• 1395/11/12 - 11:49
  • - تعداد بازدید: 3617
  • - تعداد بازدیدکننده: 54
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛

نشست علمی " درک خطر آلودگی هوا و ترافیک " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد

نشست علمی " درک خطر آلودگی هوا و ترافیک " به عنوان چهارمین نشست از مجموعه نشست های علمی سلامت در حوادث ترافیکی ، به همت گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا و دپارتمان سلامت در حوادث ترافیکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با حضور مسئولان پلیس راهور و اساتید و صاحبنظران حوزه های سلامت، حمل و نقل شهری و محیط زیست در سالن دکتر شاملو دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد.



     نشست علمی " درک خطر آلودگی هوا و ترافیک " به عنوان چهارمین نشست از مجموعه نشست های علمی سلامت در حوادث ترافیکی ، به همت گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا و دپارتمان سلامت در حوادث ترافیکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با حضور مسئولان پلیس راهور و اساتید و صاحبنظران حوزه های سلامت، حمل و نقل شهری و محیط زیست در سالن دکتر شاملو دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر "محمدحسین نیکنام " عضو فرهنگستان علوم پزشکی ، سردار دکتر" موسی امیری" جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، سردار دکتر" سیدتیمور حسینی " رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ، دکتر" رشیدیان " عضو هیات علمی پژوهشگاه محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی ، دکتر" حمیدرضا خانکه " عضو فرهنگستان علوم پزشکی و معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دکتر" مهرداد فرخی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این نشست علمی شرکت داشتند.


   ******


معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی: آلودگی هوا ، حادثه یا فاجعه (Disaster) است


معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ابتدای این نشست علمی ، موضوع " آلودگی هوا " را حادثه بد ، بلا یا فاجعه  (Disaster) دانست چرا که سلامتی انسانها و تمام ابعاد زندگی آنان را مختل می کند .


دکتر " حمیدرضا خانکه " سه عامل را که سبب تلقی حادثه از آلودگی هوا است ، ذکر کرد و افزود: " مخاطره بودن آلودگی هوا"، " مشخصات ما " در بحث آلودگی هوا ، و " ظرفیت های ما " در مقابله با آلودگی هوا ، سبب شده که آن را حادثه یا فاجعه بدانیم.


   وی اظهارداشت: هرچند که آمارهای حوادث طی سالهای اخیر افزایش یافته ، اما تعداد کشته ها کاهش یافته است ضمن آنکه بیشتر حوادث قادر هستند که مردم را متاثر کنند ، حوادث طبیعی بیشترین تاثیر را روی مردم گذاشته که زلزله ، بیشترین آمار و تاثیرگذاری را داشته است .


   وی با اشاره به اینکه طی 50 سال گذشته ، حوادث مربوط به تغییرات جوی ، بیشتر شده است ، افزود: در حوادث انسان ساز نیز ، حوادث مربوط به تصادفات و حوادث  صنعتی  ، بیشترین حوادث و بیشترین مرگ ها را به دنبال داشته اند.


   دکتر خانکه ادامه داد: ریسک حوادث ، در مورد آلودگی هوا نیز به دلیل تاثیر آن بر سلامتی انسانها ، بالاست و در واقع تاثیر آن بر سلامتی انسان ، سبب می شود که موضوع " آلودگی هوا " را در گروه  حوادث بد و فجایع (Disaster) قرار بدهیم .


   وی گفت: ایران ، کشوری است با حدود 80 میلیون جمعیت که امید به زندگی آن بین 74 تا 76 سال است و این در حالی است که ما تمام حوادث جوی مانند طوفان ، زلزله و سیل را داشتیم و به تازگی نیز ، آسیب های ناشی از آلودگی هوا ، به آنها اضافه شده است که اگر ارزیابی دقیقی بر تاثیرات آن روی سلامتی و زندگی مردم داشته باشیم ، متوجه این حادثه جوی به طول عمیق خواهیم شد.


   این عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور، اشاره ای به چگونگی تدوین سند سندای در جهان کرد و افزود: این سند ، چهار تکلیف " کاهش مرگ و میر، کاهش مصدومین ، کاهش تاثیرات اقتصادی و زیرساخت ها " را بر  کشورهای جهان  تاکید کرده است.


   دکتر خانکه ادامه داد: ضمن آنکه این سند ، کشورها را به افزایش " کمک های بین المللی"  و "هشدارهای اولیه " توصیه کرده است و در کشور ما نیز وزارت کشور و دیگر حوزه ها در این خصوص خوب کار کردند و سال گذشته ، سال آگاه کردن مردم نامگذاری شد و مقرر شد تا روی آموزش های مکرر مردم ، برای تقویت و افزایش ادراک مردم شهرهای بزرگ نسبت به  کاهش آلودگی هوا به عنوان یک حادثه و فاجعه ، کار شود.


   وی با اشاره به مطالعات روانشناختی ، گفت: این مطالعات نشان می دهند که متاسفانه ادراک مردم نسبت به موضوع " آلودگی هوا " و تاثیرات سوء آن ، پائین است و دلایل بسیاری را برای آن متصور شدند که ، " تفکر قضا و قدر بودن حوادث جوی در جامعه ، دور شدن از ارزشهای درونی ، فکر نکردن به ریسک های بالا ( برخلاف جوامع دیگر که ریسک را بخشی از زندگی می دانند ) " بخشی از این دلایل است.


    وی ، " آلودگی هوا " به دلیل مداخلات انسانی را توضیح داد و افزود: استفاده از سوخت های فسیلی ، افزایش گازهای گلخانه ای و افزایش عوامل آلرژن ،  منشاء طبیعی و انسان ساز نیز در تولید آلاینده ها در هوا ، نقش اساسی دارند.


   وی اندازه گیری آلودگی هوا از صفر تا 500 و گروههای سنی مختلف که در هر مرحله از آن متاثر می شوند، نام برد و افزود: گرفتاری ما در ایران ، مرگ حداقل یک نفر در هر دو ساعت ، وجود لااقل چهار شهر ایران در میان ده شهر آلوده جهان ، و قرار گرفتن ایران در رتبه 80 فهرست کشورهای آلوده دنیاست.


   دکتر خانکه ، تعداد خودروها و موتورسیکلت ها ، مهاجرت به شهرها ، استاندارد نبودن سوخت ها و وجود یک میلیون و 200 خودرو فرسوده در کشور که 70 درصد آنها در حال تردد هستند ، را از دیگر عوامل آلوده کننده هوای شهرهای بزرگ ذکر کرد.


   وی در پایان ، ابراز امیدواری کرد ، با برگزاری این نشست ها و دستیابی به راهکارهای لازم ، بتوانیم آلودگی هوا و آثار ناشی از آن را کاهش بدهیم .


******


عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی : آلودگی هوا، کشنده ترین آلودگی زیست محیطی است


    دکتر " مهرداد فرخی " عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این نشست ، با اشاره به اینکه ، " آلودگی هوا " ، در میان آلودگی های زیست محیطی ، کشنده ترین آلودگی است ، از تغییر الگوی آلودگی هوا ، از منشا ترافیک و سوخت خودروها بسمت گرد و غبار و ریزگردها که مسببش تغییرات اقلیمی است، خبر داد.


    وی که متخصص بهداشت محیط است ، افزود : آلاینده ها به دو بخش اولیه و ثانویه تقسیم می شوند که آلاینده های اولیه می توانند به آلاینده های ثانویه تبدیل بشوند.


   دکتر فرخی تصریح کرد : دو منبع اصلی آلودگی در کشور داریم که ناشی از مصرف انرژی در بخش صنایع و حمل و نقل است ، ضمن آنکه بخشی از آلودگی ها ، از طریق مصرف انرژی در منازل ، حاصل می شود.


   وی با ارائه تعریفی از آلودگی هوا و اثرات آن روی سلامت انسانها ، گفت: آلودگی هوا ، با سوزش چشم و خارش گلو ، شروع می شود و با افزایش آن ، منجر به مرگ ، سکته های قلبی ، سرطانها و ...  در انسان خواهد شد.


   بگفته دکتر فرخی ، براساس اعلام مرکز سرطان بین المللی ، شاخص کمتر از 2/5 میکرون برای آلاینده ها، به عنوان عامل سرطان زا  تقسیم بندی شده است و در واقع ، اگر بتوانیم شاخص 2/5 میکرونی آلودگی هوا را کنترل کنیم ، 22 ماه می توانیم امید به زندگی را در بین افراد 30 سال به بالا ، افزایش بدهیم .


   این محقق افزود: براساس آخرین آمار  منتشر شده ( 2013 میلادی ) ، سالانه 17 هزار نفر در  کشور بخاطر آلودگی هوا ، می میرند که با بررسی آمار مرگ  در سازمان بهشت زهرا ، تعداد مرگ و میر در ماه آذر ، بطور قابل توجهی افزایش می یابد.


   وی تاکید کرد، آنچه مهم است ، همه مردم در تولید آلوده کننده ها نقش دارند ، اما همه ، در معرض آلودگی نیستند . و با توجه به اینکه الگوی آلودگی هوا ، درحال تغییر به سمت اقلیم است ، ما باید محور توجه را بر این حوزه قرار بدهیم .


   دکتر فرخی افزود: ایران ، دهمین کشور تولیدکننده  CO2 در جهان است ولی هیچ درآمدی از آن ندارد و این درحالی است که آمریکا ، تولید می کند و از آن ، کسب درآمد هم دارد. و این موضوع آنقدر مهم است که بانک جهانی نیز به این موضوع وارد شده است.


    در ادامه این نشست علمی ، دکتر " نیکنام " عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور، مسئولان پلیس راهور که در این نشست حضور داشتند و یک تن از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ، به ایراد سخنرانی پرداخته و به سئوال های دانشجویان و اساتید شرکت کننده از مراکز تحقیقاتی کشور ، پاسخ دادند که اخبار  مربوط به آنها ، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.


 


 


انتهای پیام /


تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور


تهیه عکس : صحت

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 9776
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: