• 1399/06/26 - 09:46
  • - تعداد بازدید: 3159
  • - تعداد بازدیدکننده: 88
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
در پی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان؛

اعلام آمادگی متخصصان حوزه «کودکان پیش از دبستان» برای اجرای قانون مربوط به آموزش نظام مند کودکان این گروه سنی

اعضای هیات علمی گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و هیات مدیره انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران با برگزاری نشستی در جمع خبرنگاران، سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان را نقطه عطفی در این زمینه دانسته و آمادگی تمامی متخصصان و دانشگاهیان این حوزه را برای اجرای قانون مربوط به آموزش نظام مند کودکان این گروه سنی، اعلام کردند.

   اعضای هیات علمی گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و هیات مدیره انجمن مطالعات  کودکان پیش از دبستان ایران با برگزاری نشستی در جمع خبرنگاران، سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان را نقطه عطفی در این زمینه دانسته و آمادگی تمامی متخصصان و دانشگاهیان این حوزه را برای اجرای قانون مربوط به آموزش نظام مند کودکان این گروه سنی، اعلام کردند.


    دکتر" منصوره کریم زاده " مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ملاقات مسئولان آموزش و پرورش کشور با ایشان، گفت: همانطور که مقام رهبری به اهمیت آموزش کودکان با گروه سنی زیر 7 سال (پیش از دبستان) اشاره فرمودند، ضروری است که مسئولیت آموزش، نظارت و پاسخگویی به نیازهای آموزشی این قشر از کودکان، به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شود.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، وی از اهمیت آموزش نظام مند کودکان در گروه سنی زیر 7 سال (پیش از دبستان) و تاثیر آن در رشد و پرورش دوران بزرگسالی افراد و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افت تحصیلی و پرورش نخبگان آینده در جامعه گفت و افزود: براساس تحقیقات بسیار در کشورهای پیشرفته دنیا، 90 درصد رشد مغزی کودکان و رشد اجتماعی و عاطفی این قشر، مربوط به سنین بدو تولد تا پایان شش سالگی کودکان می شود، که به « دوره طلایی » معروف است.


    دکتر کریم زاده تصریح کرد: این دوره سنی، دوره فرصت هاست و متخصصان معتقدند که هرچه سرمایه گذاری برای این گروه سنی صورت بگیرد، عین صرفه جویی است و حتی متخصصان در کشورهای پیشرفته جهان، یک واحد سرمایه گذاری را مطابق با هفت واحد صرفه جویی در هزینه های مربوط به پیشگیری و آسیب های اجتماعی در بزرگسالی افراد می دانند.


   وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری برای آموزش کودکان پیش از دبستان، در رشد اجتماعی و عاطفی آنان  در دوران بزرگسالی تاثیرگذار بوده ، افزود: این سرمایه گذاری سبب افزایش اعتماد بنفس، رشد اخلاقی و اجتماعی کودکان شده و آنان را در دوران بزرگسالی، از انواع آسیب های اجتماعی، بزهکاری، قانون گریزی و عدم احترام به قانون و حقوق دیگران، دور می کند.


   دکتر کریم زاده همچنین بعنوان رئیس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران، خلاء بزرگی را بابت عدم وجود استانداردهای ملی و بومی در آموزش کودکان پیش از دبستان ذکر کرد و گفت: اگر آموزش نظام مند و استاندارد برای کودکان در دو سال قبل از ابتدایی، اجباری و تبدیل به یک ضرورت شود، دولت نیز خودش را موظف به پیش بینی راهکارها و ابزار اجرای قانون می کند.


   وی با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری آموزش اصولی کودکان پیش از دبستان در رشد و توسعه یافتگی جوامع، آمادگی انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران و تمامی اساتید و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را برای همکاری با آموزش و پرورش و دیگر بخش های اجرایی، جهت تدوین برنامه ملی و تولید محتوای آموزشی برای تمامی مقاطع گروه سنی پیش از دبستان اعلام کرد.


******



قانون سال 95 و مصوبه امسال هیات دولت برای تولید محتوای آموزشی کودکان پیش از دبستان از سوی آموزش و پرورش اجرا نشده است


    دکتر" سیامک طهماسبی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و هیات مدیره انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران در این نشست خبری، گفت: برغم وجود قانون سال 95 و مصوبه اردیبهشت ماه امسال هیات دولت مبنی بر تولید محتوای آموزشی برای کودکان پیش از دبستان و نظارت بر اجرای این مهم از سوی آموزش و پرورش ، در برنامه ریزی درسی سال جدید تحصیلی، آموزش کودکان پیش از دبستان دیده نشده و طبق برنامه راهبردی هم عمل نکرده اند.


    این متخصص حوزه رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان افزود: این درحالی است که طبق سرشماری سال 95،  9 میلیون از جمعیت کشور را کودکان زیر 7 سال (از بدو تولد تا پایان شش سالگی) تشکیل می دهند که 70 درصد آنان (پیش 2) تحت پوشش مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش  در سراسر کشور می باشند، و فقط  12 درصد کودکان زیر شش سال از امکانات مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی استفاده می کنند.


    وی تصریح کرد: این آمار گویای وجود این مشکل است که عملا بیشتر کودکان زیر 6 سال (حدود 88 درصد) در خانه نگهداری و تربیت می شوند، و هیچیک از امکانات آموزشی دولتی یا خصوصی را استفاده نمی کنند.


    دکتر طهماسبی از سویی به مشکلات مراکز پیش دبستانی تحت پوشش سازمان بهزیستی که هم اکنون بخشی از آنها به دلیل وضعیت کرونایی کشور و مشکلات اقتصادی، تعطیل شده اند، اشاره کرد و گفت: « نداشتن مدیریت کلان و یکپارچه، نداشتن استانداردهای آموزشی براساس نیازهای هرمقطع سنی گروه کودکان پیش از دبستان، و عدم ارتباط مستمر و موثر با والدین » از مشکلات عمده مراکز پیش دبستانی است، ضمن آنکه « فضای آموزشی مناسب و نیروهای تعلیم دیده و مجرب در این حوزه، کم بوده و نیروی انسانی موجود نیز اکثرا دارای تخصص غیرمرتبط بوده و با مشکلات بیمه، دستمزد و عدم امنیت شغلی روبه رو هستند ».


راهکارها و پیشنهادهای متخصصان حوزه رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان


   وی که عضو هیات مدیره انجمن مطالعات کودکان پیش دبستان ایران نیز می باشد، افزود: با توجه به اهمیت آموزش نظام مند و استاندارد در مقاطع مختلف گروه کودکان زیر 7 سال (پیش از دبستان) و تاثیر آن در آینده جوامع و توسعه یافتگی آن، راهکارهایی برای اجرای قانون مربوطه و تدوین یک برنامه عملیاتی در این زمینه پیشنهاد می شود.


   دکتر طهماسبی، در این خصوص اظهار داشت: « تدوین سند جامع بین بخشی، برنامه ریزی درسی و آموزشی برای سنین مختلف دوره پیش دبستانی کودکان، تشکیل "معاونت آموزش پیش از دبستان" در وزارت آموزش و پرورش به دلیل جمعیت قابل ملاحظه کودکان زیر 7 سال کشور، پیگیری مطالبات مربوط به این گروه سنی که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته از سوی مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی، استفاده از تمامی ظرفیت متخصصان و دانشگاهیان سراسر کشور برای مشاوره و تولید محتوای آموزشی در راستای اجرای قانون مربوطه و پشتیبانی بخش آموزش و پرورش کشور در انجام مسئولیتی که بعهده دارد » ، پیشنهاد می شود.


   همچنین بگفته وی، « استفاده از تجربیات کارشناسان و مسئولان سازمان بهزیستی کشور در حوزه کودکان پیش از دبستان و انتقال این تجربیات به بخش آموزش و پرورش کشور، مدیریت یکپارچه و مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری ها، مطالبه گری و آگاه سازی جامعه و خانواده ها نسبت به ضرورت آموزش کودکان زیر 7 سال توسط رسانه های همگانی و ارتباط تنگاتنگ خانواده ها با متولیان آموزشی این دوره که در رشد و پرورش فرزندانشان و سرنوشت آنان موثر است »، از دیگر پیشنهادهای متخصصان حوزه کودکان پیش از دبستان است.


******






آموزه های دینی و تجربه های علمی و جهانی، برای شش سال اول زندگی رسمیت قائلند    




   دکتر "مرتضی نظری" عضو هیات مدیره انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران نیز در این نشست گفت: برغم اینکه شش سال نخست در نگاه آموزه های دینی و به ‌ویژه در نگاه پیامبر اکرم (ص)، از اصالت برخوردار است و تجربه های علمی و جهانی هم برای شش سال اول زندگی انسان این وجاهت و حساسیت را قائل است، اما ما هنوز دوره کودکی را با عینک بزرگسالانه نگاه می کنیم و نگاه دست اول و معتبر نداریم، گویی دوران کودکی باید زود سپری شود تا کودک زودتر از آب و گل درآید.
    
وی افزود: چه در اسناد فرادستی و چه در سخنان اخیر رهبری، به دوره کودکی نگاهی استراتژیک و توسعه ای شده است، اما در بستر اجرایی هنوز آثار این رویکردهای اصیل دیده نمی شود.
  
دکتر نظری همچنین به نتایج تحقیقات روانشناختی در جهان اشاره کرد و گفت: تأثیرات توجه به مسایل روانشناختی و رشدی کودکان زیر 7 سال در چگونگی وضعیت آینده آنان در بزرگسالی به اثبات رسیده است و تمام تحقیقات حاکی از آن است که غالب کژکارکردی ها، آسیب های اجتماعی و اختلالات شخصیتی، ریشه در دوره کودکی دارد.
   
وی به عنوان یکی از فعالان حوزه کودکان پیش از دبستان در پایان سخنانش، تاکید کرد که آموزش و پرورش می تواند در زمینه مسایل کودکان پیش از دبستان، از تمامی ظرفیت علمی و اجرایی متخصصان و دانشگاهیان که بازوی فکری و تخصصی این بخش محسوب می شوند، استفاده کند و انجمن کودکان پیش از دبستان نیز آمادگی دارد در این خصوص نظام آموزشی کشور را یاری دهد.





انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 17314
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: