به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:
آزمون ساختار يافتـه عينـي- بـاليني (OSCE) برای اولین بار جهت رشته های توانبخشی برگزار شد
آزمون ساختار يافتـه عينـي- بـاليني (OSCE) به روش جدید و بصورت عینی – عملی (OSPE) برای اولین بار در کشور توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای رشته های توانبخشی برگزار شد.
آزمون ساختار يافتـه عينـي- بـاليني (OSCE) به روش جدید و بصورت عینی – عملی (OSPE) برای اولین بار در کشور توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی جهت رشته های توانبخشی برگزار شد.
دکتر " مریم سلیمانی " مشاور رشد و بالندگی معاونت آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این باره به خبرنگار وبدای این دانشگاه گفت: این آزمون برای اولین بار در کشور ، به روش جدید و به عنوان آزمون عملی ( OSPE ) از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته ارتوپدی فنی دانشگاه علوم بهزیستی گرفته شد و با آشنایی اعضای هیات علمی و دانشجویان با این آزمون عملی و بررسی نحوه اجرا و نتایج آن ، به نواقص احتمالی آن پی برده و با رفع آنها ، انشاالله به ارتقای سطح توانمندی عملی دانشجویان می انجامد.
وی افزود: مساله آزمون بالیني و آزمایشگاهی در کشور ما ، همچنان از مشكلات لاینحل است و نبود استانداردهاي مشخص کار در محیط بالیني و نبود اهداف مشخص و مدوني که ویژگیهای " اختصاصي بودن، قابل دستیابي بودن و قابل اندازه گیری بودن، مناسب بودن و زمان بندي " را داشته باشد، روند یادگیري دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده است ، از طرف دیگر با توجه به گسترش برنامه هاي بازآموزي در دانشگاه ها ، ضرورت ارزیابي دقیق این برنامه ها و پژوهش درباره ي آنها به عنوان یک نیاز احساس میشود.
دکتر سلیمانی بااشاره به اینكه، OSCE/OSPE در ایران و در رشته هاي گوناگون مانند پزشكي اجتماعي، روانپزشكی، طب کودکان و پرتونگاري برگزار می شود ولی تاکنون تجربه اي از OSCE/OSPE در ارزیابي مهارتهای بالینی/عملي در علوم پایه رشته های توانبخشی گزارش نشده و یا بسیار محدود بوده است، و از سویی با توجه به اهمیت برگزاري آزمون معتبر براي ارزشیابي مهارتهای بالیني پایه باعث شد تا پژوهش حاضر جهت بررسي روائي و پایائي آزمون OSCE/OSPE در ارزیابي مهارتهای آناتومی دانشجویان توانبخشی انجام شود.
مشاور رشد و بالندگی معاونت آموزشی توضیح داد: آزمون ساختار يافتـه عينـي- بـاليني (OSCE) Objective Structured Clinical Examination یک شـيوه ارزيـابي عملـي اسـت كـه طـي آن داوطلـب از چنـد ايـستگاه امتحاني میگذرد و در هـر ايـستگاه بـا يـك چـالش متفـاوت عملــي و عينــي روبــه رو مــي شــود.
دکتر سلیمانی تصریح کرد: در روشهاي سنتي آزمونهاي باليني ، شانس در انتخاب بيمار و يـا رويارويي با آزمونگر نقش برجسته اي داشت، افزون بر آن تنهـا يـك رويـارويي بـا يـك بيمار نمي توانست گستره توانمنديهاي داوطلب را به ويـژه در امتحانــات جــامع بــسنجد. امــا بــسياري از اســتادان، OSCE را روشي كارآمد براي ارزيابي همه جانبه شايستگي هـا مـي داننـد و در بـسياري از دانشگاههاي معتبر دنيا، OSCE بـه عنـوان معيـار ارزيـابي بـاليني كــاربرد دارد.
وی با اشاره به اینکه کاربرد OSCE در حوزه هاي گونـاگون پزشـكي و روانپزشكي به اثبــات رســيده اســت، افزود: در پژوهشهای انجام شده در كانـادا 93% دسـتياران ســناريوها را واقعـي ديـده بودنـد و 80% نيـز ابـراز داشـتند كـه OSCE، بــازنمودي واقعــي از شــرايط بــاليني است.
وی تاکید کرد که یكی از پسندیده ترین ابزارهای ساختارمند از نوع OSCE/OSPE است که در مقایسه با آزمونهای معلم ساخته، عادلانه تر است. در ابتدا آزمون ساختار یافته عینی بالینی OSCE و کمی بعد آزمون ساختار یافته عینی عملی (OSPE) ، بعنوان شیوه های ارزیابی مهارتهای بالینی و عملی ، اولین بار توسط دکتر Harden در سال 1979 میلادی (رسولیان و همکاران 2007) معرفی شد .
بگفته دکتر سلیمانی ، در انگلستان، آمریكا، کانادا و بیشتر دانشكده های پزشكی معتبر این آزمون را شیوه ای استاندارد جهت ارزشیابی صلاحیت، مهارتهای بالینی در نظر میگیرند که در کنكاش مطالب به طور رضایت بخشی می تواند مكمل آزمون دانش شناختی در بررسی آزمون عینی و کتبی باشد. همچنین محیط های بیمارستان های دانشگاهی به علت تراکم کاری و محول نمودن وظایف پرسنلی بر دوش دانشجویان کارآموز در عرصه فرصت های یادگیری مبتنی بر استاندارد را محدود میکند.
وی همچنین اظهارداشت: مطالعات زیادی در خصوص روایی و پایایی این متد در سطح دانشکده های پزشکی نقاط مختلف جهان انجام گرفته که بر کاربردی بودن این تکنیک تاکید دارد.
وی افزود: نتایج تحقیقی در سال 2011 میلادی که یادگیری آناتومی را در دانشجویان پزشکی دانشگاه سنت جورج لندن مورد بررسی قرار داد، ارزیابی توانایی دانشجویان در آناتومی را شامل جنبه های متعددی دانسته که عبارتند از نمره صلاحیت آناتومی (ACS) که شامل سه حوزه آموزش آناتومی بدن و روش های ارزیابی عبارتند از: آشنایی با مولاژ، نرم افزار سه بعدی عملی، آناتومی سطحی می باشد.
انتهای پیام /