به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:
کارگاه آموزشی "چگونه کودکانمان را در مقابل آزار جنسی ایمن کنیم ؟ " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد
اولین کارگاه علمی تخصصی پیرامون سلامت و رشد کودکان با موضوع "چگونه کودکانمان را در مقابل آزار جنسی ایمن کنیم ؟ "، به همت انجمن علمی دانشجویی کودکان پیش از دبستان و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران و با همکاری گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن دکتر شاملو این دانشگاه برگزار شد.
اولین کارگاه علمی تخصصی پیرامون سلامت و رشد کودکان با موضوع "چگونه کودکانمان را در مقابل آزار جنسی ایمن کنیم ؟ "، به همت انجمن علمی دانشجویی کودکان پیش از دبستان و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران و با همکاری گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن دکتر شاملو این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بنقل از مفدا؛ دکتر"منصوره کریم زاده" مدیرگروه رشته رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان و رئیس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران در ابتدای این نشست علمی تخصصی ضمن معرفی این انجمن گفت: این مرحله از زندگی کودک جزو مهم ترین مرحله رشد دوره کودکی و با ارزش ترین دوره زندگی که مورد توجه ویژه همه دنیا است و در کل جهان سرمایه گذاری روی این دوره را جزو اولویت های خود قرار داده اند و برنامه های زیادی جهت رشد و تکامل کودکان پیش بینی کردند.
وی افزود: به دلیل توجه به این دوره مهم از رشد، انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران شکل گرفت. هدف انجمن، ارتقای سطح علمی و کاربردی و توسعه نیروهای متخصص و دانش افزایی افرادی است که در حوزه کودکان کار می کنند و در زمینه های علمی و آموزشی فعالیت دارند.
کریم زاده در ادامه، از چگونگی عضویت و فعالیت در انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران گفت و مهم ترین فعالیت های این انجمن علمی را برگزاری کنگره بین المللی، کارگاه های آموزشی، انجام و مشارکت در طرح های ملی و بین المللی و تدوین کتب و محتوای علمی جهت رشد و تقویت سطح علمی و مهارتی افراد در سال گذشته ذکر کرد.
وی همچنین افزود: برنامه هایی نیز در جهت حمایت علمی و حرفه ای از فعالان این حوزه در دستور کار داریم.
در ادامه، دکتر" فاطمه آذرتاش " مولف ، پژوهشگر و مشاور ، درمانگر جنسی و مدرس این کارگاه آموزشی، در ابتدا حقایقی در خصوص سوء استفاده های جنسی از کودکان بیان کرد و افزود: کودکان با سنین مختلف، در نژادها، قومیت ها و فرهنگ های گوناگون در برابر سوء استفاده جنسی آسیب پذیرند. سوء استفاده جنسی از کودکان در همه جا یعنی، در مناطق روستایی، شهری و حومه رخ می دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین قربانیان توسط کسی که می شناسند ، مورد آزار قرار می گیرند، افزود: میزان آزار توسط خانواده ها ۳۵ درصد، دوستان و آشنایان ۵۸ درصد و توسط غریبه ها ۷ درصد گزارش شده است.
وی ادامه داد، کودکان در معرض سوء استفاده جنسی بیشتر در سنین ۷ تا ۱۳ سال می باشند و دختران بیشتر از پسران مورد سوءاستفاده جنسی قرار می گیرند، پیش از ۱۸ سالگی از هر شش پسر یک نفر و از هر چهار دختر یک نفر به نحوی مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرد و سوء استفاده جنسی از کودک به طور منفی و به طور دائمی بر رشد فیزیکی مغز او تاثیرگذار است.
آذرتاش، با ارائه تعریفی از سوء استفاده جنسی درکودکان که توسط موسسه بین المللی (CAPTA) در قانون و معاهده پیشگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان آورده شده، گفت: استخدام، استفاده، مجاب کردن، وادار کردن، وسوسه کردن با اجبار هر کودک و با کمک هرشخص دیگری در مشارکت هر رفتار جنسی صریح یا شبیه سازی چنین رفتارهایی با هدف تولیدات تصویری از چنین رفتارهایی، دست درازی کردن و فحشاء درکودکان است.
وی با بیان پنج تعریف آزارجنسی، سوءاستفاده جنسی، تعریف جنسی، خشونت جنسی و تجاوز ، تعریف سوء استفاده جنسی را فقط مختص کودکان دانست.
دکتر آذرتاش، اشکال سوء استفاده جنسی را اعم از فیزیکی و بدنی تشریح کرد و گفت : ما با کودکان خودمان صمیمی نیستیم و این عدم ارتباط به خاطر صمیمی نبودن هست که تا بزرگسالی ادامه دار می شود.
وی خواستار پاسخ دادن صحیح به سئوال های کودکان شد، و افزود: عدم پاسخ صحیح منجر به چالش های بیشتر در کودکان خواهد شد.
وی اظهارداشت: سئوال های کودکان از ۲/۵ سالگی آغاز می شود و این سئوال ها را حتی می توانیم با سوال بپرسیم تا سطح اطلاعات کودکمان را بسنجیم و براساس سطح اطلاعات آن ها به صورت مختصر و مفید و درست پاسخ بدهیم.
این مدرس دانشگاه، علائمی که در کودکان مورد سوء استفاده قرار گرفته ، قابل مشاهده است را گوشه گیری، خودداری از غذا خوردن، اکراه داشتن از روبه رو شدن با دیگر بستگان، کابوس دیدن، مشکل در راه رفتن یا نشستن، اجتناب ناگهانی از شرکت در فعالیت های ژیمناستیک یا فعالیت های بدنی، شب ادراری، تغییر ناگهانی در اشتها، نشان دادن رفتارها و اطلاعات جنسی غیر معمول، مشغول شدن بیش از حد به ناحیه تناسلی، خط خطی کردن ناحیه تناسلی یا وسط پاها در نقاشی ها، استفاده از رنگ های تیره و سیاه و یا تیره کشیدن بعضی از افراد در نقاشی، ذکر کرد.
در ادامه این نشست تخصصی، عوارض روانی سوء استفاده جنسی از کودکان و نوجوانان اعم از اختلالات رفتاری از عصبانیت تا افسردگی، اختلالات خوردن شامل ( بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی)، اختلالات شناختی شامل مشکلاتی در درس یا تمرکز، اختلالات سوء مصرف مواد، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین، بی اعتمادی به دیگران و شکاکیت، تبدیل سوء استفاده شده به سوء استفاده گر، اختلالات میل جنسی و روابط زناشویی در آینده، عدم رضایت از تصویر بدنی، اختلالات خواب مانند بی خوابی، بدخوابیدن و دیدن کابوس، اختلال سندرم پس از سانحه (PTSD) توضیح داده شد.
دکتر " آذرتاش" در پایان، تمامی مفاهیم اولیه ای که کودکان باید بیاموزند را اعم از لمس شدن می تواند خوب، بد یا گیج کننده باشد (یعنی مطمئن نیستم که خوب است یا بد)، اگر لمس شدن احساس بد یا گیج کننده ای به همراه داشته باشد بهتر است با یک بزرگتر درباره آن صحبت کنیم، همه به لمس شدن های خوب احتیاج دارند، اما کاملا پذیرفته شده و درست است که به لمس شدن ناخوشایند بگوئیم " نه"، سوء استفاده جنسی از کودکان یعنی کودکان مجبور شوند یا گول بخورند که قسمت های خصوصی بدن کسی را لمس کنند یا کسی قسمت های خصوصی بدن آن ها را لمس کند، هیچ کس حق ندارد بدون اجازه ما، قسمت های خصوصی بدن ما را لمس کند، خیلی مهم است که کودک اگر مورد آزار جنسی واقع شد، به یک بزرگتر اطلاع دهد.
وی اظهار داشت ؛ کودکان با بازی درمانی و قصه درمانی و یاد گرفتن مهارت حل مسئله می توانند احساسات درونی خود را راحتر بیان کنند.
این نشست با ارائه کیس هایی در رابطه با سوء استفاده جنسی در کودکان و ارائه فیلم های آموزشی و پرسش و پاسخ شرکت کنندگان به پایان رسید.
گفتنی است؛ انجمن علمی دانشجویی کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تحت حمایت و پشتیبانی معاونت فرهنگی- دانشجویی فعالیت می کند.
انتهای پیام/
تهیه خبر: طیبی