• 1401/03/10 - 10:50
  • - تعداد بازدید: 1080
  • - تعداد بازدیدکننده: 134
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

بازدید رئیس دانشگاه از گروه فیزیوتراپی/ بومی کردن کوریکولوم فیزیوتراپی، به رفع نیاز جامعه کمک می کند

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در راستای برنامه هفتگی بازدید از گروه های آموزشی و گفت وگو با اعضای هیات علمی گروه ها، روز سه شنبه با حضور در جمع اعضای هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی، این گروه را پیشگام و افتخار آفرین خواند که در مقاطعی، به دانشگاه اعتبار بخشیده است و می تواند با بومی کردن کوریکولوم این رشته، در رفع نیاز جامعه گام بردارد.

    رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در راستای برنامه هفتگی بازدید از گروه های آموزشی و گفت وگو با اعضای هیات علمی گروه ها، روز سه شنبه با حضور در جمع اعضای هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی، این گروه را پیشگام و افتخار آفرین خواند که در مقاطعی، به دانشگاه اعتبار بخشیده است و می تواند با بومی کردن کوریکولوم این رشته، در رفع نیاز جامعه گام بردارد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر حمیدرضا خانکه با اشاره به کمبود نیروی هیات علمی در گروه فیزیوتراپی افزود: دانشگاه استراتژی جذب نخبگان و فارغ التحصیلان ضریب k بالینی در راستای افزایش سهمیه هیات علمی را دارد که گروه فیزیوتراپی نیز می تواند با اولویت قرار دادن فارغ التحصیلان همین گروه و در گام بعد، کارآزمایی و جذب هیات علمی به شکل ضریب K ، این کمبود را جبران کند.


    دکتر خانکه در پاسخ به موضوع کمبود تجهیزات، از قرارگیری لیست تجهیزات توانبخشی در فهرست هیات امنای ارزی جهت خرید تجهیزات با ارز دولتی خبر داد و افزود: برای پاسخگویی به نیازها و توانمندسازی دانشجویان در عرصه بالینی، بنیاد شهید، ساختمانی را با امکانات لازم در اختیار ما قرار می دهد که فرصت خوبی برای توسعه خدمات آموزشی است و  گروه های آموزشی باید به صورت ماموریت محور و همسو با رسالت های دانشگاه پیش بروند .


     رئیس دانشگاه همچنین با اشاره به اختصاص اعتباری به معاونت آموزشی، بیان کرد: گروههای آموزشی باید با تعیین اولویت‌ها و مذاکرات با معاونت آموزشی در رفع نیازهای گروه خود گام بردارند که در این راستا، برنامه جذب هیات علمی و نقشه راه جذب هیات علمی متناسب با تعداد دانشجویان، قابل بررسی می باشد.


    دکتر خانکه در ادامه، تصریح کرد که امسال، محدودیت مالی در زمینه تحقیقات نداریم، و اساتید می توانند بسمتی حرکت کنند که از دانشجویان دکتری در فعالیت های پژوهشی استفاده کنند، چرا که میزان تولیداتشان، اعتبار محسوب می شود.


    وی افزود: باید خدمات دانشگاه، ماموریت گرا باشد و در سیاستگذاری توانبخشی نقش خود را ایفاء کند و به نیازهای جامعه در این حوزه مانند « ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه و یا دسترسی هموطنان در مناطق محروم به خدمات توانبخشی و توزیع عادلانه این خدمات در کشور » توجه کرده و منافع ملی را در ارائه خدمات لحاظ کند.


    رئیس دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنانش، به تصویب برنامه " راه اندازی سه دانشکده سلامت اجتماعی، علوم توانبخشی و علوم رفتاری " در شورای دانشگاه اشاره کرد و گفت: قوی ترین دانشکده بلحاظ اختصاص منابع، امتیازات و کارهای آموزشی، دانشکده علوم توانبخشی خواهد بود، ضمن آنکه تاسیس پژوهشکده سیاستگذاری توانبخشی نیز که در شورا به تصویب رسیده است، می توانند از پتانسیل آموزشی و تحقیقاتی گروه فیزیوتراپی به نفع جامعه هدف و رفع نیازهای ساکنان مناطق محروم استفاده کنند.


    حمایت از پایان نامه های محصول محور، تا سقف 100 میلیون تومان


    دکتر خانکه در ارتباط با فعالیت های پژوهشی نیز گفت که به منظور بهره گیری از توانمندی علمی و تخصصی اعضای هیات علمی و  دانشجویان، و تقویت زنجیره ارتباط میان دانشگاه و صنعت، حمایت از پایان نامه های محصول محور به شرط تایید طرح در کمیته های تخصصی،  تا سقف 100 میلیون تومان در برنامه های حمایتی قرار دارد.


     وی افزود: تولیدات پژوهشی، می تواند تهیه بسته و خلاصه سیاستی باشد که برای برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های کلان کشور قابل استفاده خواهند بود و باید دانشجویان دکترا، مامور به این مهم شوند.


    وی افزود:  بیان مشکلات توانبخشی جامعه در عرصه های مختلف وزارت بهداشت سبب شد تا برنامه " اختصاص  پنج درصد تخت های بیمارستانی به خدمات توانبخشی " محقق شود، چنانچه مقرر شده که ۸۰۰ تخت توانبخشی در سراسر کشور، در اختیار نیازمندان به خدمات توانبخشی قرار بگیرد.


    دکتر خانکه تصریح کرد: حساسیت لازم برای توجه به حوزه توانبخشی در نظام سلامت ایجاد شده که با ایجاد حساسیت می توان به تبیین رسالت های توانبخشی پرداخت.


    وی در پایان سخنانش افزود: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان " تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین " از سوی مقام معظم رهبری، فرصت هایی ایجاد شده که باید دانشجویان نیز به سمت فعالیت های پژوهشی سوق داده شوند تا شاهد جریانات ارزشمند آموزشی و تحقیقاتی، و ارتقای دانشگاه در سطح منطقه  باشیم.


******



   مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی: این گروه جزو سه دپارتمان برتر کشور است


   پیش از سخنان رئیس دانشگاه، دکتر ایرج عبداللهی مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن خیر مقدم به رئیس دانشگاه و استقبال از برنامه ریزی ماهانه ریاست دانشگاه در بازدید از گروه‌های آموزشی و تبادل نظر در این حوزه گفت: پیشینه تشکیل گروه فیزیوتراپی همزمان با تاسیس دانشگاه است و این گروه به دلیل وجود اساتید و محققان برجسته، جایگاه مناسبی را در منطقه پیدا کرده است.


     وی در ادامه به بیان برخی دغدغه های این گروه آموزشی، نظیر جذب هیات علمی، بازنگری مقاطع فیزیوتراپی با توجه به اهداف دانشگاه‌، استاندارد نویسی، و جذب حداکثری دانشجویان بین الملل در این رشته پرداخت  .


    مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت:  دپارتمان فیزیوتراپی ، جزو سه دپارتمان برتر کشور بلحاظ  انتشار مقالات و تولیدات علمی است که مورد انتخاب دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می گیرد، ضمن آنکه گروه فیزیوتراپی درصدد ارتقای کمی و کیفی دانشجویان این رشته است .


    عبداللهی در این نشست، بازنگری مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی به صورت تخصصی را از دیگر برنامه های گروه آموزشی فیزیوتراپی عنوان کرد و افزود:  این مهم را به صورت تخصصی پیش می بریم و آمادگی انجام آن را داریم.


    وی، توسعه سخت افزاری و نرم افزاری گروه فیزیوتراپی، تسهیلات جهت جذب دانشجویان بین الملل، تامین  فضای آموزش بالینی را از دیگر دغدغه های گروه فیزیوتراپی ذکر کرد و گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌ هایی با بیمارستان ارتش، شرکت نفت، بیمارستان نورافشار، و بیمارستان پارسیان تا حدی راهگشای نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوده است.


    "  رفع مشکلات مربوط به مدت زمان اجرای تفاهم نامه ها که سالانه است، خرید یا تعمیر تجهیزات قدیمی و استقرار تعمیرکار حرفه ای در آزمایشگاه، حمایت رئیس دانشگاه و متولیان وزارت بهداشت از برنامه تاسیس  مرکز تحقیقات فیزیوتراپی در یک فرصت پنج ساله با جذب گرنت و دانشجویان پسا دکتری، مجهزسازی اتاق های دروس عملی به مانیتور آموزشی، و توسعه تجهیزات بالینی که در کوریکولوم آمده است "، از دیگر دغدغه های گروه آموزشی فیزیوتراپی است که از سوی اعضای هیات علمی این گروه مطرح شد.


*****



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی، امری مهم در ارتقای سلامتی جامعه  است


    دکتر محمدعلی محسنی بندپی عضو هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: نقش گروه های توانبخشی و به ویژه فیزیوتراپی، با توجه به تغییر نگاه دنیا در عرصه پژوهش و درمان، نگاهی متفاوت است، به گونه ای که اصلاح سرفصل های آموزشی دکترای حرفه ای در کشور از سال  ۹۲ انجام  شده و این در صورتی است که  انجمن فیزیوتراپی آمریکا اعلام کرده، فیزیوتراپیست ها بدون داشتن مدرک دکترای حرفه ای، مجاز به تمرینات درمانی نیستند و با استقرار دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی با صرف اندکی هزینه، شاهد کاهش هزینه های نظام سلامت و ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف خواهیم بود .


    این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: مشارکت انجمن های تخصصی در آموزش، موضوعی است که با آن فاصله داریم و بلحاظ اعتباربخشی و پیشگام شدن دکترای حرفه‌ای که در توان علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می باشد، می توان شاهد حفظ و بهره مندی فارغ التحصیلان، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه های نظام سلامت، جلوگیری از خروج ارز از کشور و کاهش نرخ مهاجرت بود.


    دکتر محسنی بندپی با اشاره به اینکه حدود ۸/۵ درصد از تولید ناخالص ملی در بخش سلامت هزینه می شود، تصریح کرد: پیگیری بحث فیزیوتراپی حرفه ای و تخصصی نمودن فوق لیسانس فیزیوتراپی، نقش مهمی در ارائه خدمات تخصصی و کیفیت آن خواهد داشت.


انتهای پیام/



تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 22710
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: