• 1399/12/10 - 08:38
  • - تعداد بازدید: 1860
  • - تعداد بازدیدکننده: 94
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی، براساس نتایج یک مطالعه اعلام کرد:

فضای مجازی، یکی از ارکان قطعی فعالیت های سازمان های مردم نهاد در دوران همه گیری کووید 19 است

رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با ارائه مقاله ای تحت عنوان " ابتکارات و چالش های سازمان های مردم نهاد در همه گیری کووید-19 در ایران "، اعلام کرد که فضای مجازی، یکی از ارکان قطعی فعالیت های سازمان های مردم نهاد در دوران همه گیری کووید 19 محسوب می شود.

   رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با ارائه مقاله ای تحت عنوان " ابتکارات و چالش های سازمان های مردم نهاد در همه گیری کووید-19 در ایران "، اعلام کرد که فضای مجازی، یکی از ارکان قطعی فعالیت های سازمان های مردم نهاد در دوران همه گیری کووید 19 محسوب می شود.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر مروئه وامقی این مطلب را براساس نتایج یک مطالعه مقطعی به روش کیفی در شهر تهران، در پنل « کرونا و جامعه مدنی » پنجمین همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران، بیان کرد.


   وی گفت که این مطالعه مقطعی به روش کیفی در فاصله خرداد تا شهریور 1399 در شهر تهران انجام شد. در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختاریافته با 33  تن از مدیران و کارشناسان 24 موسسه مردم نهاد ارائه دهنده خدمات به گروه های آسیب پذیر که حداقل در شهر تهران فعالیت داشتند، مصاحبه شد.


   به گفته وی، این گروه ها شامل زنان سرپرست خانواده، سالمندان، کودکان کار، مصرف کنندگان مواد، افراد دارای معلولیت و خانواده های کم درآمد بودند و کلیه مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز شد.


   وی با اشاره به اینکه همه گیری کووید-19 برای سازمان های مردم نهاد ایران تجربه ای منحصر بفرد بوده است، اظهار داشت: گستردگی و ویژگی های خاص آن مانند لزوم فاصله گذاری فیزیکی و تعطیلی گسترده مشاغل و کاهش درآمد مردم، آن را از سایر بحران ها متمایز کرده و سبب شده است که سازمان های مردم نهاد همزمان در چند جبهه فعالیت های شدیدی را برای مراقبت از آسیب پذیرترین جمعیت ها در برابر همه گیری و پیامدهای آن و حفظ عملکرد سازمان خود فراهم کنند.


   رئیس مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: نقش منحصر به فرد فضای مجازی سبب شده است تا نه تنها در دوران همه گیری بلکه حتی پس از پایان آن، فضای مجازی یکی از ارکان قطعی فعالیت های سازمان های مردم نهاد باشد.


    دکتر وامقی همچنین تصریح کرد: نداشتن آمادگی برای مواجهه با بحرانی از نوع همه گیری بیماری (ساختار، نیروی انسانی، تجهیزات، فضای فیزیکی مناسب)، ضعف زیر ساخت و استفاده از فضای مجازی و کاهش منابع مالی، نیروی انسانی و خدمات سازمان ها مهمترین چالش های سازمان های مردم نهاد در مواجهه با همه گیری کووید-19 بوده است.


    وی براساس یافته های بدست آمده، همچنین گفت: سازمان های مردم نهادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته اند، مجموعه ای از اقدامات را به منظور پیشگیری از ابتلای جمعیت هدف مراکز خود به کرونا و کاهش پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم همه گیری بر آنها به انجام رسانده اند که از آن به عنوان ابتکارات سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات نام برده ایم.


   وی، درون مایه ابتکارات خدمات را شامل پنج طبقه " ابتکارات خدمات سلامت، آموزش، تامین معیشت، اشتغال و اوقات فراغت " ذکر کرد و افزود: این سازمان ها در ارائه خدمات مرتبط با پیشگیری از بیماری و پیامدهای آن و همچنین ادامه خدمات پیشین خود با چالش هایی مواجه شده اند که در چهار طبقه " چالش های خدمات سلامت، آموزش، تامین معیشت و اشتغال " جای گرفته اند.


    گفتنی است؛ این مطالعه توسط اعضای هیات علمی « مروئه وامقی، آمنه ستاره فروزان، منیر برادران افتخاری، کتایون فلاحت » انجام شده است.


   پنجمین همایش ملی دوسالانه پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران، توسط انجمن جامعه شناسی ایران و با همکاری پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، دانشگاه ها و سازمان های دولتی حوزه اجتماعی، برگزار شد و چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان سخنران شرکت کرده و دکتر پیام روشنفکر دیگر عضو هیات علمی این دانشگاه، مسئولیت دبیر علمی محور ویژه همایش را بعهده داشت.


انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 18548
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: