• 1397/08/11 - 19:09
  • - تعداد بازدید: 6324
  • - تعداد بازدیدکننده: 46
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، برای اولین بار برنامه بین المللی " مادر- کودک (PCMG) " را در کشور اجرا کرد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری برنامه بین المللی " مادر- کودک (PCMG) " در کشور، اعلام کرد: با اجرای این برنامه در ایران که گزارش آن توسط انجمن بین المللی PCMG در کانادا منتشر شده است، جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای استرالیا و کانادا، سومین کشور مجری این برنامه برای تامین سلامت روانی و توانبخشی کودکان دارای اختلال است.


     عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مجری برنامه بین المللی " مادر- کودک (PCMG) " در کشور، اعلام کرد: با اجرای این برنامه در ایران که گزارش آن توسط انجمن بین المللی PCMG در کانادا منتشر شده است، جمهوری اسلامی ایران بعد از کشورهای استرالیا و کانادا، سومین کشور مجری این برنامه برای تامین سلامت روانی و توانبخشی کودکان دارای اختلال است.


     دکتر" گیتا موللی " در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره افزود: این برنامه که اجرای آن به تازگی در کشور آمریکا آغاز شده است، مبنای قوی روانشناسی دارد و بر اصل دلبستگی و ارتباط عاطفی بین مادر (یا مراقب) با کودک استوار است .


    وی با تاکید بر اینکه برنامه " مادر- کودک "، براساس یکی از نظریه های مهم روانشناسی در قرن اخیر، تدوین شده است، اظهارداشت: اگر این برنامه به درستی اجرا شود، سلامت روانی و سلامت اجتماعی کودک در دوره بزرگسالی را نیز پایه گذاری می کند.


     دکتر موللی افزود: برنامه " مادر- کودک "، که برای مادران کودکان سه ساله و کمتر از آن در نظر گرفته می شود، تا کنون برای کودکان دارای اختلال کم شنوایی و همچنین کودکان با اختلالات دیگر اجرا شده و نتایج ارزشمندی بر روحیه و سلامت روانی مادران این کودکان و همچنین بر ارتباطات زبانی و گفتاری کودکان دارای اختلال، داشته است.


    وی توضیح داد: مادران کودکان دارای اختلال، چون تحت فشار روانی و دچار اضطراب و استرس ناشی از مشکل فرزندشان هستند، میزان ارتباط عاطفی، زبانی و جسمی بسیار کمی با کودکشان دارند، و اجرای برنامه " مادر- کودک " برای آنان ، به تقویت ارتباطات عاطفی ، زبانی و جسمی بین مادر با فرزندش کمک می کند و در واقع ، بخشی از توانبخشی کودک بدون کمترین هزینه و امکانات ، و فقط از طریق روش ها و مهارت هایی که در برنامه مشخص شده، حاصل می شود.


    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با اجرای برنامه " مادر- کودک " برای مادران دارای فرزند کم توان، تاثیر مثبت و ایجاد شادابی و نشاط را در مادران و افزایش هوشیاری و تحرک و پویایی را در کودکان بلحاظ فعالیت زبان و گفتار، می توان مشاهده کرد.


    وی با اشاره به اینکه سه ابزار " شعر، لالایی و قصه " همراه با حرکت و لمس بین مادر و کودک ، امکانات اجرای برنامه " مادر، کودک " است ، گفت: یکی از ویژگی های برنامه در هر کشور، وابستگی اشعار، لالایی و قصه های این برنامه، به ادبیات همان کشور است.


    دکتر موللی که دارای مجوز بین المللی اجرای برنامه " مادر- کودک " در ایران است، افزود: اولین بار در سال 1391 (2012 میلادی) و در کنفرانس غربالگری شنوایی نوزادان ، با گروه مجری برنامه " مادر- کودک " در کشور استرالیا ، محتوا و اهداف این برنامه آشنا شدم و از همان سال ، جمع آوری شعرهای کودکانه ، لالایی ها و قصه های ایرانی را آغاز کرده و با کسب اجازه از انجمن بین المللی مربوط به برنامه (PCMG)، اجرای آن را همراه با چند تن از دانشجویانم ، برای مادران کودکان کم شنوا شروع کردم.


    وی ادامه داد: تمام مشکلات و چالش های حین اجرای برنامه را با متخصصان انجمن بین المللی در استرالیا PCMG  در میان گذاشته و با راهنمایی آنان، به رفع مشکلات اقدام کردم و چند ماه بعد، با موافقت این انجمن بین المللی، دوره آموزشی تئوری و عملی برنامه را از طریق انجمن و با همکاری مرکز " تارالی " پیشرو در ارائه برنامه های مداخله ای ، طی کرده و موفق به اخذ گواهی نامه پایان دوره شدم.


    وی اظهارداشت: با توجه به اینکه همزمان با آموزش برنامه " مادر- کودک "، اطلاعات بسیاری در ارتباط با آموزش کودکان ناشنوا نیز آموختم، پس از بازگشت به کشور، نسبت به تاسیس مرکزی آموزشی و خدماتی ویژه کودکان کم شنوا، اقدام کرده و برنامه " مادر، کودک " را نیز جزو برنامه های اصلی این مرکز قرار دادم .


    وی که مسئولیت کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را نیز بعهده دارد، افزود: در همان سال ، یکی از دانشجویانم ، ( تاثیر برنامه " مادر- کودک " بر رابطه مادر و کودک ناشنوا ) را در قالب پایان نامه خود مورد بررسی قرار داد و نتایج این تحقیق در قالب دو مقاله تهیه و چاپ شد.


     وی ادامه داد: برای آموزش چگونگی اجرای برنامه " مادر- کودک " به علاقه مندان و کارشناسان رشته های توانبخشی کشورم، حدود 20 کارگاه آموزشی برای کارشناسان رشته های روانشناسی ، گفتاردرمانی و کاردرمانی برگزار کرده، و برنامه در شش کنگره داخل کشور و هفت کنگره بین المللی در خارج از کشور ارائه شد.


    دکتر موللی همچنین گفت: امسال پس از یک دوره طولانی از بررسی اشعار و قصه های ایرانی و جمع آوری بخشی از ادبیات کشورمان که مطابق با اهداف برنامه " مادر- کودک " است ، کتاب مربوط به برنامه " مادر- کودک " مشتمل بر چهار کتابچه تحت عناوین  " برنامه مادر، کودک (جلد اول) "، " شعرهای ایرانی (جلد دوم)" ، " لالایی های ایرانی (جلد سوم) " و " قصه های ایرانی (جلد چهارم) " چاپ و منتشر شد.


    وی تصریح کرد: جلد اول به معرفی برنامه و پیشینه نظری آن پرداخته و مخاطب را با جنبه های مختلف این برنامه بلحاظ پژوهشی و نظری آشنا می کند، و سه جلد دیگر شامل اشعار ، لالایی ها و قصه های ملی و محلی کشورمان می شود که برای مادران ایرانی آشنا و ملموس است.


    وی مطالعه این کتاب (چهار مجموعه ) را به متخصصان حوزه روانشناسی ، مراکز مداخله زودهنگام  کودکان کم شنوا، مراکز حمایتی و توانبخشی، خانواده های نیازمند برنامه های مداخله ای و دانشجویان علوم تربیتی توصیه کرد.


    دکتر موللی، اجرای برنامه " مادر- کودک " را برای مادران دارای کودک زیر سه سال ، در اولویت دانست و از سویی دیگر گفت: اجرای این برنامه می تواند برای کودکان سنین سه تا هشت ساله (پیش از دبستان و سالهای اولیه دوره ابتدایی) نیز مفید باشد.


    بگفته وی ، هدف برنامه، تمرکز بر مادران است، اما در نهایت، نتیجه اجرای آن ، به سلامتی ، پیشرفت و رشد کودک کمک می کند. زمان هر جلسه ، 45 دقیقه است و کارشناسان قبل از اجرای برنامه و بعد از آن ، با والدین صحبت کرده ، تبادل اطلاعات و مشاوره دارند.


    وی در پایان این گفت وگو با اشاره به اینکه برنامه " مادر- کودک " جنبه انسان دوستانه دارد و بصورت رایگان اجرا می شود، افزود: کارشناسان مراکز حمایتی و توانبخشی می توانند با شرکت در کارگاه های آموزشی و آشنایی با این برنامه ، آن را در مراکز خود اجرا کنند.


    لازم به ذکر است ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در رشته های خاص سه حوزه سلامت (توانبخشی ، سلامت روانی ، رفاه و سلامت اجتماعی) همچون " رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، مددکاری اجتماعی ، مشاوره و روانشناسی ، گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، مدیریت توانبخشی ، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، و ... " ضمن تعلیم و تربیت نیروی متخصص ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.


    این دانشگاه منحصربفرد که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می کند، در برخی از رشته ها بعنوان تنها برگزارکننده ، و در برخی از آنها نیز بعنوان اولین برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در داخل کشور و کشورهای خاورمیانه شناخته شده است.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 12955
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: