• 1397/04/04 - 07:00
  • - تعداد بازدید: 8068
  • - تعداد بازدیدکننده: 89
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مدیر گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به مناسبت دهمین سالروز تاسیس رشته ارگونومی در ایران گفت؛

افزایش راندمان مشاغل مختلف ، با روش ها و ابزار ارگونومی امکانپذیر است

مدیر گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (دوشنبه) به مناسبت فرارسیدن دهمین سالروز تاسیس رشته ارگونومی در ایران ، تاکید کرد که افزایش راندمان مشاغل مختلف ، با روش ها و ابزار ارگونومی امکانپذیر است.


    مدیر گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز (دوشنبه) به مناسبت فرارسیدن دهمین سالروز تاسیس رشته ارگونومی در ایران ، تاکید کرد که افزایش راندمان مشاغل مختلف ، با روش ها و ابزار ارگونومی امکانپذیر است.


    دکتر" فرهاد طباطبایی قمشه " در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه ده سال پیش، برای اولین بار در کشور ، رشته ارگونومی در دانشگاه علوم بهزیستی راه اندازی شد، افزود: ارگونومی رشته ای انسان محور است و از نظر مباحث این رشته ، انسان یک جزء زنده است که ظرفیت های جسمی و روانی وی در تعامل با یکدیگرند.


    این استاد و محقق حوزه ارگونومی تصریح کرد: ارتقای توانایی فیزیکی انسان با استفاده از مباحثی همچون  فیزیولوژی ، آناتومی ، فیزیولوژی کار، بیماری های اسکلتی – عضلانی و بیومکانیک شغلی ، و ارتقای توانایی روانی و انگیزشی افراد از طریق دروسی مانند ارگونومی شناختی ، ارگونومی شغلی و روانشناسی امکانپذیر است.


    دکتر طباطبایی افزود: برای اینکه سیستم هایی که شامل انسان نیز می شوند به بالاترین راندمان ممکن برسند، علاوه بر اصول مدیریت ، باید به ظرفیت های انسان از نظر جسمی و روانی توجه شود و با توجه به تاثیرگذاری هریک از آنها، باید به هر دو این نیازها در کنار یکدیگر که لازم و ملزوم یکدیگرند، توجه شود چرا که اگر ظرفیت جسمی انسان افزایش یافته ولی از انگیزه لازم برخوردار نباشد، فرد از تمام ظرفیت جسمی برای بالابردن راندمان استفاده نمی کند و اگر ظرفیت روانی افزایش یابد و به ظرفیت جسمی توجه نشود، فرد برغم وجود انگیزه لازم ؛ نمی تواند از توانایی جسمی برای انجام کار خوب و بالابردن راندمان کاری استفاده کند.


    وی در پاسخ به این سئوال که علاوه بر راندمان شغلی ، چه مزایایی برای شاغلین دارد، گفت : در سازمانها ، مراکز و صنایعی که اصول ارگونومی با اصلاح و یا تغییر اصول کار ، فرآیندها ، دستورالعمل ها و شرایط محیط کار ، اجرا شود، اصلی ترین مشکلات شاغلین که مشکلات اسکلتی – عضلانی و مفصلی است ، کاهش می یابد.


   وی با تاکید بر رعایت اصول ارگونومی بعنوان یک ضرورت جهت بالابردن راندمان شغلی در تمامی بخش های اداری ، تولیدی ، خدماتی ، وارداتی و سازمان ها و صنایع مختلف ، افزود: کارشناسان و متخصصان حوزه ارگونومی با استفاده از دانش خود ، شرایط شغلی همچون نوع کار ، محیط کار و وسایل و ابزار کار افراد را ارزیابی کرده و ضمن اصلاح و تغییر آنها برای حفظ سلامت جسمی شاغلان ، به مسایل شناختی ، شرایط انگیزشی و روانشناسی فردی و جمعی افراد نیز توجه می کنند و حتی با طراحی نشانگرها و استفاده از رنگ ها ، سطح نشاط و شادابی در محیط کار را افزایش داده و فرسودگی شغلی را کاهش می دهند.


*****


    دکتر طباطبایی در پاسخ به این سئوال که هم اکنون کمبودهای رشته ارگونومی در ایران برای اجرای صحیح اصول ارگونومی چیست ؟ ، اظهارداشت : بسترهای نرم افزاری برای اجرای روش های ارگونومی از نیازهای اصلی در جلب مشارکت و تقویت ارتباط بین شاغلان و متخصصان است و در واقع شبکه های ارتباطی که از طریق رایانه ، به سرعت و گسترش ارتباطات و تعامل هرچه بیشتر (مانند، برگزاری کارگاه های ارگونومی مشارکتی ) کمک می کند ، هم اکنون در ایران ضعیف است .


   وی افزود: از سویی برای اجرای روش های ارگونومی ، ارزیابی اولیه از شرایط فردی ، شرایط محیطی و کاری لازم است که با ابزار و تجهیزات خاص خود امکانپذیر می باشد و هرچند که دانشگاه های بزرگ مستقر در تهران و شهرستان ها ، از امکانات خوبی بلحاظ آزمایشگاه و تجهیزات مورد نیاز ، برخوردارند ، اما هنوز نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا ، با کمبودهایی مواجه هستیم.


   مدیرگروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی ادامه داد: اخیرا، متخصصان توانستند با استفاده از تجهیزات پیشرفته، نسبت به ثبت و ارزیابی سیگنال های مغزی و عضلانی شاغلان در صنایع پالایشگاهی اقدام کنند و به ضعف و قوت ظرفیت های جسمی و روانی افراد پی برده و راه های کنترل و ارتقای آن را پیشنهاد نمایند.


******


   از دکتر طباطبایی در مورد امکانات آموزشی رشته ارگونومی در ایران سئوال شد و وی پاسخ داد: رشته ارگونومی ده سال پیش برای اولین بار در کشور، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، و بتدریج در هشت دانشگاه دیگر تهران و شهرستان ها ( دانشگاه های علوم پزشکی تهران ، ایران ، شهید بهشتی ، شیراز ، همدان ، تبریز، ارومیه و ساری ) راه اندازی شد.


   وی افزود: امکانات آموزشی از کارشناسی تا سطح دکترای این رشته در دانشگاه های کشور وجود دارد و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز بعنوان پیشرو در این رشته ، تاکنون ده دوره پذیرش دانشجو داشته و مهرماه امسال نیز یازدهمین دوره پذیرش دانشجوی این رشته را خواهد داشت.



    گفتنی است ، ترجمه کتاب مرجع بین المللی " ماکرو ارگونومی " (ارگونومی سازمانی) و همچنین طراحی و اجرای اولین کلاس " ارگونومیک " کشور با توجه به اصول بین المللی ارگونومی در جهت تقویت تعامل بین استاد و دانشجو در کلاس و فرآیند یاددهی و یادگیری ، از جمله فعالیت های اخیر دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی رشته ارگونومی و گروه آموزشی مربوطه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بوده است.


 


  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی کشور و تحت نظارت وزارت بهداشت ، دارای 22 گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در سه حوزه سلامت (توانبخشی ، سلامت روانی و سلامت اجتماعی ) همچون رشته های " ارگونومی ، ارتوپدی فنی ، کاردرمانی ، فیزیوتراپی ، سلامت در حوادث و بلایا ، مددکاری اجتماعی ، سلامت و رفاه اجتماعی  و همچنین، روانپزشکی ، روانشناسی ، پرستاری توانبخشی و ... " است که در برخی از این رشته ها تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) و یا اولین مجری این دوره ها در کشور می باشد.


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 12105
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: