به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی؛
برگزاری نشست اتاق فکر معاونت آموزشی با ریاست دانشگاه در خصوص کتابهای " مرجعیت علمی در دانشگاه(قرمز)" و " رتبه بندی های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی (راد)"
نشست مشترک مدیریت EDC با رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز شنبه در خصوص کتابهای " مرجعیت علمی در دانشگاه(قرمز)" و " رتبه بندی های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور(راد) " و بررسی موانع اجرایی در اهداف بسته های تحول در آموزش، برگزار شد.
نشست مشترک مدیریت EDC با رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز شنبه در خصوص کتابهای " مرجعیت علمی در دانشگاه(قرمز)" و " رتبه بندی های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور(راد) " و بررسی موانع اجرایی در اهداف بسته های تحول در آموزش، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در ابتدای این نشست که با حضور دکتر خدایی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر واحدی مدیرEDC دانشگاه، دکتر اکبرفهیمی، دکتر رضایی و دکتر شکوه مسئولان اجرایی بسته های تحول در آموزش برگزار شد، رئیس دانشگاه طی سخنانی، با طرح موضوع مربوط به کتاب قرمز منتشر شده از سوی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و اظهارنظر این مرکز درباره برنامه آینده آموزشی دانشگاه، ارزیابی آموزشی در مورد دانشگاه علوم بهزیستی را دارای اشکالاتی دانست.
دکتر حمیدرضا خانکه در این ارتباط گفت که با توجه به هویت و رسالت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که متفاوت از دانشگاه های علوم پزشکی کشور است ، باید ارزیابی ها با توجه به رویکرد توانبخشی و سلامت اجتماعی این دانشگاه، انجام شود.
سپس با توضیحات ارائه شده از سوی معاون آموزشی، مدیر EDC و مسئولان اجرایی بسته ها، بر لزوم معرفی چند حوزه سلامت که نیاز جامعه می باشد و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می تواند از طریق گروه های مختلف آموزشی و مراکز تحقیقاتی خود، تربیت نیروی متخصص و ارائه خدمات این حوزه ها را در انحصار خود گرفته و به مرجعیت کشوری در آنها برسد، تاکید شد.
براساس تبادل نظر اولیه، هشت حوزه فعالیت مشخص شد که با بررسی بیشتر معاونت آموزشی و کارشناسان بخش EDC، اسامی حوزه ها نهایی شده و رسما به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.
گفتنی است، در کتاب قرمز، شاخص هایی همچون توان علمی دانشگاه ها، نقش آفرینی پژوهشگران در عرصه بین المللی و ارزشیابی داخلی توانایی های علمی براساس جمع آوری اطلاعات محیطی دانشگاه ها در بررسی مزیت رقابتی براساس رشته های مختلف استفاده شده است. توجه به مفاهیمی همچون اندازه، جایگاه آمایشی و سطح هر دانشگاه در لوای اولویت های ملی کشورنیز از نقاط برجسته و بارز در شیوه تدوین این کتاب است.
در مقدمه این کتاب تاکید شده است که معاونان و مدیران دانشگاه های علوم پزشکی در مورد مزیت های رقابتی و انطباق یافته ها و پیشنهادهای این مطالعه بر واقعیت های محیطی، با سیر خط زمانی مشخص، گام های استوارتری را به سمت " مرجعیت علمی " بردارند.
*****
در بخش دیگری از این نشست، به چگونگی جمع بندی اطلاعات مربوط به دانشگاه علوم بهزیستی جهت درج در کتاب " رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور (راد) " پرداخته شد.
مقرر شد تا با همکاری گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه، اطلاعات مربوط به 40 شاخص مورد نظر ( شامل، فعالیت های مختلف گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی، تعداد دانشجویان در بخش های گوناگون آموزشی، تعداد اعضای هیات علمی در همه بخش ها، برنامه های مشترک با دیگر دانشگاه ها، طرح ها و پروژه های ملی و منطقه ای و ... ) جهت رتبه بندی و درج در نسخه های بعدی این کتاب، تکمیل یا اصلاح شود.
همچنین اساتید دکتر اکبرفهیمی، دکتر رضایی و دکتر شکوه مسئولان اجرایی بسته های تحول آموزش پزشکی، دغدغه ها و مشکلات خود در ارتباط با تکمیل و آماده سازی این بسته ها را بیان کرده و در ادامه ، رئیس دانشگاه و معاون آموزشی حمایت خود را در ارتباط با رفع مشکلات این بخش اعلام کردند.
لازم به ذکر است، در مقدمه کتاب رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور (راد) آمده است: بیش از یک دهه است که وزارت بهداشت رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی (راد) را پی گرفته است. معرفی بسته های تحول و نوآوری آموزش تغییرات عمده ای را در دور جدید راد نسبت به رتبه بندی های قبلی ایجاد کرده است. آنچه که در آخرین نسخه از این کتاب درج شده است، دور سوم رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی است که در سال 98 از سوی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی آغاز شده و بدلیل همه گیری بیماری کرونا پیاده سازی و انتشار نتایج آن با چند ماه تاخیر در سال 99 صورت گرفته است.
همچنین تصریح شده است: دور جدید راد با نگاه جامع تر و مترقی تر و با توجه ویژه به سیاست ها و برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی و پیاده سازی شده است. و " ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازی ها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاه ها، حداکثر استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت، توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و بهبود زیرساخت های آموزشی و ..." از جمله محورها و رویکردهای جدید این دوره نسبت به دوره های قبل می باشد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور