مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:
مددکاری اجتماعی، لازمه ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه است
مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز پنجشنبه در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز ملی "مددکاری اجتماعی"، گفت: مددکاری اجتماعی، یکی از موثرترین رشته های تخصصی برای ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات به گروه های مختلف در جامعه است.
مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز پنجشنبه در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) و روز ملی "مددکاری اجتماعی"، گفت: مددکاری اجتماعی، یکی از موثرترین رشته های تخصصی برای ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات به گروه های مختلف در جامعه است.
دکتر محمد سبزی خوشنامی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن عرض تبریک به مناسبت این ایام خجسته به همکاران و جامعه مددکاران اجتماعی، افزود: مددکاران اجتماعی، با برخورداری از دانش، مهارت، تجربه لازم و شناخت ابعاد مختلف مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت و آشنایی با منابع اجتماعی موجود، به ارتقای بهزیستی اجتماعی و ارائه خدمات در جامعه کمک می کنند.
مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد که روز ملی مددکاری اجتماعی، فرصت مغتنمی برای ارائه نکاتی چند در حیطه های ماموریت، اولویت ها و عملکرد گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه است.
دکتر سبزی با اشاره به تاریخچه پذیرش دانشجو در رشته مدیریت خدمات اجتماعی طی سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان انقلاب فرهنگی، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی تهران که پیش از انقلاب اسلامی فعالیت می کرد و رشته مربوطه به تعطیلی کشید، تا اینکه در سال 1370 با تاسیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به دلیل نیازی که در جامعه احساس شده بود، ایجاد رشتۀ مددکاری اجتماعی جزو اهداف اصلی تشکیل این دانشگاه قرار گرفت و سرانجام در تاریخ 4/7/72 مجوز پذیرش دانشجو در رشته مددکاری اجتماعی صادر شد و از سال 1373 از طریق آزمون سراسری و در مقطع کارشناسی، دانشجو پذیرش شد.
وی افزود: طرح دورۀ کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی در سال 1376 تصویب شد و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال 1384، در مقطع دکتری نیز دانشجو جذب کرد و هم اکنون، 76 دانشجوی کارشناسی، 46 دانشجوی کارشناسی ارشد و 20 دانشجوی مقطع دکتری در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.
وی در خصوص ماموریت گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز اظهار داشت: « ارتقاء و توسعه دانش مددکاری اجتماعی، افزایش کمیت و کیفیت پژوهش های کاربردی، تدوین الگوهای بومی با رویکرد تیمی، متولی گری در حیطه سلامت اجتماعی، تربیت مددکاران اجتماعی توانمند و حرفه ای، مشارکت و حضور فعال در سیاستگذاری حوزه اجتماعی »، از ماموریت های گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه است.
وی در ادامه، « بازبینی و تدوین دستورالعمل ها، تقویت و بازبيني فرایندهای آموزشی، توسعه کمی و کیفی کارآموزی و کارورزی، انجام پژوهش های کاربردی (ملی، بین المللی)، توانمندسازي دانشجویان، ارتقاء سطح انگیزش دانشجویان، تقویت کمیته پژوهش گروه، تقویت تعاملات دورن بخشی و برون بخشی مرتبط با مددکاری اجتماعی، افزایش اعضای هیات علمی، حمایت طلبی، بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه جهت ارتقاء اهداف گروه، مشارکت فارغ التحصیلان، برگزاری جلسات منظم شورای گروه، تصمیم گیری مبتنی بر مشارکت و خرد جمعی در خصوص فعالیت های گروه، تقويت پايش و ارزشيابي » را از اهم اولویت های گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه عنوان کرد .
مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه همچنین گفت: اولویت های مذکور در تمام برنامه های گروه دیده می شود و برای تحقق آنها، فعالیتهایی در دست اقدام است و در این خصوص اعضای هیات علمی، همکاری خوبی برای دستیابی به اولویت ها دارند، بطوری که از تابستان امسال، تدوین دستورالعمل اجرایی دوره ای کارورزی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی (سرپرستی در مددکاری اجتماعی) در قالب طرح نوآورانه و آموزشی با همکاری مرکز توسعه آموزش مداوم شروع شده و در حال اجراست.
دکتر سبزی افزود: در راستای این همکاری ها، کمیته کارورزی با همکاری دانشجویان، علاوه بر توسعه فیلدهای جدید نظیر سازمان زندان ها، جمعیت هلال احمر و ... نظارت بیشتری بر عملکرد دانشجویان دارد و این کمیته در حال برنامه ریزی برای جلسه گزارش موردی می باشد.
وی ادامه داد: کمیته پژوهش نیز برنامه هایی را نظیر برگزاری کارگاه، همایش، ژورنال کلاب در دستور کار خود قرار داده است. ضمن آنکه در بخش توسعه همکاری درون و برون بخشی، می توان به انعقاد تفاهم نامه با مراکز و گروه های آموزشی دانشگاه و سازمان های مهم نظیر سازمان بهزیستی اشاره کرد.
عضو هیات علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه همچنین، برگزاری جلسات مستمر با دانشجویان به صورت گروهی و انفرادی که همواره مورد تاکید اساتید گروه بوده را از دیگر برنامه های این گروه ذکر کرد.
دکتر سبزی، « برتری گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه و تقدیر از این گروه در هفته پژوهش، کسب رتبه اول طرح های اثرگذار کشوری از طرف این گروه (در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، تدوین دو پروتکل تخصصی مددکاری اجتماعی در حیطه های کودک آزاری و افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنان (توسط اعضای هیات علمی) و ابلاغ کشوری آن توسط معاون وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی کشور » را بخشی از دستاوردهای گروه آموزشی مددکاری اجتماعی عنوان نمود.
وی، " مشارکت فعال در تدوین برنامه پیامدها و خدمات سلامت روانی- اجتماعی در دوران کرونا و پسا کرونا و ارسال به ستاد ملی کرونا با محوریت معاونت تحقیقات و فناورری، عضویت اعضای هیات علمی در کمیته های تاثیرگذار دانشگاهی، استانی و کشوری، پذیرش دانشجو در سال 1403 در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش مددکاری اجتماعی کودک و نوجوان، ارسال طرح توجیهی راه اندازی گرایش "مددکاری اجتماعی سالمندی" به کمیته برنامه های آموزشی منطقه آمایشی ده، توسعه فیلدهای کارورزی دانشجویان و عقد تفاهم نامه با سازمان های حمایتی " را از دیگر دستاوردهای این گروه ذکر کرد.
وی گفت: گروه آموزشی مددکاری اجتماعی تلاش مجدانه ای در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش دارد و قطعا" در این مسیر، « راهنمایی، همکاری و تسهیل سازی مسئولان دانشگاه در عرصه تسهیل گری و حمایت در راستای انعقاد تفاهم نامه های مشترک، حمایت و پشتیبانی به منظور اجرایی شدن مصوبات گروه، تجهیز و بروز کردن امکانات گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، حمایت در تامین نیروی هیات علمی و نیروی کارشناسی، حمایت مالی بمنظور اجرای برنامه ها، برگزاری نشست ها و تقدیر از دانشجویان توانمند »، نقش شایانی خواهد داشت.
دکتر سبزی در پایان این گفت وگو، از زحمات و همراهی مسئولان دانشگاه، همکاران گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشجویان و مددکاران اجتماعی شاغل در ستاد و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور