به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛
نشست مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد
نشست مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور ریاست دانشگاه ، معاونان آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه و مدیران گروههای آموزشی ، در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
نشست مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور ریاست دانشگاه ، معاونان آموزشی و تحقیقات و فناوری دانشگاه و مدیران گروههای آموزشی ، در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دکتر" حمیدرضا خرم خورشید" رئیس این دانشگاه ، از زحمات و همکاری تمامی مدیران آموزشی دانشگاه در اجرای برنامه اعتبارسنجی دانشگاه که هفته گذشته انجام شد ، تشکر کرد و گفت: فرآیندی که هفته گذشته اجرا شد، فقط شامل معاونت های آموزشی ، فرهنگی – دانشجویی و پژوهشی بود و سیستم درمان دانشگاه علوم بهزیستی ، از 7 یا 8 روز آینده شروع می شود.
وی افزود: ارزیابان در این فرآیند، فعالیت های آموزشی و پژوهشی که سابقه آنها مستندسازی شده بود، مورد ارزیابی قرار دادند و هرچند که ارزیابی انجام شده ، خوب بوده ، اما با توجه به اینکه ارزیابی و اعتبارسنجی بر خودارزیابی انجام شده دانشگاه ، اجرا می شود، لذا باید این آمادگی را همیشه داشته باشیم و کلیه فعالیت هایمان مستندسازی شود و جمع آوری اطلاعات تقویت شود.
دکتر خرم خورشید از تشکیل واحد " بررسی عملکرد و اعتبارسنجی " در دانشگاه به همین منظور خبر داد و با معرفی سه همکار که مسئولیت این واحد را خواهند داشت ، اظهارداشت: برنامه استراتژیک دانشگاه نیز تدوین شده و آخرین مرحله بررسی روی آن در حال انجام است ، اما آنچه در این زمینه مهم است ، پایش برنامه است تا الگویی شود که براساس آن برنامه عملکردی وزارت بهداشت در این بخش تدوین شود.
******
قدردانی از اعضای هیات علمی و مدیران گروههای آموزشی بابت مشارکت در اجرای فرآیند اعتباربخشی دانشگاه
در ادامه این نشست ، دکتر" محمدرضا خدایی " معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی از تک تک اعضای هیات علمی و مدیران گروههای آموزشی بابت مشارکتی که در اجرای فرآیند اعتباربخشی دانشگاه داشتند، قدردانی کرد و از مدیران گروهها خواست تا نقطه نظرات و مسایل مربوط به بخش های آموزشی خود را با ریاست دانشگاه درمیان بگذارند.
******
تشکیل کارگروه " اخلاق حرفه ای توانبخشی " براساس طرح تحول آموزش برای تدوین سند مربوطه
دکتر" فرحناز محمدی " از تدوین سند " اخلاق حرفه ای توانبخشی " خبر داد و گفت که کارگروهی به این منظور تشکیل شده و برخی از اساتید و اعضای محترم هیات علمی عضو این کارگروه شده اند که امیدوارم در انجام وظیفه ای که به عهده آنان گذاشته می شود، جدیت و نظم لازم را داشته باشند.
وی پیشنهاد داد که در کمیته های آموزشی هر گروه ، یک گروه اخلاق حرفه ای تشکیل شود ، ضمن آنکه ضروری بنظر می رسد که براساس طرح تحول آموزشی ، شورای اخلاق حرفه ای توانبخشی در دانشگاه و به ریاست رئیس دانشگاه تشکیل شود.
دکتر محمدی همچنین بر جدا بودن این شورا از شورای اخلاق پژوهشی دانشگاه تاکید کرد.
******
تدوین منشور حرفه ای کاردرمانی توسط گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی
دکتر " سیدعلی حسینی " در ادامه این بحث ، گفت : اگر بتوانیم منشوری با هم تدوین کنیم که در حوزه توانبخشی بکارگرفته شود ، چون یک دانشگاه ماموریت گرا در حوزه توانبخشی هستیم ، انتظاری که وزارت بهداشت از این دانشگاه دارد ، برآورده خواهد شد.
وی از تدوین منشور حرفه ای کاردرمانی توسط گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت که مورد استفاده در کل کشور خواهد بود.
******
دانشگاه علوم بهزیستی با توجه به رسالت خود به عنوان قطب توانبخشی منشور رشته های توانبخشی را تهیه کند
رییس دانشگاه علوم بهزیستی ، از تمامی گروههای آموزشی خواست تا مانند کاردرمانی که منشور حرفه ای کاردرمانی را تهیه کرده و سفارش تهیه بسته های استاندارد در حوزه کاردرمانی را از سوی وزارت بهداشت دریافت کرده است ، منشور رشته های مختلف توانبخشی را تهیه کنند تا بتوانند توانایی علمی و حرفه ای این دانشگاه را معرفی کرده باشند.
******
موافقت ریاست دانشگاه با تامین اعتبار لازم برای حمایت از برنامه های کارورزی بویژه بخش های تخصصی
با ارائه درخواست دکتر " عبداللهی " مدیر گروه فیزیوتراپی برای حمایت از برنامه های کارورزی بویژه بخش های تخصصی مانند فیزیوتراپی قلب و فیزیوتراپی تنفسی و ... ، دکتر " خرم خورشید " رئیس دانشگاه ضمن موافقت با تامین اعتبار لازم ، از دکتر عبداللهی و دیگر مدیران گروهها خواست تا کارورزی های تخصصی مورد نیاز را مشخص کنند تا با ارگانها و دانشگاههایی که امکانات دارند ، مکاتبه و هماهنگ شود تا دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی بتوانند علاوه بر مراکز درمانی اختصاصی دانشگاه ، از مراکز تخصصی دانشگاههای دیگر نیز استفاده کنند.
دکتر عبداللهی با اشاره به آزمایشگاه گروه فیزیوتراپی که برای تولید علم بسیار فعال است ، افزود: تجهیزات این آزمایشگاه قدیمی شده و نیاز به تغییر وضعیت و تحول در این بخش است .
******
کارورزی گروه فیزیوتراپی ، از رشد معنی داری برخوردار شده است
دکتر " سیامک طهماسبی " رئیس EDC با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری دوره های کارورزی در رشته ها و توسط گروههای مختلف آموزشی ، گفت که با ارزیابی پنج دوره کارورزی در گروههای مختلف و براساس ارزشیابی دانشجویان ، گروه فیزیوتراپی رشد داشته است.
وی به مدیران گروههای آموزشی تاکید کرد که اساتید براساس طرح درس عمل کنند و ارزیابی کیفی را مدنظر داشته و در کارورزی ها مورد نظر قرار بدهند.
دکتر طهماسبی ، درخواست دانشجویان مبنی بر انجام کارهای تیمی و گروهی و مدیریت آن توسط اساتید را به مدیران گروههای آموزشی منتقل کرد.
وی با اشاره به نتیجه خوب ارزشیابی ارزیابان وزارت بهداشت در فرآیند اعتباربخشی ، افزود: دانشگاه علوم بهزیستی در زمینه کاربردی کردن طرح های پژوهشی در آموزش و همچنین ارزشیابی های میان دوره ، مورد توجه ویژه ارزیابان قرار گرفت.
******
بیمارستان توانبخشی رفیده ، فیلد بالینی بسیار خوبی است
رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده ، با اعلام خبر راه اندازی پنجمین بخش این بیمارستان و فعالیت تمامی تخت های بستری ، این بیمارستان را فیلد بالینی بسیار خوبی برای دانشجویان رشته های مختلف معرفی کرد.
دکتر" فریدون لایقی " در همین ارتباط افزود: برخی گروههای آموزشی برای استفاده از امکانات این بیمارستان ، بسیار فعال عمل کرده اند ، اما برخی حضور کم رنگی در بیمارستان دارند و بنظر می آید که از امکانات و توانایی بخش های تخصصی بیمارستان همچون بخش MS ، بی اطلاع هستند.
وی پیشنهاد کرد که نشست بعدی مدیران گروههای آموزشی در بیمارستان توانبخشی رفیده تشکیل بشود تا فرصتی برای شناخت بیشتر از امکانات این بیمارستان باشد.
دکتر لایقی همچنین ، تبادل دانشجو با دیگر دانشگاهها برای برگزاری دوره های کارورزی با استفاده از امکانات هر یک را نیز پیشنهاد داد.
******
پیشنهاد برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای سطوح بالای آموزشی و هیات علمی
دکتر " فریبا یادگاری " نیز در این نشست ، از ریاست و مدیریت بیمارستان توانبخشی رفیده که امکان برگزاری کارورزی ها در این بیمارستان را فراهم کردند، تشکر کرد و برگزاری کارگاههای توانمندسازی جهت افراد سطوح بالای آموزشی و هیات علمی دانشگاه را پیشنهاد داد.
******
اجرای کار تیمی ، یکی از شاخص های ارتقای رتبه هیات علمی در نظر گرفته شود
دکتر " دالوندی " ، ضرورت بیشتر به رشته پرستاری توانبخشی را مورد تاکید قرار داد و گفت : لازم است که برای پذیرش دانشجوی دکتری در این رشته ، تسهیلات خاصی قائل شویم .
وی ، برگزاری کارورزی ها در مراکز دیگر دانشگاهها در مقابل پذیرش دانشجویان آن دانشگاهها در بیمارستانهای دانشگاه علوم بهزیستی برای گذراندن دوره های کارورزی را امکانپذیر دانست .
وی همچنین نیاز گروهها به تنخواه مناسب و مستقل برای تامین مایحتاج معمول را یادآوری کرد که ریاست دانشگاه در پاسخ گفت که مشکلی برای تامین بودجه آن نداریم اما راهکار لازم برای اختصاص آن به هر گروه بطور مستقل را باید داشته باشیم.
******
جمع آوری پسماندهای دانشگاه بصورت علمی و تفکیک شده ، نیاز به مدیریت و همکاری مسئولان دانشگاه دارد
دکتر " مریم شریفیان ثانی " ضمن اعلام کمبود فضای فیزیکی و جای مناسب برای اعضای هیات علمی تا آماده شدن ساختمان جدید، از مدیریت پسماند بصورت علمی و تفکیک شده بعنوان واحد درسی دانشجویان گفت و خواستار همراهی و حمایت مسئولان دانشگاه از این فعالیت شد.
******
لزوم تدوین برنامه های هدفمند و منظم آموزشی برای دانشجویان فعال و توانمند
دکتر "حمیدرضا خانکه " از فعالیت چشمگیر گروه سلامت در حوادث و بلایا و برگزاری کارگاههای مختلف و اجرای طرح های کلان کشوری همچون تهیه نرم افزار ابزارهای امداد در حوادث و بلایا ، گفت و تاکید کرد، با وجود دانشجویان توانمندی که در دانشگاه علوم بهزیستی هستند ، باید برنامه های هدفمند و منظم آموزشی برای آنان داشته باشیم.
******
امور جاری بخش آموزش دانشگاه اعلام شد
دکتر " شهشهانی " مدیر آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی در ادامه این نشست به امور جاری مدیریت آموزش پرداخت و گفت که از هفته آینده امتحانات شروع می شود و لازم است که اساتید محترم به برنامه های ارائه شده و همچنین زمانبندی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کنند و دقت کنند که پایان کلاسها ، پایان ترم دانشجویان محسوب می شود و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمان خود و بدون تاخیر ، دفاع خود را انجام دهند چون در برخی اوقات ، امکان تمدید وجود ندارد و مشکلات برای دانشجویان ایجاد می شود.
وی با اشاره به اجرای فرآیند اعتبار بخشی در دانشگاه با مشارکت مدیران گروههای آموزشی ، افزود: این فرآیند نشان داد که خیلی کارها انجام می شود و نقاط قوت و ضعف آنها کجاست . همانطور که نشان داده ، بخش استاد مشاور در گروهها باید تقویت شود و برای آن برنامه داریم.
انتهای پیام /
تهیه و تنظیم گزارش خبری : نعیمی پور
تهیه و تنظیم عکس : دخیلی- قنبری