• 1397/03/29 - 12:45
  • - تعداد بازدید: 6764
  • - تعداد بازدیدکننده: 66
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:

اولین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان آغاز به کار کرد

اولین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان از امروز (سه شنبه) با حضور معاونان دو وزارت بهداشت و آموزش و پرورش ، رئیس و معاون سازمان بهزیستی کشور، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، متخصصان ، کارشناسان و صاحبنظران حوزه های آموزش و سلامت کودکان و همچنین مدیران و مربیان مراکز و مهدهای کودک ، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد.


گالری تصاویر


    اولین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان از امروز (سه شنبه) با حضور معاونان دو وزارت بهداشت و آموزش و پرورش ، رئیس و معاون سازمان بهزیستی کشور، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، متخصصان ، کارشناسان و صاحبنظران حوزه های آموزش و سلامت کودکان و همچنین مدیران و مربیان مراکز و مهدهای کودک ، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز به کار کرد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این کنگره سه روزه به همت وزارت بهداشت ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، انجمن مطالعات کودکان ایران و با همکاری وزارت آموزش و پرورش ، وزارت رفاه ، سازمان جوانان هلال احمر ، سازمان بهزیستی کشور ، شهرداری تهران ، و دهها تشکل و انجمن متولی امور آموزشی و سلامتی کودکان در ایران برگزار شده است.


    دکتر " محمد کمالی " رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مراسم گشایش این کنگره ، کودکی ، را مهمترین دوره زندگی خواند که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفت. و امروزه با توجه به پژوهش های علمی در حوزه های مختلف جسمی ، روانشناختی و اجتماعی از میزان بالایی از توجه برخوردار است.


    وی دلایلی مستند و علمی از متون اسلامی و بین المللی بر اهمیت سرمایه گذاری در دوران کودکی ذکر کرد و افزود: در دین مبین اسلام ، به دوران کودکی و حقوق آنها بر دیگران و وجوب رعایت حرمت ایشان ، سفارش های متعددی شده است.


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، به این موضوع از ابعاد روانشناختی و اجتماعی پرداخت و گفت: از بعد روانشناختی ، کودکی مناسب ترین زمان برای تشکیل عادات و نگرش های واقع بینانه به خویشتن ، دیگران ، طبیعت و بطور کلی ، زندگی است. نگرش هایی که می تواند موفقیت فردی و اجتماعی را پایه ریزی کند.


   وی افزود: از دیدگاه اجتماعی ، کودکی دوره بسیار مهمی برای تعاملات اجتماعی است که در آن کودکان یاد می گیرند ضمن توجه به منافع فردی ، منافع جمع را نیز مدنظر داشته باشند.


   دکتر کمالی با اشاره به اینکه دنیای امروز نیاز به نیروی افراد تحصیل کرده ، خلاق ، خوش فکر و انعطاف پذیر دارد، اظهارداشت: نیاز به توسعه نیروی انسانی متخصص در کشورها، بیش از همیشه اهمیت یافته و ایجاد این توسعه بستگی به آموزش رسمی دارد و این فرآیند باید پیش از ورود کودکان به دوره ابتدایی شروع شود.


    وی همچنین تاکید کرد: سرمایه گذاری برای کودکان خردسال می تواند تبدیل به یک سرمایه گذاری عمیق در به وجود آوردن شهروندان دانش آموخته شود، شکل و محتوای آموزش های قبل از دبستان (یادگیری فعال و کنش متقابل گروهی و... ) بیشتر از شکل و محتوای آموزش دبستان ، برای ایجاد رفتارهایی که برای شهروندی ضروری هستند، سودمندند.


    وی در پایان سخنانش تصریح کرد: برنامه های رشد و تکامل کودکان خردسال، نه تنها بصورت فردی و کوتاه مدت، بلکه بگونه ای اجتماعی و اقتصادی در بلندمدت ، فواید بسیاری برای جامعه دارد و بر روی توانایی کودکان جهت حضور در خانواده و اجتماع بسیار موثر است.


*******


    پیش از سخنان دکتر کمالی و در ابتدای مراسم افتتاحیه این کنگره بین المللی که با حضور 9 تن از متخصصان و صاحبنظران خارجی برگزار شده ، رئیس دبیرخانه و دبیر علمی کنگره از چگونگی شکل گیری و ضرورت برگزاری این کنگره بدلیل اهمیت دوران کودکی و تاثیر آن در سلامتی و موفقیت افراد گفت.


    دکتر" منصوره کریم زاده " با اشاره به اینکه کنگره  در قالب سه محور " سلامت ، آموزش و سیاستگذاری " برگزار شده ، افزود: در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته دنیا ، به رشد و تکامل کودکان بعنوان تعیین کننده های اجتماعی توجه می شود و برنامه ها را در جهت دسترسی تمامی کودکان ، به امکانات آموزشی و رشد و پرورش آنان، تدوین می کنند.


      وی پنج سال اول زندگی را بعنوان دوران طلایی مطرح کرد و افزود: چگونگی گذران این دوران در رشد شناختی ، رشد زبانی ، رشد اجتماعی ، کسب مهارت های اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت تحصیلی آنان موثر خواهد بود.


   دکتر کریم زاده همچنین به محرومیت 70 درصد کودکان پیش از دبستان ، از آموزش های این دوران اشاره کرد و گفت: 75 درصد از کودکان ایرانی تحت پوشش آموزش های پیش دبستانی (یک سال قبل از دبستان) هستند که نیاز به مدیریت یکپارچه  در آموزشهای آنان است.


    وی تاکید کرد: سیاستمداران و تصمیم سازان کشور به آموزش کودکان پیش از دبستان ، توجه ویژه داشته باشند و تمام هزینه آن را با سرمایه گذاری برای آینده جامعه، برابر بدانند.


   وی افزود: تحقیقات علمی نشان می دهد که هزینه هریک واحد پول برای آموزش و سلامت کودکان، هفت برابر صرفه جویی در هزینه های بزرگسالی آنان خواهد داشت ، بطوری که هزینه در رشد و پرورش کودکان در سنین پیش از دبستان (پنج یا شش سال اول زندگی) ، از بزهکاری و ارتکاب به جرائم و رفتارهای ضد اجتماعی در سنین بزرگسالی کاسته ، افت تحصیلی یا ترک تحصیل آنان را کاهش داده و افزایش رفتار مناسب ، رعایت اخلاق  و احترام به قوانین در بزرگسالی را بدنبال خواهد داشت.


   دبیرعلمی این کنگره بین المللی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرکت متخصصان و کارشناسان سلامت جسمی و روانی کودکان و همچنین متخصصان رشته های مختلف توانبخشی و محققان و صاحبنظران مراکز تحقیقاتی در این  کنگره ، بتوانیم به وحدت رویه و مدیریت یکپارچه در رفع نیازهای کودکان در این سنین برسیم.


    لازم به ذکر است ، حضور فعال ۹ تن از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش و سلامت کودکان از کشورهای ایتالیا، اتریش ، سوئد ، فنلاند و انگلستان در این کنگره و برگزاری کارگاه های آموزشی و پانل های تخصصی توسط آنان، امکان تبادل نظر و تبادل تجربیات را میان متخصصان ایرانی و خارجی فراهم می آورد.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 12078
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: