عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به مناسبت فرارسیدن سالروز ملی «گفتار درمانی» اعلام کرد:
مراجعه زودهنگام افراد دچار اختلالات گفتار و زبان به متخصصان گفتاردرمانی، در میزان بهبودی آنان موثر است
دکتر فریبا یادگاری عضو هیات علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تاکید کرد که افراد دچار اختلالات گفتار و زبان، با مراجعه زودهنگام و در دوره تحت حاد به متخصصان گفتاردرمانی، پیشرفت بهتر و بیشتری در مسیر بهبودی خواهند داشت.
دکتر فریبا یادگاری عضو هیات علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تاکید کرد که افراد دچار اختلالات گفتار و زبان، با مراجعه زودهنگام و در دوره تحت حاد به متخصصان گفتاردرمانی، پیشرفت بهتر و بیشتری در مسیر بهبودی خواهند داشت.
وی در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت سالروز ملی گفتاردرمانی (اول اردیبهشت ماه) و با عرض تبریک به این مناسبت، افزود: افرادی که در اثر حادثه، سکته مغزی، و یا عفونت های مغزی و تومورهای مغزی، بخشی از مغزشان که وظیفه پردازش های زبانی را بعهده دارد، دچار آسیب شده، و یا مبتلایان به آلزایمر (یکی از شایع ترین بیماریهای سن سالمندی است) که سبب دمانس، از دست دادن حافظه و فراموشی می شوند، به انواعی از اختلالات اکتسابی زبان نیز دچار خواهند شد.
دکتر یادگاری تصریح کرد که این افراد در ابتدای بیماری و ایجاد مشکل، در دوره حاد قرار می گیرند که خدمات پزشکی دریافت می کنند ولی پس از آن به دوره تحت حاد وارد می شوند که از چند ساعت تا چند روز، طول این دوره در بیماران مختلف است که برای بهبودی در مشکلات تکلم، باید به متخصصان گفتاردرمانی مراجعه کنند و اگر هرچه زودتر و قبل از رسیدن به دوره مزمن، تحت نظر روش های گفتاردرمانی قرار بگیرند، اتفاقات خوب و پیشرفت های چشمگیری در مسیر بهبودی آنان مشاهده خواهد شد.
وی که عضو هیات بورد کشوری رشته گفتاردرمانی است، در پاسخ به سئوالی در خصوص پیشرفت های علمی رشته گفتاردرمانی در ایران، گفت: این رشته در سال 1351 در کشور راه اندازی شد و در جهان نیز از سال 1910 میلادی تکامل پیدا کرد و آنچه که برای متخصصان ما در کشور حائز اهمیت است، شناخت نیازهای بومی ایرانیان بلحاظ فرهنگی و زبانی است و برای استفاده از دستاوردهای تخصصی این علم که در جهان بدست می آید، تطبیق آنها با فرهنگ و زبان فارسی ضروری است، همانطور که بسیاری از پروتکل های درمانی با بومی سازی، مورد استفاده گفتاردرمانگران در داخل کشور قرار می گیرند.
وی همچنین درباره توسعه این رشته در کشور نیز گفت: هم اکنون 13 دانشگاه از مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، رشته گفتاردرمانی را دارند و سالانه حدود 260 دانشجو از مقطع کارشناسی این رشته، فارغ التحصیل می شوند که خوشبختانه طی سالهای اخیر رشد خوبی را داشته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به میزان نگرش و آگاهی مردم هر منطقه از کشور نسبت به کاربرد رشته گفتاردرمانی که در رشد تربیت نیروی متخصص این حوزه در آن منطقه موثر است، افزود: وجود هیات علمی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کافی، از ضروریات راه اندازی این رشته در هر منطقه است و لذا، درصورت وجود نیازهای بومی و منطقه ای، دانشگاه آن منطقه نیز باید از الزامات این رشته برخوردار باشد تا بتواند این رشته را راه اندازی کند.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور