز مدیر گروه روانشناسی دانشگاه، با تشکر از توجه ریاست دانشگاه نسبت به این گروه، از تدوین برنامه راهبردی گروه روانشناسی برای سال های 1400 تا 1404  خبر داد و گفت: این برنامه با توجه به مرجعیت دانشگاه و مشارکت در سیاستگذاری تدوین شده است که یک نسخه از آن را برای ریاست دانشگاه و معاون آموزشی دانشگاه ارسال خواهیم کرد.


    وی افزود: برگزاری دو دوره " کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت و دکترای بالینی کودک و نوجوان " را پیشنهاد کردیم، بویژه که در دوره دکترای بالینی کودک و نوجوان مرجعیت خواهیم داشت.


    مدیر گروه روانشناسی، با اشاره به کمبود نیروی هیات علمی نسبت به تعداد دانشجویان این گروه، تصریح کرد: درصورتی که به تعداد اعضای هیات علمی افزوده شود، ظرفیت افزایش دانشجو را هم در مقاطع مختلف بویژه مقطع کارشناسی داریم.


    در ادامه، هر یک از هفت عضو هیات علمی گروه روانشناسی به بیان نقطه نظرهای خود پرداختند که افزایش  تعداد اعضای هیات علمی، رفع کمبود فضای فیزیکی گروه، و همکاری بیشتر اعضای هیات علمی با انجمن های علمی، از جمله خواسته های آنان بود.


    دکتر خانکه رئیس دانشگاه با توجه به خواسته های اساتید گروه، گفت که تجهیزات مورد نیاز تامین خواهد شد، برای تامین فضای فیزیکی گروه ها، قرار شده تا معاونت توسعه، این موضوع را ساماندهی کند، چرا که توزیع نامناسب فضای فیزیکی در کل دانشگاه به چشم می خورد.


     وی همچنین برای رفع کمبود نیروی متخصص گروه و افزایش تعداد اعضای هیات علمی، استفاده از فارغ التحصیلان خوب و نخبه دانشگاه در قالب ضریب K  را پیشنهاد کرد تا پس از یک دوره همکاری، در صورت تایید گروه، به نیروی قطعی تبدیل شوند.


     وی در مورد همکاری با انجمن های علمی نیز گفت: مانعی برای این موضوع وجود ندارد اما بشرطی که این همکاری، آورده ای نیز برای دانشگاه داشته باشد و بتواند بخشی از نیازهای دانشگاه از این طریق مرتفع شود.


     وی تشویق اساتید و دانشجویان دکتری برای جذب گرنت را لازم دانست و افزود: گروه ها باید ارتباط قوی تری با مراکز تحقیقاتی مربوطه برقرار کنند، ضمن آنکه برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانشجویان جهت چگونگی دریافت گرنت پژوهشی و جذب گرنت بیشتر از داخل و خارج از کشور لازم است.


    گفتنی است که در پایان این نشست، رئیس دانشگاه با همراهی مدیر گروه روانشناسی، به اتاق های همکاران گروه روانشناسی سرکشی کرد و مستقیما شرایط و وضعیت فضای کاری همکاران این گروه را مورد بررسی قرار داد.




  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 22395
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: