معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی :
تشکیل کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی- روانی
جلسه تشکیل کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی- روانی با حضور رئیس دانشگاه ، معاون درمان و توانبخشی، معاون آموزشی دانشگاه، مدیران گروه های آموزشی مرتبط و روسای مراکز تحقیقاتی، یکشنبه 21 آبان ماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.
وی در ادامه اظهار کرد: در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، کارهای علمی بزرگ، گروههای آموزشی مجرب و مراکز تحقیقاتی موثری داریم و با تشکیل این کارگروه با انسجام اداری می توانیم شاهد تمرکز و هم افزایی باشیم.
دکتر معصومی گفت: دراین دانشگاه،معاونت بهداشتی نداریم و با ایجاد کارگروه میتوانیم در تولید محتوای علمی و آموزشی برای سایر دانشگاههای علوم پزشکی، کمک کننده باشیم.
معاون درمان و توانبخشی دانشگاه تصریح کرد:اولین جلسه تشکیل کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی- روانی به منظور هم افزایی هرچه بیشتر با گروههای مرتبط و متخصصین این عرصه در دانشگاه برگزار شد وامیدواریم با اولویتبندی، احصاء نظام مسائل، تشریح ساختار و اهداف کارگروه و ... بتوانیم گامهای خوبی برداریم .
دکتر سید علی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با ارائه مقدمه ای در خصوص ضرورت و اهمیت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در اولین جلسه تشکیل کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی- روانی گفت: باتوجه به نقش مهم دانشگاه در این عرصه و اعطای مرجعیت علمی حوزه سلامت اجتماعی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تشکیل کمیته ای جهت انسجام کارهای علمی و تحقیقاتی که بتواند پیامهای مهم و تاثیرگذار را از سوی این دانشگاه به وزارتخانه و سایر نهادهای علمی و اجتماعی انتقال دهد، کار ارزشمندی محسوب می شود.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تشکیل دانشکده و پژوهشکده سلامت اجتماعی، گامهای خوبی برداشته است و در حال حاضر دانشگاه ارتباط بین بخشی و تعامل خوبی با نهادهای اجتماعی گوناگونی نظیر شهرداری، سازمان بهزیستی و..دارد، میتوان با استمرار جلسات هدفمند و مساله محور، شاهد نتایج خوبی بود.
دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به معضلات و از آسیب های اجتماعی- روانی گفت: برای خروج از معضلات، علاوه بر رسالت دانشگاه ،نیازمند تصمیمات کلان در کشورهستیم و ارگانهای متعددی در ارائه راهکارهای رفع مشکلات اجتماعی، دخیل هستند.
وی مهمترین وظیفه دانشگاه را، تحقیقات کاربردی در رفع مشکلات دانست و افزود: راهکارهای رفع معضلات اجتماعی نیازمند تحقیقات است و در معضلات اجتماعی باید پیشگیری را مقدم بر کنترل بدانیم .
دکترخرم خورشید درادامه با اشاره به پتانسیل آموزشی دانشگاه گفت: این دانشگاه با توجه به رسالتهای خود، راهکارهای مختلف را به سیاستگذاران و وزارتخانه انتقال می دهد که امیدواریم شاهد نتایج مطلوبی باشیم.
در ادامه، ویدا پاست کارشناس بهداشت محیط معاونت درمان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در جلسه تشکیل کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی- روانی با اشاره به تشریح اقدامات کارگروه، ساختارها و الزامات قانونی مرتبط با آسیب های اجتماعی، مطرح شده در طرح تقسیم کار ملی از سوی وزارتخانه گفت: حوزه های فعالیت وزارت بهداشت در طرح تقسیم کار ملی، یک، دستگاه اصلی است که در دو حوزه به اختلالات روانی و رفتارهای پرخطر ودیگری به مسائل اجتماعی و فرهنگی محیط های دانشگاهی می پردازد و دستگاه های همکار نیز در سه حوزه اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و بافت های فرسوده فعالیت می کنند .
وی در خصوص اهداف اصلی در طرح تقسیم کارملی برای حوزه های مرتبط با وزارت بهداشت گفت: در اختلالات روانی و رفتارهای پرخطر اهدافی نظیر کاهش اختلالات روانی، خلقی، اضطرابی، ارتقا رضایتمندی از زندگی زناشویی و روابط جنسی مشروع ، توقف رشد میزان خودکشی در کشور و افزایش نرخ امید به زندگی مطرح شده است و در موضوع مسائل اجتماعی و فرهنگی محیط های دانشگاهی مواردی نظیر کاهش مصرف الکل و دخانیات، افزایش پایگاه های دانش بنیان، کاهش میزان شکست های عاطفی، ایجاد فضای فرهنگی، هنری با نشاط در دانشگاه ها و کنترل و ارتقا هدفمند ارتباط دختر و پسر در محیط دانشگاه هدفگذاری شده است .
پاست درادامه به تشریح ساختار دبیرخانه کارگروه پیشگیری از آسیب اجتماعی پرداخت و تشکیل دبیرخانه کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد در معاونت بهداشت و تشکیل کارگروه های تخصصی پنجگانه شامل، طلاق، سلامت روان، اعتیاد، حاشیه نشینی و مسائل اجتماعی و فرهنگی محیط های دانشگاهی رابه عنوان برخی از اقدامات وزارت بهداشت به منظور اجرای طرح تقسیم کار ملی عنوان کرد.
وی ارزیابی وضعیت و تعیین اولویت های محدوده تحت پوشش دانشگاه از نظر آسیب های اجتماعی-روانی، برنامه ریزی و پیشنهاد مداخلات مؤثر در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی-روانی، پایش و ارزشیابی برنامه های اجرایی دانشگاه در حوزه آسیب های اجتماعی-روانی، مستند سازی و ارائه گزارش بهره وری و عملکرد برنامه های اجرای در حوزه آسیب های اجتماعی-روانی، اجرای برنامه های ابلاغ شده از دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی-روانی وزارت بهداشت و کارگروه های تخصصی آن در راستای طرح تقسیم کار ملی، تشکیل کمیته های تخصصی حسب ضرورت در راستای طرح تقسیم کار ملی، تدوین و فراخوان اولویت های پژوهشی در زمینه آسیب های اجتماعی-روانی، حمایت طلبی و پیگیری فعال اقدامات سایر سازمان ها و دستگاه ها، در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی-روانی را به عنوان وظایف عمده کارگروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی-روانی دانشگاهها مطرح کرد.
کارشناس بهداشت محیط معاونت درمان دانشگاه در این جلسه، انجام مکاتبات لازم با معاونت بهداشت جهت اعلام آمادگی برای همکاری با ستاد مربوطه در راستای طرح تقسیم کارملی ( با تمرکز بر آسیب های اجتماعی-روانی که مسئولیت اصلی آن به وزارت بهداشت محول شده است)، تقویت واحدهای سلامت روان و ارائه خدمات تخصصی در قالب مرکز سلامت روان جامعه نگر در مراکز تحت پوشش دانشگاه ( محل ارجاع سایر دانشگاه های علوم پزشکی)، انجام پژوهش های علمی و طرح های تحقیقاتی به عنوان قطب علمی در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی-روانی، ایجاد مراکز خدمات مشاوره خانواده در راستای طرح تقسیم کار ملی در حوزه طلاق جهت کاهش آسیب خانواده ها و ایجاد کارگروه های تخصصی سلامت روان و مسائل اجتماعی و فرهنگی محیط های دانشگاهی در راستای تحقق اهداف وزارت بهداشت به عنوان دستگاه اصلی در این دو حوزه را برخی ازاقدامات پیشنهادی برای همکاری با ستاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی-روانی وزارت بهداشت عنوان کرد.
گفتنی است در این جلسه مدیران گروههای آموزشی روانشناسی بالینی،مشاروه، مددکاری اجتماعی، روانپزشکی، مرکز مشاوره دانشجویی و روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه به منظور هم افزایی حضور پیدا کردند و پیشنهاداتی نظیر، ارتباط بین بخشی با نهادهای اجتماعی متولی، بکارگیری نظرات شورای اجتماعی کشور، تاکید بر آسیبهای اجتماعی نوظهور و تصحیح ریل گذاری مناسب در برنامه هفتم توسعه جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، تعیین استراتژی مشخص و پرهیز از سلایق و واکنش شخصی در مواجهه با مسائل و آسیبهای اجتماعی، تاکید بر سلامت اجتماعی با توجه به ماموریت دانشگاه ، تاکید بر طرحها یا مداخلات جامعه محور، لزوم رصد منظم سلامت اجتماعی از سوی دانشگاه و...مطرح کردند.
نظر دهید