به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:
شورای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تشکیل جلسه داد
شورای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (دوشنبه) با حضور معاونان آموزشی ، فرهنگی – دانشجویی و اموربین الملل و با شرکت مدیران گروه های آموزشی و مدیران امورآموزشی و تحصیلات تکمیلی ، پژوهش ، مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) دانشگاه، در سالن اجتماعات حوزه ریاست تشکیل جلسه داد.
شورای مدیران گروه های آموزشی امروز (دوشنبه) با حضور معاونان آموزشی ، فرهنگی – دانشجویی و اموربین الملل و با شرکت مدیران گروه های آموزشی و مدیران امورآموزشی و تحصیلات تکمیلی ، پژوهش ، مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) دانشگاه ، در سالن اجتماعات حوزه ریاست تشکیل جلسه داد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ابتدای این نشست ، با خیرمقدم توسط دکتر"محمدرضا خدایی اردکانی " معاون آموزشی و تشریح " موارد مرتبط با بین الملل سازی " از سوی دکتر "محسنی بندپی" معاون اموربین الملل دانشگاه آغاز شد.
دکتر محسنی بندپی در این ارتباط ، با بیان تاریخچه ای از چگونگی تاسیس واحد بین الملل در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 86 و همزمان با دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ، گفت: اما در سال 1391 اولین دانشجویان خارجی جذب دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شدند.
وی افزود: در همان سالهای ابتدایی ، تعداد 150 دانشجوی خارجی در دانشگاه پذیرش شدند و این در حالی است که در سال 1395 ، تعداد این دانشجویان به 25 نفر رسید و عملا با کاهش بسیار چشمگیری روبه رو شدیم.
معاون اموربین الملل دانشگاه از سویی با مقایسه تعداد کل دانشجویان در سال 1394 و امسال (97 – 96 ) گفت: در سال 94، یک هزار و 886 دانشجو و امسال ، یک هزار و 550 دانشجو داشتیم که نشان دهنده کاهش 20 درصدی است، درصورتی که دانشگاههای دیگر طی این مدت ، رشد 30 تا 50 درصدی داشتند.
دکتر محسنی بندپی به تبعات وابستگی گردش مالی دانشگاهها به درآمد نفت اشاره کرد و افزود: یکی از راههای کسب درآمد در دانشگاهها ، جذب دانشجوی خارجی است بخصوص که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که پیشرفته ترین دانشگاه بلحاظ آموزش علوم توانبخشی در سطح منطقه است ، این پتانسیل و توانایی علمی را دارد که قطب آموزش توانبخشی در منطقه باشد.
وی با توجه به ضرورت بین الملل سازی زیرساخت ها برای جذب هرچه بیشتر دانشجو خارجی ، از مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی خواست تا در معرفی دانشگاه در سطح بین الملل ، به مسئولان دانشگاه کمک کنند و در تسهیل برقراری روابط با مراکز و دانشگاههای خارج از کشور همکاری داشته باشند. که در این ارتباط ، اطلاع رسانی در همایش های بین المللی و ارتباط با انجمن های علمی و تخصصی مربوط به رشته خود ، می تواند راهگشا باشد.
وی ضمن اعلام فعالیت های انجام شده طی سالهای اخیر در بخش امور بین الملل ، وامضای تفاهم نامه ها و برقراری روابط با دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور، از مدیران گروه های آموزشی همچنین خواست تا با همکاری آنان ، دو تفاهم نامه برای اعزام دانشجو و طرح های آموزشی که از طریق اعضای هیات علمی ارائه می شود، در سال تحصیلی جاری داشته باشیم ، که این ها مستلزم معرفی دانشگاه به اساتید و مراکز علمی خارج از کشور است .
******
در ادامه ، برخی از اعضای هیات علمی شرکت کننده به ارائه نظر و پیشنهاد در خصوص مباحث مطرح شده از سوی دکتر محسنی بندپی پرداختند.
دکتر "محمدرضا خدایی" معاون آموزشی دانشگاه با تایید سخنان دکتر محسنی بندپی ، گروههای آموزشی را موتور محرکه بین الملل سازی دانست و از مدیران گروههای آموزشی خواست تا به شکل محتوایی و کمی ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانایی علمی آن را در سطح بین الملل معرفی کنند.
دکتر "محمدعلی حسینی " مدیر گروه مدیریت توانبخشی ، در مورد موضوع بین الملل سازی ، پیشنهاد داد که این موضوع با چند گروه که دارای پتانسیل لازم و امکانات علمی و اجرایی هستند ، آغاز شود ، ضمن آنکه با تشکیل یک گروه خاص برای این موضوع ، می توان مباحث مربوط به آن را پیگیری کرد.
دکتر " مسعود فلاحی " معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه نیز " ظرفیت سازی " را در این خصوص بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: لازم است تا با استفاده از سرمایه گذاران خارج از دانشگاه ، بتوانیم نسبت به گسترش جذب دانشجوی خارجی اقدام کنیم.
دکتر " فدایی وطن " مدیر گروه سالمندشناسی ، در این باره گفت: در تمامی کشورهای دنیا بخصوص کشورهای پیشرفته ، یکی از راه های کسب درآمد، جذب دانشجوی خارجی است ولی برای گسترش آن ، نیاز به گسترش امکانات در بخش های مختلف آموزشی ، پژوهشی و اجرایی دانشگاه داریم.
دکتر " دالوندی " مدیر گروه پرستاری ، نیز گفت: قبلا قرار بود که حدود 70 درصد درآمد جذب دانشجوی خارجی به گروه های آموزشی مربوطه و برای هزینه کرد امور آن گروه برسد ولی با توجه به اینکه این تصمیم عملی نشد ، گروه ها انگیزه ای برای مشارکت در این بخش ندارند.
وی با اعلام آمادگی گروه پرستاری برای جذب دانشجوی خارجی ، همچنین افزود: اعزام اساتید به خارج از کشور برای کسب تجربه و ارتقای توانایی علمی ، بسیار مهم و لازم است که امیدوارم مسئولان دانشگاه نسبت به اجرای آن همت کنند.
در پایان این بخش از مباحث نشست ، دکتر محسنی بندپی ضمن تایید سخنان اساتید و مسئولان ، تاکید کرد که اگر صبر کنیم تا همه ملزومات و امکانات برای گسترش این بخش فراهم باشد ، شاید زمان را از دست بدهیم ، لذا معتقدم که باید با حداقل ها ، کار را آغاز کنیم.
******
در ادامه این نشست ، دکتر " سهیلا شهشهانی پور " مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی به مسایل جاری آموزش پرداخت و به سئوال های برخی از شرکت کنندگان پاسخ گفت.
******
دکتر " فروزان شکوه " سرپرست مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) به مورد مطرح شده در دستور جلسه شورا مبنی بر " ارزشیابی بالینی و دانش پژوهی " پرداخت .
وی با توضیح درباره " بسته های تحول و نوآوری در آموزش " ، این بسته ها را دارای عناوین " بسته آینده نگاری و مرجعیت علمی ، بسته حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم ، بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور ، بسته توسعه راهبردی ، هدفمند و ماموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت ، بسته آمایش سرزمین ، ماموریت گرایی ، تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاهها، بسته اعتلای اخلاق حرفه ای ، بسته بین الملل سازی آموزش علوم پزشکی ، بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی ، بسته ارتقای نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی " معرفی کرد و توضیح کوتاهی درمورد هریک ارائه داد.
وی از کلیدی ترین بخش که " برنامه ریزی آموزشی " است ، گفت که با توجه به بسته های تحول و نوآوری در آموزش ، ماموریت خود را داشته باشیم و تمام فعالیت ها و برنامه ها براساس ماموریت مشخص شده ، تدوین گردد.
دکتر شکوه همچنین در خصوص توانمندسازی اساتید در راستای اجرای بسته های تحول ، ارزشیابی و دانش پژوهی آموزش توضیح داد .
سرپرست جدید مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه همچنین از ایجاد مرکز توسعه دوره های دکتری با همکاری معاون آموزشی دانشگاه خبر داد و گفت: رسالت این مرکز ، کمک به گروههای آموزشی که دوره های دکتری برگزار می کنند و در جهت رفع نیازهای علمی و اجرایی این گروه ها است.
وی در پایان سخنانش نیز از برنامه ریزی برای برگزاری پنج کارگاه آموزشی جدید گفت که در راستای توانمندسازی اساتید و اعضای هیات علمی که دوره های دکتری برگزار می کنند، اجرا خواهد شد.
انتهای پیام /
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور