• 1400/09/03 - 11:50
  • - تعداد بازدید: 1276
  • - تعداد بازدیدکننده: 70
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

تدوين برنامه عمل و آئین نامه کميته " بين بخشی حقوق کودکان دارای معلوليت و نيازهای ويژه "

کارگاه تدوين برنامه عمل و آئین نامه " کميته بين بخشی حقوق کودکان دارای معلوليت و نيازهای ويژه " طی چهار روز با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان معرفی شده از دهها سازمان دست اندرکار معلوليت کودکان در بخش های دولتی و غير دولتی کشور برگزار شد.

    کارگاه تدوين برنامه عمل و آئین نامه " کميته بين بخشی حقوق کودکان دارای معلوليت و نيازهای ويژه " طی چهار روز با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حضور جمعی از متخصصان و کارشناسان  معرفی شده از دهها سازمان دست اندرکار معلوليت کودکان در بخش های دولتی و غير دولتی کشور برگزار شد.


    دکتر پيام روشن فکر عضو هيات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و سرپرست تیم مشاور صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در ایران، در این باره به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: اين کارگاه در ادامه اقداماتی برگزار شد که از سال  1397 با برگزاری نخستین کنفرانس کودکان دارای معلولیت (28 و 29 آبان ماه سال 1397) و اجرای طرح جامع تحلیل وضعیت کودکان معلول (1398 -1397)  توسط سازمان بهزيستي كشور و با حمايت يونيسف در راستاي ارتقاي وضعيت كودكان داراي معلوليت در كشور و همچنین، با همکاری های ثمربخش دستگاه­های مسئول در قبال اين کودکان آغاز شد.


   وی توضیح داد: طی دو سال اخیر، در ادامه اين اقدامات هدفمند، و در راستاي مستندات قانوني پشتيبان و با توجه به مشخص شدن ضرورت ارتقاي همكاري­هاي بين­بخشي در نتيجه طرح تحليلي صورت گرفته، كميته­اي بين­بخشي با حضور نمايندگان دستگاه­هاي مسئول در قبال كودكان داراي معلوليت در سازمان بهزيستي تشكيل ­شد تا بر اقدامات مورد نياز و پيش­بيني شده براي اطمينان از تحقق حقوق اين كودكان مديريت و نظارت كند و در  دو سال گذشته با جلسات و نشست های مجازی با سازمانهای دست اندرکار، ادامه داشت تا اینکه به اين کارگاه منتهی شد.


   دکتر روشن فکر اظهار داشت: در کارگاه چهار روزه ای که هفته گذشته برگزار شد، براساس مستندات قانونی، تجارب تخصصی شرکت کنندگان و همچنين يافته های مطالعه کشوری تحليل وضعيت کودکان دارای معلوليت و نيازهای ويژه که در سال 99-1398 به سفارش معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و با حمايت يونيسف و همکاری تيمی از متخصصان و کارشناسان انجام دادیم، پس از تدوین آيين نامه و الزامات کميته برای سه راهبرد اولويت دار از نظر حاضران در کارگاه، برنامه عمل برای سال اول کميته تدوين شد.


    وی تصریح کرد: در برنامه عمل این کميته، « طراحی نظام جامع آماری وضعیت و خدمات مرتبط با کودکان دارای معلولیت و نیازهای ویژه بر اساس نگاه حق مبنا و عدالت‌نگر، تدوین پیوست حقوق کودکان دارای معلولیت برای سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با حقوق این افراد، جهت ارزیابی اثرات آنها در حقوق این کودکان و خانواده‌ها، ارتقای آگاهی، تغییر نگرش و رفتار جامعه در مورد کودکان دارای معلولیت از طریق راهبردهای ارتباطات برای توسعه » طراحی شده است تا در نهایت، عملی شدن آنها منجر به ارتقای وضعیت کودکان دارای معلولیت و خانواده‌ها در کشور با همیاری تمام دستگاه‌های مسئول در قبال این کودکان شود.


    گفتنی است؛ « وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سازمان بهزیستی (معاونت توانبخشی و معاونت اجتماعی)؛ سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ جمعيت هلال احمر (معاونت توانبخشی)؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ مرجع ملی کنوانسيون حقوق کودک در وزارت دادگستری؛ صدا و سيما؛ فدراسيون جانبازان و معلولين؛ و چند انجمن و سازمان غيردولتی (انجمن عالی مراکز غيردولتی توانبخشی، انجمن آفتاب، موسسه ی روان پژوهان مفيد) »، سازمان های دست اندرکار معلوليت کودکان در بخش های دولتی و غير دولتی کشورند که در این کارگاه شرکت کردند.


    ضمن آنکه مدیر گروه آموزشی و کارشناس مسئول کودکان دارای معلولیت صندوق کودکان سازمان ملل متحد(يونيسف) ایران و همچنين تيم مشاور يونيسف در اين فعالیت به سرپرستی دکتر پيام روشن فکر عضو هيات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر مرضيه تکفلی عضو مرکز تحقيقات مديريت رفاه اجتماعی این دانشگاه و خانم علی تسهيلگر مستقل، در این کارگاه حضور داشتند.




انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 21065
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: