به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛
وبینار متولیان طرح ملی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله کشور "برگزار شد
متولیان آموزش محیط زیست در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، با برگزاری وبیناری، رسما اجرای طرح پژوهشی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله کشور " را اعلام کردند.
متولیان آموزش محیط زیست در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، با برگزاری وبیناری، رسما اجرای طرح پژوهشی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله کشور " را اعلام کردند.
در ابتدای این وبینار که به همت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، دکتر حمیدرضا خانکه رئیس این دانشگاه طی سخنانی گفت که با توجه به لزوم حفظ محیط زیست، طرح ملی « تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست جهت مربیان و خانواده های کودکان 3 تا 4 ساله »، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که دارای رسالت سلامت محور در حوزه اجتماعی و محیط زیست می باشند، اجرا می شود.
دکتر خانکه افزود: لازم است همه مردم کشورمان مانند سایر کشورهای دنیا، در خصوص حفاظت از محیط زیست، آموزش ببینند و زندگی با محیط زیست را یاد بگیرند. و شروع این آموزش در سنین پائین تر، این نوید را به ما می دهد که آینده ای روشن تر داشته باشیم و نسل آینده از افرادی حامی محیط زیست که سلامت خودشان و سلامت جامعه را تضمین می کنند، تشکیل شود.
وی اظهار داشت: براساس جامع ترین تعریف از سلامت، که از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده، سلامت دارای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حتی معنوی است و در نتیجه، زندگی انسان و سلامت انسان در گرو ارتباط منطقی با محیط زیست و احترام به مسایل زیست محیطی است.
وی به توصیه های مذهبی و دینی مان نیز در این خصوص اشاره کرد و افزود: خداوند فلسفه خلقت انسان را تکامل مطرح کرده که این تکامل در قالب ارتباط منطقی با سایر عناصر خلقت و بخصوص محیط زیست است، در صورتی که متاسفانه طی سالهای اخیر، دستکاری ها در محیط زیست رودخانه ها، دریاها، کوه ها، تخریب جنگل ها، بیابان زایی و حوزه های مختلف، توسعه شهرنشینی و عدم آموزش مردم برای زندگی مسالمت آمیز با محیط زیست، منجر به خسارت های پایدار و جبران ناپذیری شده است.
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: این درحالی است که نسل آینده ما حق دارد در محیطی سالم با سایر عناصر خلقت و با محیط زیست طبیعی زندگی کند و از این موهبت الهی بهره مند بشود. و اگر در شرایط کنونی، مداخلات سریع انجام نشود، این تغییرات و تخریب محیط زیست، آینده بسیار غیرمطمئنی را برای نسل های آینده ایجاد خواهد کرد که قابل تامین نیست و شاید در آینده ای دور کره زمین قابل سکونت برای انسان نباشد و جامعه انسانی در معرض انقراض قرار بگیرد. لذا، لازم است تمام آحاد جامعه بشری و حوزه های مختلف تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست انجام بدهند.
دکتر خانکه افزود: کشورهای مترقی و کشورهای توسعه یافته مانند امریکا و چین سهم زیادی از گازهای گلخانه ای را تولید کرده و تغییر اقلیم ایجاد می کنند و دستکاری های کلان در محیط زیست باعث تخریب شدید در این حوزه شده، و در کشور ما نیز متاسفانه دست اندازی هایی که به منابع طبیعی شده، جنگل خواری، کوه خواری، و تعدی و فسادی که در این حوزه وجود دارد، تاثیر بسیار جبران ناپذیری بر محیط زیست ایجاد کرده است.
دکتر خانکه با تاکید بر مشارکت همه آحاد مردم در حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تهیه و تولید محتوای آموزشی جهت آموزش مربیان و والدین کودکان پیش از دبستان را اقدام پسندیده ای دانست که می تواند آگاهی نسل آینده را نسبت به ضرورت حفاظت از محیط زیست و اهمیت آن در زندگی بشر ارتقاء ببخشد.
وی از دکتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مجری این طرح ملی و ابداع کننده دوره های آموزشی محیط زیستی برای دانشجویان و کودکان و دیگر اعضای هیات علمی این دانشگاه، مسئولان آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست بابت پذیرش این مداخله ملی، و معلمان و مربیانی که با قشر آینده ساز کشور کار می کنند، تشکر کرد.
وی در پایان سخنانش، ابراز امیدواری کرد که شاهد بهبود شرایط زندگی مان با محیط زیستی متنوع و توسعه پذیر باشیم، چرا که توسعه پایدار مرهون مشارکت همه عناصر جامعه خصوصا آموزش کودکان است.
*****
دکتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد دهنده و مجری طرح ملی تهیه محتوای آموزشی محیط زیست ویژه مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله کشور، نیز طی سخنانی در این وبینار گفت: محیط زیست، امانتی برای نسل آینده است و لذا با ارث، تفاوت دارد، چون ارث را هرطور که بخواهیم خرج می کنیم، درصورتی که امانت، باید سالم و بدون آسیب، به صاحبان آینده آن برسند.
وی با اشاره به اینکه مسایل محیط زیست، یکی از بزرگترین چالش های ملت ها در قرن 21 است، افزود: هرچند که در کنار آن، مساله کرونا را داریم، اما کرونا نیز خود، زاده تخریب ها و دستکاری انسان در محیط زیست است.
دکتر موسوی اظهار داشت: براساس پژوهش هایی که انجام شده، یکی از مهمترین دلایل این بحران ها و تخریب ها و در واقع 78 درصد دلایل تخریب در محیط زیست، به فقدان آگاهی لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط شهروندان با محیط زیست برمی گردد، و اجرای طرح پژوهشی تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای مربیان و خانواده های کودکان 3 تا 4 ساله، یکی از راهکارهای ارتقای آگاهی در میان آینده سازان و نسل آینده این کشور است.
وی افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه آموزش کودکان صفر تا شش ساله زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفته اند و آموزش و پرورش با نگاه روشنفکرانه و با افق بلندی که من در مجموعه دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب آموزش و پرورش مشاهده کردم، امیدوار شدم که بتوانیم در کنار این عزیزان به این مسایل بپردازیم و به کودکان صفر تا شش ساله کشورمان، دوستی با محیط زیست و چگونگی نگهداری از آن را آموزش بدهیم.
مجری طرح کشوری " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای مربیان و خانواده های کودکان 3 تا 4 ساله " تصریح کرد: هدف ما در تدوین و انتشار این بسته آموزشی، این است که کودک با آشنایی نسبت به محیط زیست، طبیعت و منابع کشورش، به حفظ آنها علاقه مند شده و از کودکی این احساس در او نهادینه شود.
دکتر موسوی افزود: در واقع می خواهیم با حمایت متخصصان سازمان حفاظت محیط زیست و پشتیبانی مدیران و کارشناسان دلسوز آموزش و پرورش، در توانمندسازی مربیان مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی که آموزش دهنده کودکان هستند، نقش داشته باشیم و با تهیه بسته آموزشی، این مربیان را به ابزاری مطمئن و علمی مجهز کنیم، ضمن آنکه بتوانیم خانواده های کودکان را در آموزش کودکان و خودشان در ارتباط با مسایل محیط زیست، توانمند کنیم.
وی همچنین گفت: با عنایت به این ضرورت ها و فرصت ها، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با حمایت مرکز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست که با قوت پشتیبان این طرح بوده، همانطور که از طرح قبلی در ارتباط با کودکان 4 تا 6 ساله حمایت کرد، و همچنین با مشارکت دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش و تیم مجربی از مربیان و متخصصان، اجرای طرح پژوهشی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای مربیان و خانواده های کودکان 3 تا 4 ساله " را آغاز می کند.
دکتر موسوی با ذکر نام کارشناسان، هنرمندان و عاشقان و دلسوزان حوزه محیط زیست و آموزش کودکان، ابراز امیدواری کرد که با همکاری سه ارگان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش، بتوانیم فرایند تهیه این بسته آموزشی را با اهداف ارزشمند آن به پیش ببریم.
*****
در ادامه، دکتر نوذری نماینده دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی آموزش و پرورش، در بخش دیگری از این وبینار، تهیه محتوای آموزشی پیرامون محیط زیست برای کودکان را قدم بسیار ارزشمندی دانست و توضیح داد که این بسته آموزشی چه ارتباطی می تواند با بحث اخلاق در دوره کودکی داشته باشد.
وی افزود: رشد تحولی انسان، برآیندی از تغییراتی است که در آن اتفاق می افتد و عواملی در آن اثر دارد که اولین عامل، "نیروی فطری و درونی کودک" است، دومین عامل، "رشد عقلانی و کلامی کودک "، و یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر رشد کودک، "محیط اجتماعی و محیط زیست کودک" است.
نوذری تصریح کرد که کودک بصورت مداوم با محیط زیست خود ارتباط دارد و برغم اینکه این عوامل بصورت ابعاد جداگانه مطرح می شوند، اما با یکدیگر همپوشانی دارند و مرتبط هستند و بر یکدیگر اثر می گذارند و زیر چتر فطرت کودک، شخصیت کودک شکل می گیرد، بنابر این در دوره پیش از دبستان، آنچه که در تدوین محتوا می تواند موثر باشد و محتوای کاملتر و جامع تری را در اختیار کودکان قرار بدهد، نگاه چند بعدی و چند جانبه است.
وی با تاکید بر اینکه تهیه بسته آموزشی محیط زیست، اتفاق خجسته ای است که آن را به کار ویژه ای تبدیل می کند، گفت: بطور کلی می توان اهداف هشت گانه آموزش کودکان را در نظر بگیریم و فراخور محتوایی که در این بسته در نظر گرفته می شود، اهداف دیگر هم مدنظر قرار بگیرد و در نظر داشته باشیم و حین آموزش یک موضوع در ارتباط با محیط زیست، توجه کنیم که کودک قرار است این موضوع آموزشی را با اولویت پرورش تفکرش یاد بگیرد و این کودک است که تفکر می کند، کشف می کند و با ارتباط خودش، آن موضوع را دریافت می کند.
دکتر نوذری افزود: بنابر این همزمان، تفکر کودک را هم پرورش می دهیم. و باید به این دقت کنیم که زبان کودک حین آشنایی با محیط زیست، پرورش پیدا می کند و از نظر کلامی می تواند قدرت استدلال های ساده و استفاده از واژگان مختلف را داشته باشد و بواسطه آن، دایره واژگان او متناسب با سنش رشد می کند.
وی همچنین اظهار داشت: یکی از اهداف مهمی که می تواند بر دیگر اهداف نیز سایه بیاندازد، فطرت الهی است. که می تواند یک رنگ فطری و یک رنگ الهی، به آموزش ها بدهد. برای کودکان این اتفاق خیلی ساده می افتد، چرا که صرفا کافیه زمانی که از طبیعت صحبت می کنیم، همانجا به حس درون کودک به واسطه شنیدن صدای آب و قرار گرفتن در محیط طبیعی و یا در محیط زندگی اشاره کنیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بسته ای پرمحتوا برای کودکان تهیه شود که به رشد چند جانبه و رشد طبیعی کودکان کمک کند.
*****
مهندس آرتا قائم مقام مرکز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی سخنانی در این وبینار، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اجرای سیاست های مقام معظم رهبری در خصوص گسترش سواد محیط زیستی کودکان، در تعامل نزدیک با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی توانست اتفاقات خوبی در حوزه پیش دبستان رقم بزند و با دستگاه های متولی بتوانیم پیام های آموزشی و اثرگذار را در آینده سازان ایران اسلامی نهادینه کنیم.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تجربه خوبی که با حوزه کودکان پیش دبستان داشت، در تعامل با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پروپوزالی برای تهیه بسته آموزشی جهت کودکان 3 تا 4 ساله آماده کرد که جای تشکر دارد از تمامی دست اندرکاران و تیم کارشناسی که موفق شدند پروپوزال را به خوبی نگارش کنند و اینکه با دست اندرکاران آموزش و پرورش بتوانیم محتواهای فاخر و آموزش های موثر را برای کودکانمان طراحی کنیم .
آرتا تصریح کرد: من اعتقاد راسخ دارم که وجود دانشگاه ها می تواند در حل مسایل و مشکلات کشور خیلی کمک کند و سازمان حفاظت محیط زیست در اولین اقدام در ارتباط با تغییر نگرش نسل آینده نسبت به محیط زیست، با همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به این نتیجه رسید که می تواند محتواهای آموزشی و اثرگذار را طراحی کند.
وی در پایان سخنانش افزود: مرکز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، با عزم راسخ نسبت به اینکه باید در آموزش محیط زیست کودکان، اقدامات اساسی و فاخری انجام بدهد، اعلام آمادگی می کند تا طرح ها و پروژه هایی که با این هدف طراحی می شوند را حمایت کند.
*****
دکتر مریم شریفیان عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و یکی از ابداع کنندگان دوره های آموزش محیط زیست برای دانشجویان و کودکان در کشور، در سخنانی، ضمن ابراز خشنودی از اجرای طرح تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای کودکان 3 تا 4 سال گفت: این پروژه دستاوردهای بسیار زیادی داشته و در اهمیت آن صحبت ها شد، اما نکته مهم دیگری که کمتر درمورد آن گفته شد، تجربه همکاری بخش های دولتی با یکدیگر است که منجر به انتقال نتایج به یک گروه مخاطب شده و در این کار یک الگوی عینی بدست آمده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار این سرزمین به نسل آینده تعلق دارد، افزود: کسانی بودند که بعنوان افرادی مسئول و متعهد نسبت به آن نسلی که ما امانتدار آن هستیم، عمل کردند و امروز شاهد مشارکت کم نظیر همه کسانی هستیم که دست اندرکار اصلی اجرای محتوای این بسته ها هستند، مربیان عزیزی که در تمام مقاطع صفر تا 6 ساله حضور دارند و پروژه قبلی نیز با همکاری این عزیزان به نتیجه رسید.
وی در پایان سخنانش، از همه دست اندرکاران در وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست و خانم دکتر موسوی مجری این طرح پژوهشی تشکر کرد.
*****
دکتر ولی زاده نماینده سازمان بهزیستی و مهدهای کودک در آموزش و پرورش، مساله آموزش محیط زیست به کودکان را دغدغه ارزشمندی دانست و گفت: " احترام به محیط زیست، احترام به ارزش های الهی است " و اگر همین یک جمله را در رفتار و در زندگی خود مدنظر قرار بدهیم، به خوبی به رسالت خود عمل کرده ایم.
وی افزود: ویژگی این برنامه (تهیه و تولید بسته آموزشی)، استفاده و جلب همکاری و مشارکت از افرادی است که در اجرا نقش دارند و مطمئنم که اجر بی پایان الهی در انتظار همه دست اندرکاران این برنامه است که در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند.
گفتنی است؛ طرح ملی « تهیه و تولید محتوای آموزشی مسایل محیط زیست ویژه مربیان و والدین کودکان 3 تا 4 ساله کشور »، با همکاری متخصصان آموزش و پرورش، کارشناسان معاونت آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ها و نهادهای فعال در زمینه امور کودکان اجرا می شود، همانطور که طی دو سه سال اخیر، اینگونه محتواهای آموزشی خاص مربیان و والدین کودکان 4 تا 6 ساله نیز تهیه و منتشر شد.
با تهیه این بسته آموزشی، همه مربیان مهدهای کودک و مراکز آموزشی پیش از دبستان آموزش و پرورش و والدین کودکان این گروه سنی، می توانند با استفاده از این محتواهای آموزشی که با توجه به سن و شرایط این کودکان طراحی و تدوین می شود، کودکان را با مسایل مربوط به محیط زیست و اهمیت آن در زندگی همه موجودات کره زمین آشنا کرده و آنان را برای حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی کشورشان آماده کنند.
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 9 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، انواع خدمات حیطه فعالیت خود را به بیماران و نیازمندان جامعه ارائه می دهد و در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای نیز مشارکت دارد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور