به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
رئیس دانشگاه: دانشجویان دکتری براساس نیاز گروه های آموزشی، باید بصورت تمام وقت در گروه و یا مراکز فعالیت کنند
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست مشترک مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی که با حضور معاون آموزشی و مدیران زیرمجموعه این معاونت برگزار شد، تاکید کرد: حقوق دانشجویان دکتری امسال افزایش یافته و لذا باید براساس نیاز گروه های آموزشی، به اساتید کمک کنند و بصورت تمام وقت در گروه و یا مراکز درمانی تابعه، فعالیت کنند.
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست مشترک مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی که با حضور معاون آموزشی و مدیران زیرمجموعه این معاونت برگزار شد، تاکید کرد: حقوق دانشجویان دکتری امسال افزایش یافته و لذا باید براساس نیاز گروه های آموزشی، به اساتید کمک کنند و بصورت تمام وقت در گروه و یا مراکز درمانی تابعه، فعالیت کنند.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه از اختصاص اعتبارات برای خرید تجهیزات آموزشی گفت که اولین اعتبار این بخش، صرف خرید تجهیزات اسکریل لب خواهد شد.
وی با اشاره به دوره کرونا که ظرفیت مجازی سازی آموزش را ایجاد کرد، گفت: به دلیل محسنات آموزش مجازی، می توانیم همچنان از آموزش ترکیبی حضوری و مجازی استفاده کنیم و لذا گروه هایی که می توانند برای آموزش مجازی برنامه ریزی داشته باشند، از آموزش ترکیبی استفاده کنند.
دکتر خانکه با اشاره به گسترش همکاری دانشگاه با جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید و سازمان بهزیستی، اظهار داشت: با انعقاد تفاهم نامه همکاری با این نهادها و سازمان ها، مشکل کمبود فیلد آموزشی و عرصه بالینی کاهش می یابد و استادان و دانشجویان می توانند از عرصه های بالینی آن سازمان ها نیز بهره بگیرند.
وی همچنین از مدیران گروه های آموزشی و روسای مراکز تحقیقاتی خواست تا ارتباطات خود را بیشتر کنند و مطالعات را هدفمند و در جهت رفع مشکلات جامعه طراحی کنند.
رئیس دانشگاه با خشنودی از توجه خاص مقام عالی وزارت بهداشت برای توسعه حوزه توانبخشی گفت: جناب وزیر با پیشنهاد اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستان ها به خدمات توانبخشی موافقت کرد، و با توجه به اینکه از 57 خدمت توانبخشی، فقط 17 خدمت تحت پوشش بیمه سلامت است، اعتبارات لازم برای ارائه خدمات توانبخشی به همه نیازمندان در سراسر کشور را اختصاص دادند.
دکتر خانکه، از مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی خواست تا دانشجویان را مانند فرزندان خود فرض کنند و نسبت به سرنوشت آنان بی تفاوت نباشند و ضمن آنکه می توانند دانشجویان را در رعایت مقررات دانشگاه راهنمایی کنند، مشاوران و اساتید راهنمای گروه های آموزشی را تقویت کنند تا در جهت حفظ آرامش و حمایت از دانشجویان پیش بروند.
وی برای تامین نیروی متخصص جهت رفع کمبود گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی، پیشنهاد داد که از نیروهای ضریب K استفاده شود و با ارزیابی اساتید ضریب K و همچنین نیروهای پیمانی که هم اکنون مشغولند، در صورتی که نیرویی کارآیی لازم را ندارد، نسبت به فسخ قرارداد وی اقدام کنند.
وی همچنین از مدیران گروه های آموزشی خواست تا آموزش های مهارتی را در قالب مدارس تابستانی راه اندازی کنند و درآمدهای حاصل از آن را در گروه خود هزینه کنند.
دکتر خانکه در بخش دیگری از سخنانش، از سفر هفته گذشته خود به استان یزد و شهر اردکان گفت که ضمن بازدید از مرکز تحقیقات سالمندی اردکان ، موافقت مسئولان منطقه برای ایجاد درمانگاه سالمندی جهت ارائه خدمات به سالمندان منطقه را دریافت کرده اند.
وی افزود: از طرفی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان منطقه، درخواست تاسیس دانشکده توانبخشی و سلامت اجتماعی زیر نظر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را داشتند و هرچند که نظر ما تاسیس این دانشکده زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد بود، اما اصرار مسئولان منطقه بر نظارت کامل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بر این دانشکده است که تصمیم گیری نهایی را به مسئولان وزارت بهداشت سپردیم.
*****
در ادامه، دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه در سخنانی، بر تاثیرات عدم حضور دانشجویان در دوره کرونا و تغییرات اساسی در رفتار دانشجویان تاکید کرد و اساتید را الگوی مسلم دانشجویان دانست که می توانند نقش ارشادی و راهنمایی دانشجویان را داشته باشند.
وی همچنین، مواردی را در این جلسه متذکر شد که « حضور اساتید در جلسات دفاع، ارتباط بیشتر اساتید راهنما و مشاور هر گروه با دانشجویان آن گروه، موظف بودن یک نفر در هر گروه برای حل مشکلات دانشجویان و درصورت عدم حل آن در گروه مربوطه، به مدیر آموزش ارجاع شود » از جمله آنها بود.
دکتر خرم تصریح کرد که 90 درصد مشکلات دانشجویان در گروه ها قابل حل است و حل مشکلات را ابتدا در گروه و پس از گروه، مدیر آموزشی و در نهایت، به معاون آموزشی دانشگاه ارجاع داده شود.
*****
دکتر فطوره چی مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در سخنانی، مواردی را برای همه گروه ها بویژه گروه هایی که دوره های کارشناسی دارند، متذکر شد.
« ثبت بموقع نمره دانشجویان، توجه به تلاش دانشجویان در نمره دهی اساتید، استفاده از دانشجویان دکتری در حد کمک و تدریس فقط بخشی از دروس مورد توجه باشد، ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان انصرافی، برگزاری آزمون جامع در فواصل کوتاه و ترغیب اساتید جوان به فعالیت بیشتر » از جمله مواردی بود که مدیر آموزشی مورد تاکید قرار داد.
*****
دکتر محسن واحدی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه نیز در سخنانی، « برگزاری کارگاه ها در قالب آموزش مداوم و یا آزاد، تکمیل فرم های مربوط به اعتباربخشی از سوی مدیران گروه ها، ارائه پیشنهادهای مربوط به افزایش رشته ها » را یادآوری کرد.
*****
دکتر حسین محققی کمال سرپرست اداره امور هیات علمی معاونت آموزشی دانشگاه نیز از مدیران گروه های آموزشی خواست تا فرم های مربوط به اطلاعات خود و اعضای هیات علمی گروه مربوطه را تکمیل و به این واحد ارائه دهند، ضمن آنکه توجه اساتید بویژه نیروهای ضریب K به شرایط ترفیع پایه و فرصت زمان مشخص آن را یادآوری کرد.
*****
در ادامه، مدیران گروه های آموزشی نقطه نظرهای خود در ارتباط با امور آموزشی را بیان کردند، ضمن آنکه دکتر دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به سفر رئیس دانشگاه به اردکان و بازدید ایشان از مرکز تحقیقات سالمندی اردکان که با حضور نماینده مردم اردکان در مجلس، امام جمعه و دیگر مسئولان منطقه برگزار شد، اشاره کرد.
دکتر دلبری، پایگاه سالمندی اردکان را پایگاهی مختص همه گروه های آموزشی ذکر کرد و گفت: اطلاعات بدست آمده از حدود شش هزار نمونه افراد بالای 50 سال، مرتبط با همه گروه ها و رشته های توانبخشی و رفاه اجتماعی می باشد که می توان از این اطلاعات که منبعی غنی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه سالمندی است، برای اجرای پایان نامه های کاربردی نیز استفاده کرد.
وی از مدیران گروه های آموزشی دعوت کرد تا از مرکز تحقیقات سالمندی اردکان بازدید داشته باشند و از نزدیک با ظرفیت های این مرکز آشنا شوند.
مدیران گروه های آموزشی نیز برخی نکات را در حضور رئیس دانشگاه، معاون و مدیران آموزشی دانشگاه مطرح کردند.
وضعیت خوابگاه های دانشجویی در ایام تعطیلات تابستان از موضوع های مطرح شده بود که مدیر آموزشی در این خصوص گفت: کارگروه مربوطه برای تعیین اولویت بندی دانشجویان جهت استفاده از خوابگاه ها در این ایام، در تاریخ پنجم تیرماه تشکیل جلسه می دهد و تا آن زمان، گروه های آموزشی می توانند اولویت های خود را برای مدیریت آموزش اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.
اسکریل لب، از دیگر درخواست های گروه ها بود که معاون آموزشی در این ارتباط گفت: اعتبار خوبی برای خرید تجهیزات در اختیار معاونت آموزشی گذاشته شده است و قرار است که با بررسی سه معاونت آموزشی، توسعه و پژوهشی، مکان مناسب جانمایی ، و نسبت به ایجاد اسکریل لب اقدام شود. امیدواریم تا تیرماه، این اقدامات صورت بگیرد.
« مشکلات مربوط به دریافت کد اخلاق، محدودیت های جلسه دفاعیه، نبود یک مرکز ارائه خدمات سرپایی کمک های اولیه پزشکی در دانشگاه، لزوم داشتن دیتا ریجستری برای ثبت اطلاعات از بدو تولد تا 18 سالگی، و ضرورت هماهنگی بین داورهای پایان نامه ها »، از جمله موارد مطرح شده از سوی مدیران گروه ها بود که رئیس دانشگاه درباره وجود یک مرکز ارائه خدمات اولیه پزشکی در دانشگاه، از معاونت درمان خواست تا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.
رئیس دانشگاه از دیتا ریجستری حمایت کرد، ضمن آنکه برای داوری پایان نامه ها نیز گفت: می توانیم در مواقعی که مدیران گروه ها لازم بدانند، از داور سومی از خارج دانشگاه، برای داوری نهایی دعوت کنیم.
وی تاکید کرد که داوری پایان نامه های مقطع دکتری، سختگیرانه باشد تا فارغ التحصیلان این دانشگاه، تفاوت قابل توجهی با فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها بلحاظ علمی و تخصصی داشته باشند.
وی همچنین از مدیران گروه های آموزشی خواست تا در جلسات دفاع، فقط اساتید داور و دانشجو حضور داشته باشند.
رئیس دانشگاه در پایان این نشست با اشاره به لزوم مدیرپروری با استفاده از نیروهای جوان در بخش های مختلف، ضمن تشکر و قدردانی از خدمات خانم دکتر شهشهانی پور که از بزرگان و افراد پرتلاش دانشگاه می باشد و با آرزوی سلامتی برای ایشان، دکتر حسین محققی کمال را به عنوان سرپرست امور هیات علمی دانشگاه معرفی کرد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور