• 1397/08/24 - 20:36
  • - تعداد بازدید: 6706
  • - تعداد بازدیدکننده: 48
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

دومین همایش ملی " کتابداری پزشکی و اطلاعات سلامت " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد

دومین همایش ملی " کتابداری پزشکی و اطلاعات سلامت " امروز (پنجشنبه) به همت وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور جمعی از پیشکسوتان حرفه کتابداری و جمع کثیری از کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.


گالری تصاویر


   دومین همایش ملی " کتابداری پزشکی و اطلاعات سلامت " امروز (پنجشنبه) به همت وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور جمعی از پیشکسوتان حرفه کتابداری و جمع کثیری از کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، در این همایش یک روزه ، کتابداران برگزیده از دانشگاه های علوم پزشکی کشور و پیشکسوتان کتابداری پزشکی کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.


   " فرشته مخبر دزفولی " مسئول کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دبیراجرایی همایش در ابتدای مراسم افتتاحیه ضمن خیرمقدم به تمامی شرکت کنندگان ، از دکتر کبیری مدیر مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت به دلیل ایجاد تحول در کتابداری پزشکی طی سالهای اخیر ، ارتقای جایگاه کتابداران و برگزاری گردهمایی های سالانه برای تقدیر و گرامی داشت این حرفه تشکر و قدردانی کرد.


    در ادامه ، دکتر " اخوتی " دبیر بورد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی کشور طی سخنانی با عنوان " نقش های جدید کتابداران " ، گفت که کتابداران باید بر مهارت های خود تکیه کنند تا مجموعه کتابخانه هایشان به رشد و پویایی لازم برسد.


    وی افزود: از سال 1995 میلادی در دنیا بر نقش های مختلف کتابداران همانند فعالیت در تیم های مراقبت سلامت، تهیه گرنت ، ارتباط با آموزش ، پژوهش ، درمان و بخش های مراقبتی براساس اهداف سازمانی خود ، تاکید شده است.


    بگفته اخوتی ، در مطالعات اخیر، کتابداران با نقش های جدید می توانند تجربه های کاربران را ارتقاء دهند ، در حوزه نویسندگی به محققان کمک کنند، در تیم های پژوهشی مشارکت بیشتری داشته باشند و در آموزش های مداوم فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.


    وی ، 18 نقش جدید کتابداران را در  Systematice Reviews  و با فرصتی که از طریق تکنولوژی های نو فراهم شده برای تعاملات بیشتر با کاربران برشمرد.


   دبیر بورد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی کشور افزود: کتابداران باید در نظر داشته باشند که مخاطبان آنان چه کسانی هستند ، مثلا در کتابخانه بیمارستان یا مرکز درمانی ، جامعه مخاطب فقط هیات علمی و دانشجویان نیستند بلکه بیماران و مردم نیز مخاطبان این کتابخانه هستند.


   اخوتی اظهارداشت: کتابداران در تیم های تحقیق و در ارزیابی های تحقیقات می توانند نقش داشته باشند و در پیدا کردن مجلات مورد نیاز هیات علمی یا دانشجویان کمک کنند.


    وی برای پویایی هرچه بیشتر کتابخانه ها، پیشنهاد داد که فضای خوب و متنوعی را در کتابخانه ایجاد کنیم ، کتابداران از هر فرصتی برای ارتقای دانش خود استفاده کنند و در تعامل با دیگر کتابخانه ها تلاش کنند.


    دکتر" مهرانگیز حریری " از بنیانگذاران کتابداری در ایران  طی سخنانی به " نقش فناوری اطلاعات در کتابخانه ها " اشاره کرد و از کتابخانه " هیبرید " که کتابخانه های سنتی را به دیجیتال متصل کرده ، گفت.


    وی ، بخش مهمی از این کتابخانه را مجلات الکترونیکی دانست و این بخش را به مثابه اولین کانال های اشاعه اطلاعات و شاهراه اطلاع رسانی جهانی معرفی کرد.


    این پیشکسوت عرصه کتابداری افزود: فناوری اطلاعات سبب شده که اکثر محققان بتوانند بسهولت و بسرعت یافته های تحقیقات خود را در معرض دید و قضاوت هم گروهان خود قرار بدهند و همانطور که فناوری اطلاعات ، روش زندگی ما انسان ها را تغییر داده ، در روش مدیریت کتابخانه ها نیز تاثیرگذار بوده است.


    وی ادامه داد: فناوری اطلاعات ، نقش کتابداران را تحت تاثیر قرار داده و تحول در یادگیری و آموزش های کتابداران ایجاد کرده است.


    در ادامه ، دکتر" پروانه مدیر امانی " مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، در سخنانی از جایگاه فعلی و جایگاه مورد انتظار کتابخانه ها گفت و به برخی از چالش های حرفه کتابداری اشاره کرد.


   وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر تحولات بسیاری در حرفه کتابداری پزشکی صورت گرفته است، گفت: اما هنوز کمبودها و چالش هایی داریم ، بطوری که در برنامه مصوب وزارت بهداشت به نقش کتابداران هیچ اشاره ای نشده است ، و در هیچ کجای بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی  مبتنی بر برنامه آموزش عالی حوزه سلامت ، از نظام کتابداری بالینی یا پزشکی ، مطلبی دیده نمی شود، ضمن آنکه در ارتقای توانمندی گروه های آموزشی در تربیت متخصصان ، از نقش کتابداران پزشکی ، سخنی بمیان نیامده است.


   دکتر مدیرامانی افزود: اما ما کتابداران پزشکی مهارت های ارزشمندی داریم که از عرضه خدمات صرف کتابخانه ای به سمت ارائه خدمات پشتیبانی در تصمیمات بالینی و درمانی ، گسترش یافته است .


   وی همچنین ادامه داد: اما متاسفانه در ساختار جذب نیروی انسانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی الزامی به جذب نیروی متخصص کتابدار پزشکی وجود ندارد و هرچند که در مقطع دکترا، کتابداری بالینی آموزش داده می شود، اما هنوز در کتابخانه های مراکز درمانی ، این متخصصان جذب نمی شوند، و اصولا به کتابخانه برخلاف سایر بخش های بیمارستان ، با دید تخصصی نگاه نمی شود.


   در ادامه این مراسم ، دکتر " علیرضا اسفندیاری مقدم " استاد دانشگاه و پژوهشگر برجسته کتابداری و اطلاع رسانی طی سخنانی ، ازساختار انجمن کتابداران بین المللی و فدراسیون بین المللی کتابداران و اهداف و فعالیت های آنها گفت.


   همچنین ، دکتر " قاضی میرسعید " استاد دانشگاه و از اعضای بورد کتابداری پزشکی ، با انتقاد از اینکه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مجوز تاسیس گروه کتابداری برای کارشناسی این رشته داده نشده است ، گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، آینده روشنی برای کتابداری پزشکی نمی توان ترسیم کرد.


   وی پیشنهاد داد: اتاق فکری با حضور اعضای بورد کتابداری و مسئولان مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت تشکیل شود و راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت و هدایت رشته کتابداری پزشکی بدست آید.


   دکتر " حسین بیدختی " استاد دانشگاه و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز سخنران بعدی بود که به نقش کتابداران و مدیران کتابخانه ها ، انتظارات از کتابداران پزشکی ، صلاحیت های ارتباطی کتابداران پزشکی ، صلاحیت های پژوهشی ، صلاحیت های فناوری اطلاعات و مدیریتی آنان اشاره کرد.


   وی ، " تطابق سرفصل ها و دوره های آموزشی متناسب با نیازها ، برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت ، راه اندازی حداقل یک کتابخانه شبانه روزی در هر دانشگاه ، حمایت از ایجاد انجمن های علمی و حرفه ای و توسعه ارتباطات متخصصان این حوزه و ایجاد کتابخانه های آموزشی به عنوان یکی از ارکان ضروری جهت گروه های آموزشی کتابداری پزشکی در دانشگاه ها " را از عوامل موثر بر تحول حرفه کتابداری برشمرد.


   در ادامه ، دکتر " عبدالرسول خسروی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، تجربه سفر اخیر خود به مالزی و شرکت در اجلاس سالانه ایفلا (فدراسیون بین المللی کتابداران) را برای حاضران بیان کرد.


   وی با بیان تاثیرات شرکت در اینگونه مجامع ، کسب تجربه از نمایندگان دیگر کشورها و آشنایی با مهارت ها و تازه های علم کتابداری روز دنیا، از رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت خواست تا فرصتی را فراهم آورند تا کتابداران کتابخانه های پزشکی کشورمان  بتوانند در نشست های سالانه ایفلا شرکت کنند و در تعاملات بین المللی ، تجربه ها و ایده های جدید بدست آورند.


   در پایان این مراسم ، دکتر " کبیری " رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی با مقدمه ای از اینکه حرفه کتابداری ، فقط دانش نیست بلکه اخلاق ، مهارت ، تعهد ، پشتکار و بسیاری از ویژگی های دیگر را دربرمی گیرد که از فرد کتابدار ، الگو می سازد ، بر الگوپروری و افزایش الگوها در جامعه کتابداری کشور تاکید کرد.


   وی براساس این ویژگی ها و آشنایی با حداقل 60 کتابخانه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دو تن از کتابداران کشور به نام های " طبسی " رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و " فیروزکوهی " کتابدار دانشگاه علوم پزشکی زابل را بعنوان الگوی کتابداران پزشکی کشور معرفی و مورد تقدیر قرار داد.


   در بخش تقدیر از پیشکسوتان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی با اعطای لوح و اهدای هدیه ، از دکتر مهرانگیز حریری ، دکتر قاضی میرسعید، هما طلاچی و ناهید عاشوری ، تقدیرشد.


   همچنین کتابداران برگزیده دومین همایش ملی کتابداران پزشکی و اطلاعات سلامت با توضیح " مرضیه گلچین " دبیر علمی همایش از چگونگی  ارزیابی فعالیت های آنان و امتیازدهی در این بخش، معرفی شدند.


   برهمین اساس ، " مرجان مومنی ، منصوره فیض آبادی ، دکتر سمیه نادی راوندی ، صدیقه نشاطی ثانی ، دکتر پریسا حسن زاده ، بهناز جعفری ، ناهید حسینی چگینی و جلیل قانی دهکردی " بعنوان کتابداران برگزیده معرفی شده و با اعطای لوح و هدیه از آنان تقدیر شد.


   در بخش کتابخانه های برگزیده نیز از میان کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک ، کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران ، از مجموعه کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو ، کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و از میان کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی تیپ سه ، کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ، انتخاب شده و با اعطای لوح و اهدای هدیه از " لیلا نعمتی انارکی ، حسین بیدختی و حسین فاتحی " مسئولان این کتابخانه ها ، تقدیر بعمل آمد.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


عکس : محبی - دخیلی

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 13042
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: