به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
رئیس دانشگاه: از فرصت کووید برای گسترش آموزش مجازی استفاده کنیم
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی، با اشاره به بازگشایی خوابگاه های دانشجویی برای حضور دانشجویان مقطع کارشناسی در دوره های کارورزی و کارآموزی، گفت: باید از فرصت کووید برای گسترش آموزش مجازی استفاده کنیم و آموزش های تئوریک که نیاز به حضور ندارد، به شکل مجازی برگزار شود.
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی، با اشاره به بازگشایی خوابگاه های دانشجویی برای حضور دانشجویان مقطع کارشناسی در دوره های کارورزی و کارآموزی، گفت: باید از فرصت کووید برای گسترش آموزش مجازی استفاده کنیم و آموزش های تئوریک که نیاز به حضور ندارد، به شکل مجازی برگزار شود.
دکتر حمیدرضا خانکه در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه افزود: ما باید بسمت دانشگاه نوین حرکت کنیم و حتی در آینده و زمانی که کرونا هم به خواست خدا نباشد، دلیلی ندارد که برای هر فعالیت آموزشی، از دانشجویان بخواهیم که از شهرستان به تهران مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: بنابراین، ما باید آمادگی داشته باشیم که از این فرصت کووید استفاده کنیم و حجمی از مسافرت های غیرضرور را مدیریت کرده و اجازه بدهیم که دانشجویان در محل زندگی خودشان در کلاس ها شرکت کنند و برای واحدهای کارورزی و عملی در دانشگاه و مراکز درمانی حضور داشته باشند. دانشجویان می توانند در عین حال که از حمایت دانشگاه برخوردارند، در کنار خانواده باشند و از آنان حمایت کنند، و هم به اشتغال بپردازند و درآمد ایجاد کنند و مهارت های اجتماعی نیز کسب کنند.
رئیس دانشگاه به یک سال و نیم گذشته شیوع کرونا در کشور و استفاده همه دانشجویان از آموزش های مجازی برای تداوم تحصیلشان، اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی در کشور ما دارای نقاط قوت و ضعفی بود و برای همه عادی نبود، چون همه ما ایرانیان علاقه به ارتباط مستقیم، چهره به چهره و تعامل داریم، در صورتی که در اروپا این روش، بیش از 15 سال است که کار شده و آنهم در شرایط غیر کرونایی. چرا که معتقدند، بواسطه استفاده از این روش آموزشی، می توانند جلوی سفرهای غیرضرور، هزینه های اضافه و مشکلات ناشی از ترددها را بگیرند.
دکتر خانکه افزود: در کشور ما نیز بواسطه شیوع کرونا، آموزش مجازی شروع شد. زیرساخت ها توسعه پیدا کرد، دانش ما برای آموزش مجازی افزایش یافت. هم اکنون اساتید و دانشجویان با آموزش مجازی آشنا هستند، کنگره های بزرگ دنیا هم اکنون بصورت مجازی برگزار می شود و اساتید معتبر جهان در دسترسند تا بشکل مجازی از تخصصشان استفاده کنیم، بنابر این فواید بسیاری دارد.
وی ادامه داد: البته آموزش مجازی مضراتی هم داشت، گاهی دانشجویان در محل اقامتشان از سرعت کافی برای اینترنت خود برخوردار نبودند و یا تجهیزات لازم و مناسبی را در اختیار نداشتند که باید این مشکلات ترمیم شده و حل شود. اساتید هم گاهی در کلاس ها احساس خوبی نداشتند، چون تعامل کافی را با دانشجویان نداشتند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ای در دانشگاه برای استخراج نقاط قوت و ضعف آموزش مجازی، گفت: کشور ما نیز مانند کشورهای پیشرفته دنیا می تواند با رفع نقاظ ضعف و تقویت نقاط قوت آموزش مجازی، از فواید آن بهره مند شود.
دکتر خانکه که خود از اساتید دانشگاه های سوئد و آلمان است، افزود: در کشورهایی مانند سوئد و آلمان، برغم اینکه وضعیت شیوع کرونا از کشور ما بهتر است، اما صد در صد کلاس های کارشناسی ارشد و دکتری را بصورت مجازی برگزار می کنند، مگر برای کار در آزمایشگاه ها که دانشجویان بصورت حضوری شرکت می کنند، و این روش آموزشی، از 14 یا 15 سال پیش در این کشورها مرسوم بوده است.
کیفیت آموزش مجازی در دنیا اثبات شده است
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پاسخ به این سئوال که آیا کیفیت آموزش مجازی می تواند مطابق با آموزش حضوری باشد؟ ، اظهار داشت: طی یک سال و نیم که دانشگاه های کشور بواسطه شیوع کرونا، مجبور به استفاده از آموزش مجازی بودند، کیفیت آموزش تا حدودی افت کرده است، اما این الزاما ناشی از آموزش مجازی نبوده و بیشتر ناشی از عدم آشنایی اساتید، دانشجویان و کادر آموزشی بوده، وگرنه کیفیت آموزش مجازی در دنیا اثبات شده است.
دکتر خانکه افزود: توصیه ای که در دنیا وجود دارد، استفاده از آموزش های تلفیقی و ترکیب آموزش حضوری و مجازی، و برگزاری جلسات رفع اشکال است. حتی ما می توانیم از دانشگاه مجازی کمک بگیریم و از مهارت ها و فعالیت های عملی مربوط به تخصص و رشته دانشجویان، فیلم تهیه کرده و آنها را در وب سایت گروه های آموزشی دانشگاه بگذاریم و دانشجویان به دفعات تماشا کرده و آموزش ببینند، و در صورت لزوم، جلسات پرسش و پاسخ و رفع اشکال برگزار شود.
وی در پایان این گفت وگو تاکید کرد که اگر ما همه با هم همت کنیم و آموزش کافی را ببینیم و از همه منابع و تمام رسانه ها برای انتقال مطالب استفاده کنیم، به هیچوجه کیفیت آموزش مجازی، نمی تواند پائین تر از آموزش حضوری باشد.
گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، به تعلیم و تربیت حدود دو هزار دانشجو در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، می پردازد که 60 درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور