• 1402/02/28 - 17:00
  • - تعداد بازدید: 1088
  • - تعداد بازدیدکننده: 315
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

علاوه بر تولید علم و دانش، باید در حوزه کاربردی کردن دانشگاه گام برداریم

دکتر وحید راشدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به رتبه ایران در سند چشم‌انداز گفت: در شاخص علم و شاخص تعداد اسناد، وضعیت خوبی داریم، اما نباید صرفاً به این موارد تکیه کرد، بلکه علاوه بر تولید علم و دانش باید در حوزه کاربردی کردن دانشگاه گام برداریم.

   دکتر وحید راشدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به رتبه ایران در سند چشم‌انداز گفت: در شاخص علم و شاخص تعداد اسناد، وضعیت خوبی داریم، اما نباید صرفاً به این موارد تکیه کرد، بلکه علاوه بر تولید علم و دانش باید در حوزه کاربردی کردن دانشگاه گام برداریم.


    به گزارش خبرنگار وبدای  دانشگاه، دکتر راشدی، در کارگاه " تدوین خبر و خلاصه سیاستی در راستای ارتقای ترجمان دانش طرح های تحقیقاتی" که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، افزود: اگر صرفا" برای  تولید علم و دانش گام برداریم، چنین راهبردی نمی تواند اثر قابل توجهی در تقویت پژوهش و به کار گیری نتایج پژوهش داشته باشد .


    وی گفت:  با توجه به  رویکردی که دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه های نسل سوم دارند و دانشگاه های نسل سوم، رویکردی فراتر از آموزش و پژوهش داشته و تاکید بر ارتباط متقابل تولیدکننده و مصرف کننده دانش دارند، باید ببینیم، آیا علم تولیدی ما کاربردی برای مصرف‌کننده دارد ؟


    وی افزود: اگر تولیدات علمی دانشگاه ها به سمت و سویی پیش برود که ذی نفعان علم، نظیر سیاستگذاران، پژوهشگران و دانشگاهیان، متخصصان بالینی و عموم مردم از آن بهره مند شوند، می توان گفت که ترجمان دانش، محقق شده است.


    دکتر راشدی گفت: باید در ترجمان دانش به زبان مخاطب که قابل فهم، قابل استفاده و  کاربردی است، فضای تولیدکننده دانش و مصرف کننده دانش را به هم نزدیک کنیم.


     وی همچنین اظهار داشت: دانشگاه ها برحسب هدف، تولید، جهت‌گیری و ساختار سازمانی، زبان، روش، نقش و غیره تقسیم بندی می شوند، به عنوان مثال در دهه ۷۰ و ۸۰ دانشگاه‌های نسل اول، آموزشی بودند و خیلی مفاهیم پژوهش و تحقیقات مطرح نبود، در دانشگاه های نسل دوم، حوزه آموزش و تحقیقات و در نسل سوم دانشگاه‌ها، آموزش، تحقیق و تجاری سازی دانش، مد نظر قرار گرفت.


    دکتر راشدی افزود: انتقال دانش، فرایندی با محیط خطی است که در آن ابتدا، فکر پژوهش به وجود می آید، سپس پژوهش انجام می شود و در آخر، نتایج در اختیار کاربران قرار می گیرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه افزود: باید مردم پاسخ سوالاتشان را مبتنی بر دانش و پژوهش دانشگاه بگیرند و باید به زبان ساده و کاربردی، نتایج را به دست مردم برسانیم .


    دکتر راشدی گفت: دانشگاه، مهمترین منبع تولید دانش است و باید با سازمان های مصرف کننده این دانش، ارتباط و تعامل مناسبی داشته باشد .


    وی با تاکید بر اینکه ما دانشگاهیان باید مسئولیت اجتماعی خود را در تولید دانش و ترجمان دانش، محقق کنیم، افزود: در ترجمان دانش از نگاه حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی، باید به فکر ذینفعان و جامعه هدف باشیم و با نگاه به جامعه هدف، محصول خود را تولید کنیم .


    وی تصریح کرد: در خیلی از موارد، ارتباط تعاملی بین تولیدکننده دانشگاهی با جامعه وجود ندارد و در واقع، شکاف انتقال دانش بین آنچه می بینیم و آنچه عمل می کنیم، دیده می شود و باید به سمتی برویم که تحقیقات بر اساس خواسته مردم باشد.


    گفتنی است، کارگاه تدوین خبر و خلاصه سیاستی در راستای ارتقای ترجمان دانش طرح های تحقیقاتی، با ارائه دکتر علی محمد مصدق راد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر وحید راشدی و دکتر فاطمه حسناتی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور



  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 26305
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: