• 1399/06/19 - 11:55
  • - تعداد بازدید: 2520
  • - تعداد بازدیدکننده: 90
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛

تبادل نظر مسئولان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با مدیران گروه ها و مراکز برای اجرای برنامه های آموزشی سال جدید تحصیلی

رئیس و معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز سه شنبه طی نشستی با مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی برای اجرای برنامه های آموزشی سال جدید تحصیلی، تبادل نظر کردند.

    رئیس و معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز سه شنبه طی نشستی با مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی برای اجرای برنامه های آموزشی سال جدید تحصیلی، تبادل نظر کردند.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر آرش میراب زاده معاون آموزشی دانشگاه در ابتدای این نشست، ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی، بر اجرای بخشنامه های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص چگونگی برگزاری کلاس های درس دانشگاه های علوم پزشکی کشور در شرایط کرونایی، و جمع بندی نقطه نظرهای اعضای هیات علمی و مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی برای اجرای هرچه بهتر این دستورالعمل ها، تاکید کرد.


    وی با اشاره به هدف اجرای برنامه های آموزشی با توجه به اصل تامین سلامتی همه دانشجویان و اساتید، عدم استفاده از خوابگاه های دانشجویی و تداوم آموزش ها بصورت مجازی را یادآور شد و افزود: تفاوت شرایط کنونی ما با اسفندماه سال گذشته و اوایل امسال ، در این است که می توانیم از تجربه ماه های اخیر استفاده کنیم ، ضمن آنکه با پشتیبانی اداره آمار و فناوری اطلاعات (IT) دانشگاه، امکانات ما برای برقراری ارتباطات جهت آموزش از راه دور و در فضای مجازی تقویت شده است.


    معاون آموزشی دانشگاه گفت که با جمع بندی نظرها و پیشنهادهای همکاران برای هرچه بهتر برگزار کردن کلاس های درس مجازی، می توانیم با اجرای وبیناری با شرکت دانشجویان و نمایندگان آنان، تصمیمات و دستورالعمل های مشخص شده را به اطلاع آنان برسانیم.


    وی از سه سامانه آموزشی مورد استفاده اساتید نام برد و افزود: تاکنون از سه سامانه نوید، هم آوا (بجای سماء ) و  Adobe Connect  استفاده کردیم و در صورت لزوم ، فضای مجازی مانند واتس اپ را هم بکار گرفته ایم ، در صورتی که باید در سال جدید تحصیلی، هماهنگ تر عمل کرده و بخش IT  دانشگاه نیز تدابیری به لحاظ برقراری لینکی بین سامانه های نوید و  Adobe Connect  بیاندیشد تا با استفاده کاملتر از این سامانه ها، نظم آموزشی بهتر و بیشتری در کار با دانشجویان ایجاد کنیم.


   دکتر میراب زاده از مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی خواست تا از الان به فکر آزمون آخر ترم باشند و به این منظور، برگزاری آزمون های کوچک میان ترم و یا فعالیت های متنوع آموزشی که می توانند جزئی از نمره آخر ترم را تشکیل دهند، پیشنهاد داد.


   وی همچنین نکاتی را برای فعالیت آموزشی منظم تر و با کیفیت تر اعضای هیات علمی مورد توجه قرار داد و گفت: حتما کلاس ها در زمان تعیین شده و بصورت منظم برگزار شوند و اگر در مواردی تداخل در برگزاری کلاس های  اساتید بوجود می آید، می توانند با هماهنگی مدیریت آموزشی، از سیستم های کامپیوتری پیش بینی شده به این منظور، استفاده کنند.


    وی افزود: مطمئنا آموزش حضوری بمراتب از آموزش مجازی بهتر است اما متاسفانه در شرایط فعلی که با موج سوم شیوع بیماری کرونا در شهرهای مختلف و همچنین در تهران روبه رو هستیم، برای حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید ، چاره ای به برگزاری کلاس ها بصورت مجازی نداریم، لذا باید از تمام توان خود برای هرچه بهتر برگزار شدن این کلاس ها استفاده کنیم و رصد آموزشی دانشجویان و نظارت بر حضور و غیاب آنان در کلاس های مجازی، بعهده اعضای محترم هیات علمی است.


    معاون آموزشی دانشگاه به چگونگی برگزاری دوره های کارورزی دانشجویان در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: طی ترم گذشته با معرفی رسمی دانشجویان به مراکز درمانی و کلینیک هایی که در نزدیکی محل سکونت آنان واقع شده است، و دریافت تاییدیه انجام دوره از این مراکز، مشکل زیادی به لحاظ برگزاری دوره های کارورزی نداشتیم و در سال جدید تحصیلی نیز بخصوص برای دانشجویان ترم 7 ، مجبور به استفاده از این روش هستیم مگر اینکه دانشجویان در مناطق دورافتاده ساکن باشند که این موارد خاص نیز بصورت ویژه، مورد رسیدگی ریاست و دیگر مسئولان دانشگاه قرار می گیرند.


    دکتر میراب زاده در مورد فرآیند جدید مدیریت آموزش دانشگاه برای پاسخگویی به درخواست دانشجویان برای حذف ترم شان بدلیل شیوع کرونا، گفت: نظر نهایی در خصوص این درخواست ها در سال جدید تحصیلی، به شورای آموزشی دانشگاه سپرده شده است و گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی با دریافت درخواست های حذف ترم از سوی دانشجویان، مستندات مربوط به آن را با اظهار نظر مدیران محترم گروه ها و مراکز تحقیقاتی، به شورای آموزشی ارجاع دهند تا این شورا بتواند با بررسی دلایل ذکر شده در درخواست ها، پاسخ نهایی را اعلام کند.


    وی در مورد دانشجویانی که پایان نامه خود را در سامانه ثبت کرده و در مرحله اجرای پایان نامه هستند نیز اظهار داشت: مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی حتما براساس مکاتبه انجام شده، لیست این دانشجویان با عناوین پایان نامه آنان و شرایط فعلی دانشجو برای اجرای پایان نامه را به معاونت آموزشی ارسال نمایند تا بتوان حداکثر مساعدت با کمترین آسیب برای دانشجویان در نظر گرفته شود.


   معاون آموزشی دانشگاه همچنین به موارد ذکر شده در نشست مشترک با کارشناسان گروه ها و مراکز تحقیقاتی اشاره کرد که " ارتباط مستمر آنلاین گروه ها و اساتید با دانشجویان برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی آنان، جمع آوری اطلاعات کامل دانشجویان با شماره های در دسترس آنان و اساتید گروه ها جهت انجام دقیق و منظم امور آموزشی گروه ها و مراکز توسط کارشناسان، و همچنین اطلاع رسانی بموقع از تصمیمات و سیاست های آموزشی به دانشجویان " ، از جمله این موارد بود.


    وی افزود: ضمن آنکه انتظار است تا مدیران گروه ها و مراکز، شخصا بصورت روزانه به کارتابل و مکاتبات اداری خود رسیدگی کرده و به همکاران هیات علمی خودشان نیز تاکید کنند که آنان نیز مستقیما به مکاتبات ارجاعی رسیدگی کرده و بموقع پاسخ بدهند.


    دکتر میراب زاده با اشاره به دو بخش از امور آموزشی که در مقطع کنونی، بیشترین مشغله کاری معاونت آموزشی را تشکیل می دهند، گفت: هم اکنون بیشترین حجم کاری ، مربوط به امور " ثبت نام ها و فارغ التحصیلی " دانشجویان است که فرآیند ثبت نام ها بصورت آنلاین قابل اجراست ، اما باید فرآیند امور مربوط به فارغ التحصیلی دانشجویان تسهیل شود تا این افراد مجبور به مراجعات مکرر به دانشگاه و بویژه ترددهای غیرضرور بین شهرستان و تهران نباشند.


   وی همچنین ضمن تشکر از حضور روسای بیمارستان های روانپزشکی رازی و توانبخشی رفیده در این گردهمایی ، هماهنگی بیشتر بین معاونت آموزشی دانشگاه و مسئولان آموزشی مراکز درمانی تحت پوشش را برای اجرای سیاست ها، ضروری دانست.


   وی در پایان سخنانش از همکاران بخش IT دانشگاه بویژه مهندس ناظری و مهندس امینی که طی ماه های اخیر پشتیبانی قوی آموزش های مجازی گروه ها و مراکز دانشگاه را بعهده داشتند و بصورت مستمر و آنلاین در دسترس بوده و پاسخگوی مشکلات فنی اساتید و دانشجویان هستند، قدردانی کرد و نیازهای هیات علمی در رابطه با سامانه های آموزشی را به آنان یادآور شد.


******


    در ادامه این نشست، دکتر امیرمسعود عرب رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز نکاتی را در خصوص سیاست های دانشگاه در شرایط کنونی کشور که با شیوع ویروس کرونا روبه روست، و رعایت اصل " تامین سلامتی دانشجویان و اساتید"، که اساس این سیاست ها را تشکیل می دهد، بیان داشت.


    وی با اشاره به همراهی و همکاری جدی اعضای هیات علمی در اجرای برنامه های آموزشی طی ماه های اخیر، گفت: همانطور که سه ماه پیش برای تداوم برنامه های آموزشی دانشگاه از همفکری هیات علمی و مدیران گروه ها و مراکز تحقیقاتی استفاده کردیم، این گردهمایی نیز برای استفاده از نقطه نظرهای اساتید برای اجرای بهتر و با کیفیت تر دستورالعمل های آموزشی ابلاغی وزارت بهداشت است.


   دکتر عرب تصریح کرد: مسئولان دانشگاه پیش از اجرای برنامه های آموزشی، در مقابل تامین سلامتی  دانشجویان و اساتید خود، مسئولیت دارند و خوشبختانه با تلاش و همت اعضای هیات علمی و پشتیبانی گروه های آموزشی، مراکز تحقیقاتی و بخش های IT  و فنی و مهندسی، برنامه های آموزشی بصورت مجازی اجرا شد تا از ابتلای دانشگاهیان به بیماری کرونا تا حد امکان جلوگیری شود.


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین به بخش هایی از شیوه نامه فرآیندهای آموزشی که از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده ، اشاره کرد و گفت: در این شیوه نامه شرایط خاصی برای ترم پائیز سال جدید تحصیلی به لحاظ شیوع ویروس کرونا پیش بینی شده و لذا دانشگاه ها در مناطق مختلف با توجه به شرایط قرمز و زرد کرونایی، برنامه آموزش مباحث تئوری را بصورت غیرحضوری ، و دوره های کارورزی را با همکاری مراکز درمانی دولتی، خصوصی و خیریه که در نزدیکی محل سکونت دانشجویان واقع شده اند، اجرا خواهند کرد.


   وی بر لزوم برنامه ریزی برای سه گروه از دانشجویان که در شرایط خاص تحصیلی بسر می برند، تاکید کرد و افزود: گروهی از دانشجویان بویژه دانشجویان ترم 7 که اجرای دوره های کارورزی برای ادامه تحصیل آنان ضروری بوده و در مناطق دور افتاده ساکن هستند، مورد توجه قرار می گیرند که برای این افراد بصورت ویژه ، تسهیلات خاص جهت اسکان آنان در مرکز استان محل سکونتشان در نظر گرفته خواهد شد.


   دکتر عرب افزود: برگزاری کلاس های عملی برخی از گروه های آموزشی مانند رشته ارتوپدی فنی که اجرای مجازی آن ، سبب کاهش کیفیت آموزش می شود و یا بطور کلی امکانپذیر نمی باشد، یکی از مشکلات ما خواهد بود که باید با همکاری گروه های آموزشی مربوطه، برنامه ریزی مناسبی برای آن داشته باشیم.


   وی همچنین به مشکل تعداد محدودی از دانشجویان که امتحان جامع خود در مرحله دکترا را گذرانده و پایان نامه خود را ثبت کرده اند، اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم خیلی از آنان بتوانند پایان نامه خود را در شهرستان محل سکونت خود اجرا کنند و با بررسی همه جانبه نسبت به وضعیت آنان، حداکثر مساعدت برای پشتیبانی از این دانشجویان انجام خواهد شد.


   رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه هزینه های دانشگاه طی ماه های اخیر و برای مقابله با گسترش شیوع ویروس کرونا در دانشگاه و مراکز درمانی، نسبت به زمان پیش از شیوع کرونا، چند برابر شده است، گفت: وظیفه مسئولان دانشگاه است که امور آموزشی و پژوهشی را با کمترین آسیب به دانشجویان، اساتید و کارکنان ، به پیش ببرند و خوشبختانه تاکنون با همکاری و همفکری همدیگر به این مهم دست یافته ایم.


   وی در ادامه سخنانش، برنامه ریزی و اجرای مکانیزم لازم جهت تسهیل در انجام امور فارغ التحصیلی دانشجویان، و بکارگیری تمام امکانات دانشگاه برای اجرای کارورزی دانشجویان در نزدیک ترین مرکز درمانی به محل سکونتشان را مورد تاکید قرار داد، و  پیگیری اجرای پروژه " توانبخشی از راه دور " با همکاری مدیران بخش های آموزش و درمان دانشگاه را از جمله برنامه های در دست اجرا ذکر کرد.


    رئیس دانشگاه در پایان سخنانش از همکاری معاونت فرهنگی – دانشجویی با دیگر مسئولان دانشگاه جهت اجرای سیاست های آموزشی و همچنین حفظ ارتباط با دانشجویان در اقصی نقاط کشور تشکر کرد و گفت که نمونه ای از این همراهی، تماس تلفنی همکاران مدیریت فرهنگی با 908 دانشجو  طی ماه های اخیر است که جویای احوال آنان و وضعیتشان شده اند، ضمن آنکه با تداوم برنامه های فرهنگی و برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی بصورت مجازی، ارتباط دانشجویان با دانشگاه را حفظ کردند.


******


   دکتر حسن شاکری معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه نیز طی سخنان کوتاهی به تداوم فعالیت های فرهنگی همچون انتشار نشریات ، برگزاری مسابقات و جشنواره ها طی ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: برای حفظ ارتباط دانشجویان با دانشگاه و تامین سلامتی جسمی و روانی آنان، بخش مشاوره آنلاین برای دانشجویان فعال شده است و خوشبختانه با پشتیبانی هیات رئیسه و همدلی ریاست دانشگاه، این خدمات فرهنگی از کیفیت خوبی برخوردار می باشد.


   وی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای برنامه ها بصورت مجازی، حفظ سلامتی دانشجویان است، از تمامی اعضای هیات علمی خواست تا در ارتباط با دانشجویان، شرایط کرونایی حاکم بر امور کشور را برای آنان توضیح بدهند تا این اطمینان برای آنان حاصل شود که مسئولان دانشگاه نهایت تلاش خود را برای پیشبرد برنامه های آموزشی و پژوهشی و پشتیبانی از آنان خواهند داشت.


    دکتر شاکری ، اجرای فرآیند ثبت نام دانشجویان را بصورت آنلاین کاملا امکانپذیر دانست و برای آشنایی دانشجویان جدید الورود با بخش های مختلف دانشگاه نیز، اجرای وبیناری خاص این موضوع را پیشنهاد داد.


******


    دکتر سهیلا شهشهانی پور مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی نیز در ادامه و برای رفع مشکل فارغ التحصیلان در انجام امور مربوطه و تسهیل در این زمینه، دو پیشنهاد ارائه داد که با همکاری مدیریت IT  دانشگاه قابل اجرا خواهد بود.


    در ادامه این گردهمایی، مدیران و مسئولان شرکت کننده سئوال های خود در ارتباط با اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی برای ترم پائیز را مطرح کردند که از سوی ریاست و معاونان دانشگاه پاسخ داده شد.



انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 17275
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: