• 1402/02/07 - 19:55
  • - تعداد بازدید: 737
  • - تعداد بازدیدکننده: 217
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

برگزاری نشست ائمه جماعات دانشگاه های استان تهران، بصورت کارگاهی و کاربردی

نشست ائمه جماعات دانشگاه های استان تهران، امروز (پنجشنبه) سه کارگاه آموزشی، با حضور حدود 300 تن از ائمه جماعت و مسئولان برخی دفاتر نهاد رهبری در 30 دانشگاه و دانشکده مستقر در استان تهران، ده ها واحد تابعه و مرکز بهداشتی و درمانی وابسته، برگزار کرد.

   نشست ائمه جماعات دانشگاه های استان تهران، امروز (پنجشنبه) سه کلاس و کارگاه آموزشی، با حضور حدود 300 تن از ائمه جماعت و مسئولان برخی دفاتر نهاد رهبری در 30 دانشگاه و دانشکده مستقر در استان تهران، ده ها واحد تابعه و مرکز بهداشتی و درمانی وابسته، برگزار کرد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر محسن ردادی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنرانی خود تحت عنوان « مهارت های اقناع اندیشه در محیط دانشگاه »، بر معرفت شناختی و شناخت فضای ذهنی مخاطبان تاکید کرد.


     دکتر ردادی افزود: در محیط دانشگاه با افرادی مواجه هستیم که دچار سوگیری های شناختی شده اند که " ثابت ماندن باور و پس زنی، همرنگ شدن با جماعت، سوگیری مهرطلب، فروپاشی انگاری، خودبرتر انگاری، سوگیری لجاجت یا مقاومت، سوگیری کوته بینی و ... " از جمله سوگیری های ذهنی محسوب می شوند.


   وی به لزوم شناخت سوگیری ها برای برقراری ارتباط بهتر با همدیگر تاکید کرد و شناخت محیطی که در آن حضور داریم نیز در اقناع سازی موثر دانست.


    وی در این زمینه گفت: محیطی که در آن قرار داریم، اکثرا تحت تاثیر شرایط خاصی همچون " سرگرمی و بازی، بمباران خبری، مسموم از اخبار جعلی، اتاق پژواک، پسا حقیقت " قرار دارند.


    وی با توضیح در خصوص شرایط محیطی، ویژگی های کسی که قصد تبیین دارد را برشمرد و گفت: " شجاعت، بی تفاوت نبودن، اراده به گفت وگو و اثرگذاری، استقامت، همدلی و دلسوزی نسبت به همه مخاطبان، اعتماد به نفس، منطق، اخلاص، آگاه و داشتن مطالعه مستمر " از جمله این ویژگی ها هستند.


    در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظمی از دیگر اساتید حوزه و دانشگاه با برگزاری کلاس و کارگاه دیگری، ضمن ارائه مباحث تئوری و عملی، به تبیین " ارتباط موثر در محیط دانشگاه " پرداخت.


    وی، فرایند تبادل هدفمند نظر، افکار، دانش، اطلاعات و احساسات را به عنوان تعریفی جهت ارتباط موثر، ذکر  کرد و گفت: در ارتباط موثر که ارکان و اجزاء آن را باید خودمان مدیریت کنیم، پیام دهنده، خداوند قادر و مهربان است که حداقل این دو صفت او ، باید برای مخاطب توصیف و ثابت شود.


    وی با تاکید بر ضرورت شناخت ادبیات مخاطبان در محیط دانشگاه، افزود: اثبات اعجاز علمی قرآن کریم بسیار مهم است، ضمن آنکه باید منحصربفرد بودن گزاره های اسلام، برای مخاطبان ثابت شود. باید انقلاب اسلامی را باور داشته باشیم و الهام بخش بودن را به دیگران ثابت کنیم.


    وی درباره پیام گیرنده در فرایند ارتباط موثر در محیط دانشگاه، اظهار داشت: ما نیاز به مخاطب شناسی چند بعدی و میکروسکوپی داریم، ضمن آنکه باید از روش های منتشر شده در قرآن کریم که طرفدار در تکثر روش ها در انتقال مفاهیم دینی است، بیشترین بهره را ببریم.


    حجت الاسلام والمسلمین کاظمی، ابزار انتقال پیام در یک ارتباط موثر را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت که امروزه، ابزار انتقال پیام، اصالت پیدا کرده اند و لذا، برای ایجاد ارتباط موثر، باید به ابزار روز و بویژه فضای مجازی مجهز شد.


     وی نقش پیام دهنده را در برقراری ارتباط موثر، بسیار مهم توصیف کرد و افزود: باید برای مخاطب خود ثابت کنیم که برترین، قدرتمندترین و منحصربفردترین پیام دهنده (خداوند قادر و مهربان) را داریم، باید ثابت کنیم که پیام دهنده ما مطمئن، قابل اعتماد و دوست داشتنی است.


    وی برای حامل پیام نیز چند ویژگی را برشمرد که " خودآگاهی و خودسازی، انتخاب سنگر براساس خودآگاهی، داشتن مهارت های حرفه ای و تخصصی متناسب با شرایط مخاطب، داشتن تشکیلات و تعهد و تخصص لازم " از آن جمله اند.


    این استاد حوزه و دانشگاه، مخاطب شناسی چند بعدی را برای برقراری ارتباط موثر، بسیار ضروری دانست و گفت: باید نسبت به هویت فردی و جمعی مخاطب، شرایط روانی، سنی و جنسیتی مخاطب و میزان اعتماد و بینش مخاطب، شناخت داشته باشیم.


   وی افزود: شناخت نگاه و احساس مخاطب نیز نسبت به فضای تنفس علمی و روانی او، شرایط پسا کرونا، فضای مجازی، خانواده و جامعه ای که مخاطب در آن قرار دارد، لازم است.


    کاظمی، شناخت هیجانات و احساسات مخاطب را شاه کلید ارتباط موثر در محیط دانشگاه دانست و گفت: هیجانات و احساسات جوان امروزی شامل " احساس ناامیدی، احساس اضطراب، احساس ترس، خشم و نفرت، احساس رنج و ... " می شود.


    وی، تبدیل هیجانات منفی به هیجانات مثبت، و مهندسی هنرمندانه ارتباط موثر را از طریق " علاقه سازی، اعتمادسازی و اعتبارسازی " امکانپذیر دانست و با تشریح نقش عواملی همچون " رشد عقلی، رشد عزت نفس، عشق به قرآن و اهل بیت، نماز اول وقت مسجد و ازدواج بموقع " در شرایط مخاطبان را نجات دهنده محتوای مخاطبان امروز و تاثیرگذار در برقراری ارتباط موثر با آنان ذکر کرد.


    گفتنی است؛ نشست ائمه جماعات دانشگاه های مستقر در استان تهران، امروز (پنجشنبه) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با همکاری ستاد اقامه نماز استان تهران و به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور



  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 26014
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: