توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
آغاز اجرای طرح ملی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله کشور "
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اعلام کرد که با توجه به لزوم حفظ محیط زیست، طرح ملی تهیه و تولید محتوای آموزشی جهت آموزش کودکان 3 تا 4 ساله در این زمینه، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که دارای رسالت سلامت محور در حوزه اجتماعی و محیط زیست می باشد، اجرا می شود.
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، اعلام کرد که با توجه به لزوم حفظ محیط زیست، طرح ملی تهیه و تولید محتوای آموزشی جهت آموزش کودکان 3 تا 4 ساله در این زمینه، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که دارای رسالت سلامت محور در حوزه اجتماعی و محیط زیست می باشد، اجرا می شود.
دکتر حمیدرضا خانکه در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، با اعلام آغاز اجرای پروژه تهیه محتوای آموزشی زیست محیطی برای مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله، توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ابراز امیدواری کرد که شاهد بهبود شرایط زندگی مان با محیط زیستی متنوع و توسعه پذیر باشیم، چرا که توسعه پایدار مرهون مشارکت همه عناصر جامعه خصوصا آموزش کودکان است.
وی ضمن تشکر از دکتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع کننده دوره های آموزشی محیط زیستی برای دانشجویان و کودکان و دیگر اعضای هیات علمی این دانشگاه، قدردانی از آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست بابت پذیرش این مداخله ملی، و معلمان و مربیانی که با قشر آینده ساز کشور کار می کنند، گفت: لازم است همه مردم کشورمان مانند سایر کشورهای دنیا، در خصوص حفاظت از محیط زیست، آموزش ببینند و زندگی با محیط زیست را یاد بگیرند. و شروع این آموزش در سنین پائین تر، این نوید را به ما می دهد که آینده ای روشن تر داشته باشیم و نسل آینده از افرادی حامی محیط زیست که سلامت خودشان و سلامت جامعه را تضمین می کنند، تشکیل شود.
دکتر خانکه اظهار داشت: براساس جامع ترین تعریف از سلامت، که از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده، سلامت دارای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حتی معنوی است و در نتیجه، زندگی انسان و سلامت انسان در گرو ارتباط منطقی با محیط زیست و احترام به مسایل زیست محیطی است.
وی به توصیه های مذهبی و دینی مان نیز در این خصوص اشاره کرد و افزود: خداوند فلسفه خلقت انسان را تکامل مطرح کرده که این تکامل در قالب ارتباط منطقی با سایر عناصر خلقت و بخصوص محیط زیست است، در صورتی که متاسفانه طی سالهای اخیر، دستکاری ها در محیط زیست رودخانه ها، دریاها، کوه ها، تخریب جنگل ها، بیابان زایی و حوزه های مختلف، توسعه شهرنشینی و عدم آموزش مردم برای زندگی مسالمت آمیز با محیط زیست، منجر به خسارت های پایدار و جبران ناپذیری شده است.
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: این درحالی است که نسل آینده ما حق دارد در محیطی سالم با سایر عناصر خلقت و با محیط زیست طبیعی زندگی کند و از این موهبت الهی بهره مند بشود. و اگر در شرایط کنونی، مداخلات سریع انجام نشود، این تغییرات و تخریب محیط زیست، آینده بسیار غیرمطمئنی را برای نسل های آینده ایجاد خواهد کرد که قابل تامین نیست و شاید در آینده ای دور کره زمین قابل سکونت برای انسان نباشد و جامعه انسانی در معرض انقراض قرار بگیرد. لذا، لازم است تمام آحاد جامعه بشری و حوزه های مختلف تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست انجام بدهند.
دکتر خانکه افزود: کشورهای مترقی و کشورهای توسعه یافته مانند امریکا و چین سهم زیادی از گازهای گلخانه ای را تولید کرده و تغییر اقلیم ایجاد می کنند و دستکاری های کلان در محیط زیست باعث تخریب شدید در این حوزه شده، و در کشور ما نیز متاسفانه دست اندازی هایی که به منابع طبیعی شده، جنگل خواری، کوه خواری، و تعدی و فسادی که در این حوزه وجود دارد، تاثیر بسیار جبران ناپذیری بر محیط زیست ایجاد کرده است.
وی در پایان سخنانش، با تاکید بر مشارکت همه آحاد مردم در حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تهیه و تولید محتوای آموزشی جهت آموزش مربیان و والدین کودکان پیش از دبستان را اقدام پسندیده ای دانست که می تواند آگاهی نسل آینده را نسبت به ضرورت حفاظت از محیط زیست و اهمیت آن در زندگی بشر را ارتقاء ببخشد.
گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 9 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، انواع خدمات حیطه فعالیت خود را به بیماران و نیازمندان جامعه ارائه می دهد و در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای نیز مشارکت دارد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور