در آستانه فرارسیدن سالروز ملی " کودک " (16 مهرماه) اعلام شد؛
همه کودکان جهان بطور غیرمستقیم در معرض آسیب های ناشی از همه گیری بیماری کرونا قرار دارند
محققان مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سفارش موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، روانی و امنیتی همه گیری بیماری کرونا بر کودکان جهان را مطالعه کرده و طی گزارشی اعلام کردند که همه کودکان جهان بطور غیرمستقیم در معرض آسیب های ناشی از همه گیری بیماری کرونا قرار دارند.
محققان مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سفارش موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، روانی و امنیتی همه گیری بیماری کرونا بر کودکان جهان را مطالعه کرده و طی گزارشی اعلام کردند که همه کودکان جهان بطور غیرمستقیم در معرض آسیب های ناشی از همه گیری بیماری کرونا قرار دارند.
دکتر« مروئه وامقی » عضو هیات علمی و رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: گزارش های معتبر سازمان های بین المللی مرتبط با کودکان (مانند سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و ...) از وضعیت کودکان در ایام همه گیری بیماری کرونا نشان می دهد، برخلاف تصور همگان که بر مصونیت کودکان در برابر بیماری کرونا تاکید داشتند، در واقع ، سلامت اجتماعی- روانی و اقتصادی کودکان در اثر عوارض ناشی از کرونا، به مخاطره افتاده است.
وی با اشاره به اینکه کاهش دسترسی به خدمات بهداشتی در این دوران، سبب کمبود امکانات مراقبتی و واکسیناسیون و افزایش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال شده، افزود: مطالعه روی وضعیت 118 کشور با سطح درآمد پایین و متوسط ، نشان داده است که طی شش ماه به دلیل کاهش سطح پوشش خدمات روتین بهداشتی و درمانی و افزایش مرگ و میر نوزادان، تعداد یک میلیون و 200 هزار مرگ کودکان زیر پنج سال نیز به آمارهای قبلی اضافه می شود.
وی همچنین تصریح کرد: پیش از بحران کرونا، بررسی ها نشان می داد که هر 5 ثانیه یک کودک کمتر از 15 سال میمیرد، از هر پنج کودک یکی سوءتغذیه دارد، بیش از نیمی از کودکان ده ساله (53%) در کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط ( تا چهار از هر پنج کودک در کشورهای فقیر) قادر به خواندن و درک داستانهای ساده نیستند و یکی از هر چهار کودک کمتر از 5 سال تولدش ثبت نشده است. و حال، هر چه بحران ناشی از شیوع ویروس کووید 19 طولانیتر شود، تأثیرات آن بر این کودکان، چشمگیرتر و این آمارها بالاتر میروند.
وی گفت که تغییر وضعیت اقتصادی خانواده ها به دلیل افت درآمد، سبب کاهش امکانات برای خانواده ها و آسیب بیشتر به کودکان شده و تعطیلی مدارس و استفاده از آموزش مجازی برای کودکان در این خانواده ها نیز سبب آسیب مضاعفی شده است، چرا که خدمات و امکانات اینترنتی در اختیار ندارند و برای دسترسی به این امکانات، خانواده نیازمند منابع مالی است.
دکتر وامقی افزود: پیامدهای ناشی از تعطیلی مدارس، کم نیستند، چرا که همه مدارس بیش از 188 کشور دنیا تعطیل شده اند و تحصیل بیش از یک میلیارد ونیم (1.5میلیارد) کودک و نوجوان یعنی 91 درصد از دانش آموزان جهان با اختلال مواجه شده، اما اگر مدارس این کشورها تعطیل هم نمی شدند، وضع بهتری را نمی توانستیم برای کودکان در این مدارس تصور کنیم، چون در بحران فعلی و با توجه به ضرورت فاصلهگذاری اجتماعی، قرنطینه فردی و شستشوی مداوم دستها با آب و صابون بهعنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از انتقال کووید-19 ، آمار وجود خدمات اولیه آب، سیستم فاضلاب و بهداشت در مدارس تاسفبار است.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهند که از هر سه مدرسه در جهان، یک مدرسه (31 درصد، حدود 570 میلیون کودک) با کمبود آب آشامیدنی، بیش از یک سوم مدارس (34 درصد، حدود 620 میلیون کودک) با کمبود سیستم فاضلاب و تقریباً نیمی از مدارس (47 درصد، حدود 900 میلیون کودک) با کمبود خدمات بهداشتی اولیه شستشوی دست مواجه هستند.
دکتر وامقی اظهارداشت: از سویی، تعطیلی مدارس و ماندن کودکان در خانه، سبب شده است که بیشتر در معرض خشونت خانگی قرار بگیرند و سلامت روانی و امنیت کودکان در این شرایط به خطر بیافتد، و همزمان، عوامل تنش آفرین جدیدی برای والدین و مراقبان آنان ایجاد شود که باید در پی یافتن امکانات جدیدی برای مراقبت از کودکان باشند.
وی افزود: نکته مهم در تمام این پیامدها، " تبعیض " بوجود آمده بین کودکان در خانواده های کم درآمد و فقیر نسبت به خانواده های مرفه است، بطوری که کودکان خانواده های کم درآمد و فقیر، به دلیل کمبود امکانات ناشی از نبود یا کمبود منابع مالی، آسیب بیشتری نسبت به کودکان در خانواده های مرفه دیده اند.
وی همچنین گفت: کمبود امکانات آموزشی و ترک تحصیل کودکان در خانواده های کم درآمد و فقیر بیشتر از دیگر خانواده ها مشاهده می شود، ضمن آنکه برای کودکان دچار معلولیت در این خانواده نیز آسیب ها به دلیل محدودیت در تردد و دسترسی کمتر آنان به خدمات درمانی و توانبخشی، بیشتر است و در واقع، اثرات منفی ناشی از همه گیری بیماری کرونا بر کودکان، بصورت نابرابر ایجاد شده است.
این استاد و محقق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان این گفت وگو افزود: نتایج حاصل از مطالعه پیامدهای ناشی از همه گیری کرونا که با همکاری یکی از دانشجویان گروه مددکاری دانشگاه، تحت عنوان گزارش « کرونا و کودکان؛ یافتههای جهانی اثرات کووید 19 بر کودکان » تدوین شده، نشان می دهد که کودکان جهان از سه مسیر اصلی شامل « اثر مستقیم ویروس که ناشی از آلودگی به خود ویروس است، اثرات غیرمستقیم آن شامل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی اقدامات سرکوبکننده انتقال ویروس و کنترل همهگیری و همچنین، اثرات درازمدت تر آن و ایجاد تأخیر در تحقق اهداف توسعه پایدار از این بحران » تأثیر میپذیرند.
لازم به ذکر است، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 800 دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی )، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای نیز مشارکت دارد.
این دانشگاه منحصربفرد که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می کند، در برخی از رشته ها بعنوان تنها برگزارکننده، و یا اولین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در داخل و خارج از کشور شناخته شده است.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور