• 1398/05/10 - 10:00
  • - تعداد بازدید: 5755
  • - تعداد بازدیدکننده: 73
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد:

عمل به بیانیه «مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا»، سبب صحبت کردن همه کودکان ناشنوا و کم شنوا می شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به آخرین بیانیه علمی جهان در حوزه کم شنوایی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ (بیانیه «غربالگری شنوایی نوزادان) و متمم آن که بیانیه «مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا» ( FCEI ) می باشد، تاکید کرد: عمل به این بیانیه، سبب می شود همه کودکان ناشنوا و کم شنوا بتوانند صحبت کنند و زبان بیاموزند.


   عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به آخرین بیانیه علمی جهان در حوزه کم شنوایی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی (بیانیه «غربالگری شنوایی نوزادان) و متمم آن که بیانیه «مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا» ( FCEI ) می باشد، تاکید کرد: عمل به این بیانیه، سبب می شود همه کودکان ناشنوا و کم شنوا بتوانند صحبت کنند و زبان بیاموزند.


   دکتر "گیتا موللی " در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به این بیانیه که حاوی ۱۰ اصل اساسی است، ادامه داد: عمل به اصول ۱۰ گانه این بیانیه سبب خواهد شد که همه کودکان ناشنوا و کم شنوا بتوانند بدون عوارض ناشی از این اختلال، یعنی بدون معلولیت شنوایی به بزرگسالی برسند.


   این عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، همچنین از تایید نسخه بومی گایدلاین مداخله زودهنگام خانواده محور کودکان کم شنوا ناشنوا، در کمیته بین المللی FCEI گفت.


   وی افزود: این کمیته عالی ترین مجمع جهانی در حوزه کودکان کم شنوا است که اعضای آن متشکل از کمیته مشترک شنوایی نوزادان و اعضایی از تمامی انجمن ها و موسسات حوزه شنوایی شناسی، گفتار و زبان، پزشکان اطفال و ناشنوایان و همچنین مراکز پیشرو در حوزه آموزش کودکان کم شنوا هستند.


   موللی به اقدامات انجام شده در خصوص آگاهی بخشی و اجرای کامل آخرین بیانیه علمی جهان در حوزه کم شنوایی، مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا و کم شنوا ویژه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد، که شش سمینار استانی مداخله زودهنگام خانواده محور کودکان کم شنوا/ناشنوا، برگزاری نشست FCEI در هفدهمین کنگره شنوایی شناسی و برپایی دو کارگاه بین المللی در تیر ماه ۹۷، از جمله این اقدامات بوده است.


    وی، از تدوین، بومی سازی و رونمایی از گایدلاین مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا در هجدهمین کنگره شنوایی شناسی در ۹۸ خبر داد و گفت: سه نشست علمی ترجمان دانش در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال ۹۸، نیز در راستای معرفی و اجرای این دستورالعمل مهم و بین المللی بوده است.


   وی با عنوان این مطلب که همه اقدامات توسط کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری سازمان ها به ویژه آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی، ارگان ها، وزارت بهداشت و تعداد زیادی از متخصصان و والدین و افراد علاقه مند داوطلب و همچنین انجمن علمی شنوایی شناسی ایران انجام شده است، افزود: گایدلاین مداخله زودهنگام خانواده محور کودکان کم شنوا و ناشنوا بومی سازی شده جمهوری اسلامی ایران، با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به چاپ رسیده است.


    این استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در ادامه به اصول ۱۰ گانه دستورالعمل مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم‌شنوا و ناشنوا اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل یکم، "غربالگری و تشخیص دقیق کم‌شنوایی کودک" کاملاً تحت تأثیر میزان ارتباط آنها با مداخله سامانه و در زمان مناسب و برابر است.


    وی درباره "جلب مشارکت خانواده و مجریان" به عنوان اصل دوم بیانیه، اظهارداشت: هدف، ایجاد مشارکت کامل و متعادل بین خانواده‌ها و متخصصانی است که آنها را حمایت می کنند. به طوری که لازم است دوجانبه ، و مبتنی بر اعتماد دو طرفه، احترام، صداقت، کار و خدمات مشترک و ارتباط شفاف و روشن بین خانواده و مجریان باشد.


   موللی با اشاره به اصل سوم که "تشویق خانواده به تصمیم‌گیری و انتخاب آگاهانه" است، ادامه داد: تصمیم‌ گیری نهایی بر عهده خانواده است، بنابراین کارشناسان با خانواده همکاری کنند تا توانمندی خانواده را برای گرفتن این تصمیم حمایت کنند. لازم است برنامه‌ها را به شیوه‌ای پیگیری کنند که آن خانواده به دانش، اطلاعات و تجربه‌های لازم دست پیدا کند تا بتواند یک تصمیم کاملاً آگاهانه بگیرد.


   وی افزود: چنین فرآیندی مستلزم این است که به خانواده آموزش داده شود تا به قوانین خاص آموزشی و حقوق خودشان که توسط این قوانین مشخص شده است، آشنا بشوند. بهتر است تصمیم‌گیری به صورت فرآیندی سیال و در جریان اجرای برنامه باشد. به این ترتیب که خانواده‌ها می توانند بر اساس تغییر نیازها، توانایی ها، پیشرفت‌ها و بهبود هیجانی کودک و خانواده تصمیم خودشان را تغییر بدهند یا بر همان تصمیم قبلی باقی بمانند.


   بگفته موللی ، "حمایت‌های هیجانی و اجتماعی از خانواده، تعامل بین شیرخوار و خانواده، استفاده از فناوری‌های کمکی و شیوه‌های حمایتی برای برقراری ارتباط مجریان متخصص و کارآزموده، کار تیمی و تعامل متخصصان، ارزیابی و پایش پیشرفت و پایش برنامه "، به عنوان سایر اصول ۱۰ گانه این بیانیه تلقی می شوند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 14896
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: