به همت محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛
راهنمای بالینی مداخلات زودهنگام کم شنوایی/ ناشنوایی در کشور، در دست تدوین است
کمیته مطالعات کم شنوایی/ ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و برخی از دانشگاه های علوم پزشکی، در حال تدوین راهنمای بالینی مداخلات زودهنگام کم شنوایی/ ناشنوایی در کشور است.
کمیته مطالعات کم شنوایی/ ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران و برخی از دانشگاه های علوم پزشکی، در حال تدوین راهنمای بالینی مداخلات زودهنگام کم شنوایی/ ناشنوایی در کشور است.
دکتر" گیتا موللی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و رئیس کمیته مطالعات کم شنوایی/ ناشنوایی، بمناسبت روز جهانی " شنوایی "، با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای این دانشگاه، افزود: برنامه ریزی شده که تدوین این راهنمای بالینی تا بهار سال آینده (98) به اتمام رسیده، و گزارش آن در هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران اعلام و منتشر شود.
وی با اشاره به اینکه چاپ و انتشار راهنمای بالینی مداخلات زودهنگام کم شنوایی/ ناشنوایی نیز به عهده بخش انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است، اظهارداشت: کمیته مطالعات کم شنوایی/ ناشنوایی این دانشگاه هدف " ارتقای سطح آگاهی جامعه در خصوص مداخلات زودهنگام در این حوزه و ضرورت توجه به تشخیص این اختلال در بدو تولد " را مورد نظر دارد.
وی توضیح داد: یکی از مهمترین علل کم شنوایی در کشورما، ازدواج های فامیلی و حتی میان فرزندان افرادی که بظاهر از بستگان نزدیک نیستند، بروز می کند، بطوری که 60 الی 70 درصد کم شنوایی ها را تشکیل می دهد و این درحالی است که 95 درصد والدین این افراد، شنوا بوده و فقط ژن معیوب را حمل می کنند.
این محقق حوزه توانبخشی افزود: با توجه به این شرایط، ضرورت توجه به تشخیص زودهنگام و در بدو تولد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و خوشبختانه این امر توسط متخصصان شنوایی شناسی و با وسیله ای کوچک، بدون درد و بسادگی امکانپذیر است.
دکتر موللی با اشاره به اینکه سالی پنج هزار کودک کم شنوا به دنیا می آیند، گفت: وظیفه والدین، توجه جدی به ارزیابی های لازم وتشخیص بموقع توسط متخصصان شنوایی شناسی است، بخصوص که هر تاخیر در صداسازی، تکلم و گفتار، می تواند نشانه ای از وجود اختلال کم شنوایی در کودک باشد که باید مورد بررسی متخصصان شنوایی شناسی قرار بگیرد.
این استاد دانشگاه همچنین یکی دیگر از شایع ترین علل کم شنوایی را بیماری " عفونت گوش میانی " یا "اوتیت میانی" ذکر کرد که به دنبال سرماخوردگی بروز می کند و تقریبا همه کودکان حداقل یک بار قبل از دبستان و بسیاری از آنان، سه الی 5 بار التهاب و عفونت گوش را تجربه کردند و با توجه به اینکه این بیماری، روی گفتار و زبان کودک تاثیر می گذارد و در سنین بالاتر، بر پیشرفت تحصیلی اثر سوء خواهد داشت، باید هر موردی از التهاب و عفونت گوش در کودکان جدی گرفته شود و با مراجعه به پزشک، به آن رسیدگی گردد.
وی با اشاره به اینکه اهمیت شنوایی فقط در شنیدن صداها نیست، تصریح کرد: شنوایی، به روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی کمک می کند و لذا، بر کیفیت زندگی افراد، یادگیری و پیشرفت افراد در فعالیت های شخصی و حرفه ای آنان، موثر است.
دکتر موللی در پایان این گفت وگو، مجددا تاکید کرد: با توجه به اینکه تقریبا تمامی کودکان کم شنوا و ناشنوا درجاتی از شنوایی را دارند، مهم این است که والدین برای تشخیص دقیق و مداخله زودهنگام از بدو تولد نوزادشان اقدام کنند و بدانند که درصورت وجود اختلال کم شنوایی، با مداخله زودهنگام و توانبخشی گروهی متخصصان مربوطه، فرزند کم شنوای آنان می تواند مانند همسالان شنوایش، حرف بزند و در زندگی موفق باشد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور