به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛
جلسه کمیته کارورزی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد
جلسه کمیته کارورزی رشته مددکاری اجتماعی با هدف بررسی فرایندهای کارورزی دانشجویان با تمرکز بر یادگیری فعال،سه شنبه 9 آبان ماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.
وی افزود: در بحث کارورزی، دانشجویان مددکاری اجتماعی دانشگاه باید موضوع مولفه خود انتقادی که یکی از ارکان یادگیری فعال است را لحاظ کنند و بدانند که خود انتقادی موضوعی متفاوت از خود تحقیری است و در کارورزیها با توجه به این مهم ، می توان شاهد ارتقاء مهارتهای حرفه ای بود.
دکتر سبزی اظهار کرد:پرداختن به کارورزی در مددکاری اجتماعی گروهی، به مددکاران و دانشجویان کمک خواهد کرد که چگونه جامعه هدف یا گروه هدف را پیدا کنند؛ چگونه با آنها ارتباط برقرار کنند و شرایط گروه را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب یا بهینه تغییر دهند؛ که البته این مهم در بستر همراهی و مشارکت گروه میسر خواهد شد.
دکتر مریم لطیفیان عضو هیئت علمی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سرپرست کارورزی دانشجویاناین گروه آموزشی، ضمن اشاره به فرایند کارورزی و دروس کارورزی در رشته مددکاری اجتماعی گفت: وجه تمایز رشته مددکاری اجتماعی با سایررشتهها در کارورزی است و بررسی فرایند کارورزی دانشجویان اهمیت بسزایی دارد.
وی افزود: در دوران تحصیل فرصتهایی که گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، فراهم میکند تا دانشجویان با هماهنگیهای ایجاد شده به نهادها و سازمانهای ملی راه پیدا کنند و تجربه کسب کنند ، باید مغتنم شمرده شود و بهرهگیری از فرصتهای کارورزی نکته مهمی است که با بررسی پیشنهادات دانشجویان در خصوص کارورزی ها و با هدف رصد، رفع کمبودها و تقویت نقاط قوت محقق می شود.
دکتر لطیفیان اظهارکرد: برنامهریزی فیلدهای آموزشی ، رصد فیلدهای آموزشی، بروز رسانی فیلدهای آموزشی با استانداردهای مشخص، توجه به قوانین و ضوابط فیلدهای آموزشی و ارزیابی فیلدها کارهایی است که توسط گروه آموزشی مددکاری اجتماعی انجام شده است و امیدواریم با رفع کمبودها بتوانیم شاهد نتایج خوبی باشیم.
خانم دکترلیلا استاد هاشمی عضو هیئت علمی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این خصوص گفت: در بحث یادگیری فعال در کارورزیها باید بدانیم که، دانشجو سهم و مسئولیت بسزایی دارد و میتواند تاحد زیادی تعیین کننده کیفیت کارورزی باشد.
وی افزود: کارورزی در مددکاری اجتماعی یک فرایند تعاملی هدایت شده بین کارورز و موقعیت واقعی در عرصه عملی است و در فرایند کارورزی که داخل یک موسسه خدمات انسانی و یا یک عرصه سازوکارهای اجتماعی انجام میشود، دانشجویان، دانش نظری خود را با عرصه عملی پیوند میدهند و با تمرینات اصولی و ارزشهای اخلاقی با هدایت یک سرپرست با صلاحیت و خبره، مطالب گوناگونی را میآموزند.
استادهاشمی اظهار کرد: آشنایی دانشجویان با کار عملی، یادگیری در کارورزی، آشنایی و بازدید از فیلدهای مرتبط ، فرصت تطبیق آموختههای علمی با عرصه های عملی،اداره کردن فعالیت و تسلط کافی به کارهای عملی و همچنین کسب مهارتهای حرفهای و تجربیات لازم و.. .برخی از اهداف کارورزی است و از این جهت کارورزی حائز اهمیت است.
وی در ادامه تصریح کرد: در کارورزی، دانشجویان زمینه رشد مهارتهای حرفهای را در عرصههای عملی به دست میآورند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین تاثیر در عرصه دیداری و درعرصه عمل در واقعیت است، کارورزی موضوعی حائز اهمیت برای گروه آموزشی مددکاری اجتماعی است و در این عرصه، دانشجویان به عنوان فراگیران فعال با گوش دادن، دیدن، پرسش و پاسخ و اجرای آموختهها و مطالب، یادگیریهایی خواهند داشت .
وی با تاکید بر نقش مشارکت دانشجویان در بهرهمندی از کارآموزیها و همچنین اهمیت یادگیری فعال توسط دانشجویان گفت: دانشجویان باید بدانند، یادگیری فعال در کارورزیها منجر به توسعه مهارتهای مشارکتی، افزایش اعتماد به نفس، توسعه تفکر انتقادی و همچنین حل مسئله میشود.
استاد هاشمی گفت: بخشی از فرایند کارورزی، خودارزیابی است و دانشجویان باید با خود ارزیابی ببینند که در ابتدای کار کجا بودهاند و پس از چندین جلسه از کارورزی در کجای کار قرار گرفتهاند که این مهم رصدی برای رفع کمبودها و ارتقا مهارتهای حرفهای مددکاری اجتماعی است.
گفتنی است این جلسه با پرسش و پاسخ دانشجویان در عرصه کارورزی و پاسخگویی مدیر گروه آموزشی رشته مددکاری اجتماعی و جمعی از اعضای هیئت علمی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: گلرخ
نظر دهید