اختلالات صدای گفتار کودکان؛ چالشهای گفتاردرمانگران ایرانی در ارزیابی و درمان
دکتر طلیعه ظریفیان در نشست خبری طرح «بررسی تجربه بالینی گفتاردرمانگران ایرانی» گفت: «اختلالات صدای گفتار کودکان اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، میتواند باعث مشکلات یادگیری و انزوای اجتماعی شود.»

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر طلیعه ظریفیان، مجری طرح، «اختلالات صدای گفتار یا مشکلات تلفظی کودکان از اختلالات رشدی شایع است که تأثیر قابل توجهی بر وضوح گفتار کودکان دارد و عدم شناسایی و درمان به موقع آن میتواند زمینهساز مشکلات یادگیری، انزوا و کاهش مشارکت اجتماعی کودکان شود.»
وی افزود: «یافتههای پژوهش ما نشان میدهد که علیرغم وجود آزمونهای رسمی در کشور، بسیاری از گفتاردرمانگران همچنان از آزمونهای قدیمی و منسوخ استفاده میکنند و آگاهی کافی نسبت به روشهای تشخیصی بهروز ندارند. همچنین نبود آزمونهای زبانهای رایج مانند ترکی و کردی و زمانبر بودن فرایند ارزیابی از جمله چالشهای مهم بالینی است.»
دکتر ظریفیان خاطرنشان کرد: «در حوزه درمان نیز متأسفانه بیشتر روشهای مورد استفاده، قدیمی و بدون پشتوانه علمی هستند و این موضوع در میان درمانگران کمتجربه بیشتر مشاهده میشود. با این حال، درمانگران تلاش میکنند با مطالعه مستقل و شرکت در کارگاهها، دانش خود را بهروز نگه دارند.»
او تاکید کرد: «نتایج طرح ما ضرورت دارد تا سیاستگذاران حوزه سلامت، سرمایهگذاری بیشتری در زمینه توسعه آزمونهای بومی، بررسی روشهای درمانی مؤثر و تأمین منابع علمی- آموزشی انجام دهند و همچنین دسترسی عادلانه به این منابع را در سراسر کشور فراهم کنند.»
دکتر ظریفیان در پایان افزود: «افزایش آگاهی جامعه درباره اختلالات تلفظی کودکان و تسهیل مراجعه و پیگیری درمان از دیگر اقدامات ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.»
نتایج این طرح در مقالهای با عنوان «Assessment of speech sound disorders: clinical experiences of speech-language pathologists in Iran» در سال ۲۰۲۴ در مجله پزشکی PLOS ONE منتشر شده است.
پایان پیام/
نظر دهید