به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛
ارائه خدمات تشخیصی و توانبخشی اختلالات شنیداری و تعادلی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حیطه های مختلف شنواییشناسی، خدمات تشخیصی و توانبخشی اختلالات شنیداری و تعادلی را در دو مرکز جامع توانبخشی اسما و بیمارستان توانبخشی رفیده، زیر نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه و با تعرفه های دولتی ارائه می دهد.
گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حیطه های مختلف شنواییشناسی، خدمات تشخیصی و توانبخشی اختلالات شنیداری و تعادلی را در دو مرکز جامع توانبخشی اسما و بیمارستان توانبخشی رفیده، زیر نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه و با تعرفه های دولتی ارائه می دهد.
دکتر یونس لطفی مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تبریک روزشنوایی شناسی به تمامی تلاش گران عرصه شنوایی شناسی به خصوص اعضای هیأئت علمی دانشگاه و جامعه شنوایی شناسی در کشورگفت: هدف اصلی شنوایی شناسی به اختصار ، ارزیابی و توانبخشی سیستم شنوایی و تعادل در انسان است، قدمتی ۵۰ ساله در ایران عزیز دارد؛ البته پیشینه آن در جهان، به اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی برمیگردد و کلمه ادیولوژی، اولین بار در سال ۱۹۴۶ به کار رفت.
وی افزود: در حال حاضر در ایران، ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی دولتی، دانشجوی شنواییشناسی در مقطع کارشناسی می پذیرند، مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری شنواییشناسی، فعلا محدود به ۴ دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی تهران است..
مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی هم یکی از این دانشگاه ها است که حدود ۱۵ سال است که در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شنوایی شناسی، دانشجو میپذیرد، گروه شنوایی شناسی دانشگاه، علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حیطه های مختلف شنواییشناسی، خدمات تشخیصی و توانبخشی اختلالات شنیداری و تعادلی را در دو مرکز جامع توانبخشی اسما و بیمارستان توانبخشی رفیده، زیر نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه ارائه می دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ادامه افزود: در این دو مرکز، که مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات در زمینه های مذکور است، اختلالات شنوایی محیطی و مرکزی، اختلالات تعادلی-دهلیزی محیطی و مرکزی، مورد ارزیابی و توانبخشی قرار میگیرد، از این بین می توان به بررسی کم شنوایی در نوزادان، توانبخشی اختلالات شنیداری مرکزی، توانبخشی وزوز گوش و بیش شنوایی، توانبخشی سرگیجه و عدم تعادل، و همچنین توانبخشی شنوایی و تعادل در سالمندان اشاره کرد.
دکتر لطفی گفت: با توجه به آمار کم شنوایی ناتوان کننده در جهان که طبق آمارهای سال ۲۰۱۸، ۴۶۶ میلیون نفر بوده است، و با توجه به شیوع کم شنوایی در مراکز استان ها که برابر ۲/۷ در هر هزار تولد زنده است، و اینکه سالانه ۴ تا ۵ هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می شوند (که فراتر از آمارهای جهانی است)، و با توجه به اهمیت ارتباط مؤثر با دیگران بویژه در دوران مدرسه و همچنین سالمندی، میتوان به نقش تعیین کننده شنوایی شناس و شنواییشناسی در سلامت عمومی جامعه پی برد.
مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: کم شنوایی و ناشنوایی را می توان اختلالی پنهان و خاموش در نظر گرفت، بنابراین حفظ سلامت گوش و شنوایی، نیازمند مراجعات منظم به پزشک گوش و شنوایی شناس است، آلودگی های صوتی متعدد و سبک جدید زندگی شهری که امکان استراحت و پرداختن به تفریحات سالم را کاهش داده است، آمار کم شنوایی و تبعات ناشی از آن را افزایش داده است و بر این اساس و با توجه به اهمیت شنوایی در درک گفتار ، ایجاد ارتباط و سلامت روان، باید دیدگاه های قدیمی نسبت به کم شنوایی را که معادل هوش پایین تلقی می شد، کنار گذاشت و با کمک از متخصصین این رشته و با انجام اقدامات به نگاه تشخیصی و توانبخشی، آینده بهتری برای خانواده و جامعه خود در زمینه سلامت گوش و شنوایی رقم زد.
.