• 1402/02/25 - 08:10
  • - تعداد بازدید: 710
  • - تعداد بازدیدکننده: 224
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مدیر گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

هدف از برگزاری اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی، همگرایی علمی و به روز کردن کارکردهای بالینی درمانگران است

مدیر گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امروز در نشست خبری اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی، گفت: هدف از برگزاری این سمینار و گردهمایی مدیران گروه های آموزشی کاردرمانی، تلاش جهت به روز کردن اطلاعات کاردرمانگران، همگرایی علمی و به روز کردن کارکردهای بالینی اساتید است.

   مدیر گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، امروز در نشست خبری اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی، گفت: هدف از برگزاری این سمینار و گردهمایی مدیران گروه های آموزشی کاردرمانی، تلاش جهت به روز کردن اطلاعات کاردرمانگران، همگرایی علمی و به روز کردن کارکردهای بالینی اساتید است.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی " با محوریت " اختلالات عصبی – رشدی " و با رویکرد بالینی، طی روزهای 28 و 29 اردیبهشت ماه جاری، به همت انجمن علمی کاردرمانی ایران و با همکاری گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این دانشگاه برگزار می شود.

     دکتر هوشنگ میرزایی مدیر گروه آموزشی کاردرمانی این دانشگاه، درباره اهداف برگزاری اولین سمینار " تازه های بالینی کاردرمانی " که قرار است، با موضوع های مختلف در طول سال برگزار شود، افزود: در مقطع زمانی کنونی که تجهیزات و فناوری به روزتر، گسترش یافته تر و کارآمدتر می‌شوند و در عرصه علم پزشکی و توانبخشی تحولات زیادی را شاهد هستیم، باید از تحولات ارائه خدمات کاردرمانی و  مدل های جدید آن نیز برخوردار باشیم.


    وی تصریح کرد: طبق درخواست معاونت آموزشی وزارت بهداشت، مبنی بر به روزرسانی فرایندهای گوناگون، کوریکولوم های آموزشی، آموزش های بالینی، به روزرسانی فرایندهای کلاسی و تئوری لازم رشته کاردرمانی در محیط های آموزشی و درمانی، برگزاری این سمینار در طول سال، با همین الگو و عناوین مختلف،  در به روزرسانی فرایندهای گوناگون کاردرمانی موثر خواهد بود.


    دکتر میرزایی افزود: اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی با محوریت اختلالات عصبی - رشدی و با تکیه بر رویکرد بالینی، به دلیل انعطاف پذیر بودن، چابک بودن، و اثربخشی بیشتر، این امکان را می دهد که سمینارهای گوناگون در حوزه های مختلف کاردرمانی همچون فناوری کاردرمانی، تجهیزات کاردرمانی، فعالیت های تحقیقاتی و ... ، در هر فصل یا حداقل هر شش ماه یک بار داشته باشیم.


    وی، با اشاره به اینکه کاردرمانی، جزو ۱۱ رشته برتر  و جزو رشته های اثر گذار در جامعه ایران و جهان است، تصریح کرد:  از سال 1397 ، همگرایی و نشست جامعه کاردرمانی را نداشتیم و به دلیل شرایط کرونا شاهد واگرایی در جامعه کاردرمانی بودیم که امیدواریم این سمینار با امتیاز بازآموزی و حضور گروه های آموزشی کاردرمانی سراسر کشور، انسجام و عملکرد مطلوب و نتایج خوبی را در پی داشته باشد.


    مدیر گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین گفت: دو دانشگاه کشور،  سالانه ۸ تا ۱۰ نفر در سطح دکترای کاردرمانی، و  ۴  دانشگاه کشور  نیز سالانه ۴۰ دانش آموخته کاردرمانی  در سطح  کارشناسی ارشد دارند و  یک قدرت علمی و تولید علمی بالایی است که در طول سال می توانیم ۵۰ مورد تحقیقاتی از سوی آنان داشته باشیم تا کارآمدی هر چه بیشتر رشته کاردرمانی را محقق کنند .


    دکتر میرزایی افزود: تا کنون در کل کشور، ۶۰ فارغ التحصیل دکتری، یک هزار کارشناس ارشد و چهار هزار و 500 کارشناس کاردرمانی داریم که  این جامعه فارغ التحصیلان کاردرمانی، ضمن آنکه منبع خوبی برای تولید علم محسوب می شوند، اما نیاز آنان به مطالب علمی به روز، آشنایی با دیدگاه های روز و فناوری های این حوزه، زیاد است.


     وی در عین حال با اشاره به " بین رشته ای بودن اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی "، اظهار داشت: برگزاری این سمینار با رویکرد بالینی بین رشته های مختلف، این امکان را  برای معرفی ابعاد گوناگون خدمات کاردرمانی در عرصه متنوع فعالیت گروه های شرکت کننده می دهد.


    دکتر میرزایی افزود: یکی از پیام های سمینار، اثرگذاری قدرتمند در جامعه عام  است، سمینار برای افرادی که نیازمند خدمات کاردرمانی هستند و در راستای آشنایی آنها با تکنیک ها و تاکتیک ها، موثر است و توسط این جامعه نیز تازه های تجهیزات، فناوری و به روزرسانی علمی و خدمات درمانی، مورد  رصد قرار می گیرد، و کاردرمانگران با ارتقای شاخص ها و کیفیت خدمات در بلند مدت، به این اهداف کمک می کنند.


    عضو هیات علمی رشته کاردرمانی، تصریح کرد: در بخش های تخصیص بودجه، فناوری های نوین، مغفول واقع شده اند. مدل توانبخشی برای دهه آینده از حیث تجهیزات، پروتکل ها، فرایندها و ...، متفاوت است، اما تلاش می کنیم که به آن ها بپردازیم.


     وی در ادامه، واقعيت مجازی، ابزارهای نوین، هوش مصنوعی و ...  را بخشی از روش های نوین در ارائه خدمات ذکر کرد و افزود: درنظر داریم با کمک فناوری ها و تجهیزات نوین، و به روزرسانی علمی همکاران، فرسودگی شغلی کاردرمانگران را کاهش بدهیم. چرا که فرسایش شغلی کاردرمانگران، سه برابر سایر رشته های توانبخشی است.


    دکتر میرزایی در ادامه، با اشاره به محور کار اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی، و انتخاب موضوع " اختلالات عصبی - رشدی " برای اولین سمینار، گفت: حوزه های گوناگونی در کاردرمانی مطرح است، اما این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که از لحظه ایجاد زیگوت، رشد آغاز می شود. رشد و تکامل، یک موضوع پیوسته است، اما جنبه های مختلف دارد.


    وی افزود: ما معضلات متفاوتی در جامعه داریم و باید  بحث توانبخشی اجتماعی، توانبخشی خانواده، توانبخشی آموزشی، توانبخشی سالمندی و ...  را روی کار بیاوریم، ما در هر مقطع سنی، آسیب های گوناگونی را شاهد هستیم.


    وی تاکید کرد که چالش های گوناگون بعد کرونا نشان داد، حجم زیادی از خدمات، تغییر فرم پیدا کرده اند، نسل جدید با فضای مجازی، عوارض ناشی از محیط خود را دارد. امروزه، آسیب های گوناگونی نظیر اختلالات اضطرابی همراه با غذا خوردن، هنگام دستشویی رفتن، ارتباط با دیگران، ضعف حرکتی، اختلالات اسکلتی، ضعف عضلانی در کودکان و بزرگسالان دیده می شود و این درحالی است که مشکلاتی از قبیل " سیل، آوارگی، مهاجرت‌ها، بیماری های همه گیر مثل کرونا و ..." نیز وجود دارند که نیاز به خدمات توانبخشی را دو چندان می کند.


    وی در پایان این گفت وگو، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری اولین سمینار تازه های بالینی کاردرمانی با رویکرد بالینی، شاهد توسعه بیش از پیش کیفیت خدمات کاردرمانی در جامعه باشیم.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 26215
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: