• 1402/01/30 - 10:38
  • - تعداد بازدید: 835
  • - تعداد بازدیدکننده: 211
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به مناسبت فرارسیدن روز ملی "گفتاردرمانی" (اول اردیبهشت ماه)؛

مدیرگروه گفتاردرمانی: اختلالات رشدی زبان و لکنت، شایع ترین علت های مراجعه به بخش های گفتاردرمانی است

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امروز در آستانه روز بزرگداشت استاد سخن "سعدی شیرازی" و روز ملی "گفتاردرمانی" (اول اردیبهشت ماه)، گفت: اختلالات رشدی زبان در کودکان و لکنت، جزو شایع ترین علت های مراجعه به کلینیک های گفتاردرمانی است.

   مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امروز در آستانه روز بزرگداشت استاد سخن "سعدی شیرازی" و روز ملی "گفتاردرمانی" (اول اردیبهشت ماه)، گفت: اختلالات رشدی زبان در کودکان و لکنت، جزو شایع ترین علت های مراجعه به کلینیک های گفتاردرمانی است.


   دکتر اکبر دارویی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، ضمن عرض تبریک به دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید گفتاردرمانی، بمناسبت فرارسیدن روز ملی گفتاردرمانی، با اشاره به تاریخچه شکل گیری گروه گفتاردرمانی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: این گروه در سال 1371 با پذیرش سه دانشجوی کارشناسی ارشد، فعالیت خود را آغاز کرد و در مهر 1372، دانشجویان اولین دوره کارشناسی وارد این دانشگاه شدند، همچنین اولین دانشجویان دوره دکتری رشته گفتاردرمانی در کشور، در سال 1385 در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مشغول به تحصیل شدند.


    وی با اشاره به اینکه هم اکنون گروه گفتاردرمانی دانشگاه در شرایط خوبی بسر می برد و اعضای هیات علمی و دانشجویان، با انگیزه مضاعف در حال فعالیت هستند، افزود: متخصصان و دانشجویان گفتاردرمانی در سه مرکز درمانی دانشگاه (بیمارستان توانبخشی رفیده، کلینیک توانبخشی نظام مافی و کلینیک توانبخشی اسماء) ارائه خدمت می کنند.


    مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه همچنین اظهار داشت: به دلیل نیاز آموزشی دانشجویان به کارورزی بیشتر و کار عملی با بیماران، از سایر بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی نیز به این منظور  استفاده می شود.


    دکتر داروئی، افزود: مراکز درمانی همکار، تقریبا همه تخصصی هستند و همین موضوع سبب شده تا فرایند ارائه خدمات با کیفیت بالاتری اجرا شود، در عین حال بمنظور ارائه خدمات بیشتر به مراجعان، نیازمند افزایش تعداد مراکز آموزش بالینی دانشگاهی هستیم.  


    وی در خصوص میزان بهره مندی جامعه از دانش گفتاردرمانی، گفت: در حال حاضر، آگاهی جامعه نسبت به سال های نه چندان دور، به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و افزایش تعداد دانش آموختگان، مراکز و کلینیک های گفتاردرمانی و همین طور، رشد و توسعه فضای مجازی، در آگاهی جامعه موثر بوده است، و به همین دلیل، افراد بیشتری به کلینیک ها مراجعه می کنند، و در راستای افزایش تقاضای مراجعان، میزان ارائه خدمات نیز گسترش یافته است.


   این متخصص گفتاردرمانی تصریح کرد:  اختلالات رشدی زبان در کودکان و لکنت جزو شایع ترین علت های مراجعات به کلینیک های گفتاردرمانی است. در سال های اخیر به ویژه در دوره همه گیری کرونا که ارتباطات محدود شده بود، کودکان بیشتری دچار تاخیر رشد گفتار و زبان شده و می شوند، البته در بیشتر موارد (زمانی که این تاخیر به دلیل مشکلات و محدودیت های محیطی ایجاد شده باشد) جای نگرانی نیست و این کودکان پس از دریافت چند جلسه گفتاردرمانی و ارائه مشاوره های لازم به خانواده ها، به روند رشد طبیعی بازمی گردند، اما در سایر موارد که تاخیر به دلیل مشکلاتی مانند عقب ماندگی ذهنی، کم شنوایی، اتیسم و... روی می دهد، برای بهبود وضعیت ارتباطی مراجعه کننده، به زمان بیشتر و جلسات درمانی متعدد نیاز داریم.


    وی افزود: درخصوص لکنت، قضیه پیچیده تر است و علاوه بر مداخلات و پیگیری های مداوم، لازم است که والدین و اطرافیان مراجعه کننده نیز، همکاری لازم را با درمانگر داشته باشند.


    مدیرگروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، « آموزش حضوری و منظم دانشجویان، بهینه سازی وضعیت ارائه خدمات و آموزش بالینی دانشجویان در کلینیک ها، تجهیز مراکز و کلاس های آموزش مهارت بالینی، برگزاری چندین کارگاه و دوره آموزشی توسط اعضای هیات علمی برای دانشجویان و دانش آموختگان به صورت حضوری و مجازی » را بخشی از فعالیت های این گروه در سال گذشته ذکر کرد.


    دکتر دارویی در خصوص برخی اقدامات گروه گفتاردرمانی در سال جاری نیز اظهار داشت: تعدادی از اعضای هیات علمی گروه در چند سال آینده به افتخار بازنشستگی نایل می شوند، لذا از هم اکنون باید برای جایگزینی آنان فکر شود، همچنین قرار است جهت افزایش کیفیت آموزش بالینی دانشجویان، کلینیک های فعلی مورد ارزشیابی قرار گیرند و یک یا دو کلینیک تخصصی به آنها اضافه شود.


    وی در خصوص اقدامات پژوهشی گروه گفتاردرمانی دانشگاه تصریح کرد: همکاری خودمان را با مراکز تحقیقاتی دانشگاه گسترش خواهیم داد و درنظر داریم با همکاری مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، یک کلان پروژه پژوهشی را در سال جدید ارائه دهیم و کاربردی تر کردن پایان نامه های دانشجویی را پیگیری کنیم.


    مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، جایگاه این دانشگاه در رشته گفتاردرمانی را نسبت به سایر دانشگاه ها، خوب توصیف کرد و افزود: در سال های اخیر انتخاب اول تعداد زیادی از داوطلبان رتبه های برتر تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بوده است، یکی از دانشجویان دکتری این دانشگاه در سال گذشته، دانشجوی نمونه کشوری شد و دو نفر از اعضای هیات علمی این گروه، عضو بورد گفتاردرمانی وزارت بهداشت هستند و شاهد انتشار مقالات و کتب کاربردی توسط اعضای هیات علمی این گروه هستیم.


     دکتر دارویی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تعداد اعضای هیات علمی، توانمندی اعضای گروه و توسعه امکانات بالینی (فضا و تجهیزات)، همچون گذشته شاهد نتایج خوبی باشیم و در راستای رسالت های دانشگاه گام برداریم.


    وی افزود: بهره مندی هرچه بیشتر از ظرفیت دانش آموختگان و  دانشجویان، ارتباطات داخلی و بین المللی، شرکت در دوره های آموزشی (حضوری و آنلاین) بمنظور ارتقای سطح علمی، همکاری های تیمی بین متخصصین مختلف برای افزایش کیفیت ارائه خدمات و رضایتمندی مراجعین را پیگیری می کنیم، هرچند در مراکز دانشگاهی شاهد این گونه همکاری ها هستیم، ولی فراگیرشدن آن نیازمند همت و تلاشی دوچندان است.


     وی در پایان این گفت وگو، از همدلی و همراهی اعضای هیات علمی گروه گفتاردرمانی که مانند اعضای یک خانواده، در راستای ماموریت های دانشگاه تلاش می کنند، تشکر نمود و یاد و خاطره مرحومه دکتر شیرازی استاد فرهیخته و اخلاق مدار این گروه را گرامی داشت.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 25955
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: