بمناسبت سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز " مددکاری اجتماعی "؛
وبینار « مددکاری اجتماعی »، با تاکید بر صیانت علمی، حرفه ای و اخلاقی از مددکاری اجتماعی برگزار شد
وبینار « مددکاری اجتماعی »، روز سه شنبه همزمان با سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز " مددکاری اجتماعی "، با تاکید بر صیانت علمی، حرفه ای و اخلاقی از مددکاری اجتماعی برگزار شد.
وبینار « مددکاری اجتماعی »، روز سه شنبه همزمان با سالروز میلاد حضرت علی (ع) و روز " مددکاری اجتماعی "، با تاکید بر صیانت علمی، حرفه ای و اخلاقی از مددکاری اجتماعی برگزار شد.
به گزارش وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این وبینار که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، ابتدا با عرض تبریک فرارسیدن روز مددکاری اجتماعی به جامعه مددکاران اجتماعی، در مورد تاریخچه مددکاری اجتماعی در ایران و لزوم صیانت از حرفه مددکاری اجتماعی به ایراد سخنرانی پرداخت.
*****
دکتر زاهدی اصل استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی ضمن عرض تبریک این روز بزرگ به همه مددکاران، بر لزوم ممانعت از حضور افراد غیر مددکار در حوزه مددکاری اجتماعی به ارائه سخنرانی پرداخت و بر لزوم شکل گیری نظام مددکاری اجتماعی تاکید کرد .
*****
دکتر غنچه راهب مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به تلاش های پیشکسوتان مددکاری اجتماعی برای راه اندازی و ادامه فعالیت رشته مددکاری اجتماعی در ایران اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای اولین بار در سال 1401 ، در رشته " مددکاری اجتماعی کودک و نوجوان " در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می کند و این امر به همت اساتید مددکاری اجتماعی و همراهی و مساعدت مسئولان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و شورای علوم پایه پزشکی اجرا می شود .
وی همچنین بر اینکه مددکاران اجتماعی باید به روش های علمی و رویکردهای جدید علمی، مجهز باشند، در مورد رویکرد عقل گرایی و رویکرد مبتنی بر شواهد و کاربرد آن در رشته مددکاری اجتماعی توضیح داد.
*****
دکتر معصومه معارف وند عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، صلاحیت حرفه ای را این گونه تعریف کرد که " مجموعه ای از شایستگی ها شامل دانش، مهارت و نگرش که به تناسب هر شغل یا حرفه تعیین و توسط فرد در فرایند آموزشی و تجربی در محیط های آموزشی، کاری و جامعه کسب شده و تبدیل به رفتار حرفه ای می شود ".
وی افزود: مددکار اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه ای است، رفتار اخلاقی و حرفه ای دارد به این معنا که تصمیم گیری های او اخلاقی و بر اساس کدها و استادنداردهای اخلاقی است، حرفه ای بودن در رفتار و ظاهر و ارتباط شفاهی، کتبی و الکترونیکی او مشهود است و از Supervision و مشاوره برای اطمینان از قضاوت ها و تصمیمات حرفه ای بهره می گیرد.
بگفته این عضو هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، مددکار اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه ای است، به تفاوت و تنوع فرهنگی توجه دارد و به آن احترام می گذارد. دانش خود را به روز نگه می دارد و برای ارائه خدمات از مداخلات مبتنی بر شواهد استفاده می کند.
معارف وند در مورد مداخلات مبتنی بر شواهد نیز گفت: " مداخلات مبتنی بر شواهد"، به مداخلاتی گفته می شوند که اثربخشی آنها در پژوهش ها تأیید شده و شواهد بالینی نیز بر تأثیرگذاری آنها تأکید دارند. در عین حال لازم است این مداخلات توسط مراجعه کنندگان نیز پذیرفته شوند و بازخورد مثبت در مورد تأثیر این مداخلات از سوی مراجعه کنندگان دریافت شده باشد.
وی افزود: مددکار اجتماعی که دارای صلاحیت حرفه ای است، قادر است از تفکر انتقادی در ارزیابی فعالیت های حرفه ای خود بهره بگیرد، به این معنا که می تواند فعالیت های خود را به طور مستمر بازنگری کند و در مسیر ارتقای مهارت ها، دانش و نگرش های حرفه ای تلاش کند.
این عضو هیات علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی، تصریح کرد: مددکاری اجتماعی، یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی باید در این رشته فارغ التحصیل شده باشند و برای کسب مهارت دوره های کارآموزی و کارورزی را سپری کرده باشند. از این رو افرادی که در دوره های چند روزه مانند آنچه در ماه های گذشته توسط برخی سازمان های دولتی و خیریه ها برگزار شده، شرکت می کنند، نمی توانند مددکار اجتماعی تلقی شوند.
دکتر معارف وند همچنین تاکید کرد که حضور برخی مددکاران اجتماعی برای تدریس دوره های شش روزه تربیت مددکار اجتماعی، به طور ضمنی مجوز این اقدام غیرحرفه ای را به مجریان این برنامه ها می دهد و در نهایت همه این اقدامات موجب می شود، خدمت گیرندگان در معرض خطر ارائه مداخلات بی کیفیت و آسیب زننده قرار بگیرند.
*****
دکتر حمیده عادلیان عضو هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی در این وبینار، جایگاه حرفه مددکاری اجتماعی از نگاه بین المللی را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه چالش های مددکاران اجتماعی در خصوص فعالیت افراد غیرحرفه ای در حوزه مددکاری اجتماعی، در سایر کشورها نیز مطرح است، به چگونگی استفاده از دو رویکرد جبرانی و توسعه اجتماعی پرداخت.
دکتر عادلیان تصریح کرد که تأکید بر مداخلات جبرانی (بخصوص در کشورهای در حال توسعه) موجب تزلزل جایگاه آنها شده است. محدود شدن منابع و افزایش تعداد گروه های هدف موجب کاهش اثربخشی و تضعیف جایگاه مددکاران اجتماعی شده است. و این در حالی است که مددکاران اجتماعی می توانند نقش تعیین کننده ای را در فرایند توسعه ایفا کنند.
وی تاکید کرد: اگر چه هر دو رویکرد جبرانی و توسعه ای در مددکاری اجتماعی مورد نیاز هستند، اما به نظر می رسد در کشوری مانند ایران ضرورت دارد، مددکاران اجتماعی برای تقویت نقش خود در فرایند توسعه تلاش بیشتری کنند، چرا که تجربه های سایر کشورها بیان کننده این امر هستند که رویکرد توسعه ای می تواند تأثیرگذاری این حرفه را افزایش دهد.
*****
محمدجواد روزبهانی مددکار اجتماعی و عضو هیات مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در سخنانی، بر نقش و جایگاه سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه مددکاری اجتماعی تأکید کرد.
وی با اشاره به برخی تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی توضیح داد که سازمان های مردم نهاد به طور اجتناب ناپذیری در فرایند مداخلات اجتماعی وارد شده اند و بخش مهمی از مداخلات مددکاری اجتماعی در آینده نیز توسط این سازمان ها ارائه خواهد شد.
روزبهانی در عین حال افزود: سازمان های مردم نهادی که برای توسعه دانش و مهارت های مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه ای آنها تشکیل می شوند، در مراقبت و صیانت از این حرفه بسیار تعیین کننده خواهند بود.
وی ادامه داد: آنها می توانند با رصد منظم روند پیشرفت این حرفه، رفع موانعی که در مسیر پیشرفت حرفه مددکاری اجتماعی وجود دارد و بازخوردهای مناسب، مانع از ایجاد انحراف و چالش در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی شوند.
انتهای پیام/