• 1401/12/15 - 17:10
  • - تعداد بازدید: 938
  • - تعداد بازدیدکننده: 220
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
مجری اصلی پروژه " تدوین آموزش مجازی و طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی عملکرد آزمونگران Bayley ":

وجود ابزارهای استاندارد و بومی در ارزیابی مهارت و عملکرد کارشناسان سلامت، مهم است

دکتر فرین سلیمانی عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مجری اصلی پروژه کشوری تدوین آموزش مجازی و طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی عملکرد آزمونگران Bayley، گفت: استفاده از ابزارهای استاندارد و بومی، می تواند در ارزیابی مهارت و عملکرد کارشناسان سلامت مفید باشد.

   دکتر فرین سلیمانی عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مجری اصلی پروژه کشوری تدوین آموزش مجازی و طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی عملکرد آزمونگران Bayley، گفت: استفاده از ابزارهای استاندارد و بومی، می تواند در ارزیابی مهارت و عملکرد کارشناسان سلامت مفید باشد.


    رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در جمع آزمونگران تست بیلی و کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران، با اشاره به اهميت تشخيص زودرس اختلالات تكاملي و ابزار استاندارد برای اینگونه تشخیص ها، افزود: پروژه تدوین آموزش مجازی و طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی عملکرد آزمونگران Bayley، طراحی شد تا ابزاری بومی و استاندارد جهت ارزیابی کارشناسان آزمون اختلالات تكاملي کودکان از نظر دانش و مهارت در انجام آزمون و ارتباط با کودک و والدین باشد. این ابزار می تواند جهت تایید صلاحیت کارشناسان آزمون اختلالات تكاملي در سراسر کشور، مورد استفاده قرار گیرد.


     به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سلیمانی در خصوص اهمیت این طرح، توضیح داد: در سال‌های گذشته پس از آموزش سنتی آزمونگران آزمون بیلی، هیچ ابزار استاندارد و مورد تایید جهت ارزیابی توانمندی و مهارت آزمونگران در اجرای آزمون وجود نداشت و منجر به بروز مشکلات متعددی در خصوص اختلاف نظر مربیان در تجزیه و تحلیل آزمون می شد و بنابر درخواست وزارت بهداشت در این بخش از پروژه، ابزار معتبر با حساسیت و ویژگی لازم را طراحی نمودیم تا آزمونگران به طور یکنواخت جهت تایید صلاحیت ارزیابی شوند.


   رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه در خصوص ترجمان دانش و بهره مندی سیاستگذاران از آن، افزود: در واقع، با توجه به اینکه تست بیلی، ابزاری جهت تایید صلاحیت آزمونگران پس از اتمام دوره آموزشی ندارد و در ضمن آزمونگرانی که گواهی انجام آزمون دارند، نیاز به دوره‌های بازآموزی و تایید صلاحیت مجدد دارند و با توجه به مشکلات قبلی در خصوص اختلاف نظر مربیان آزمون جهت تایید صلاحیت یا رد ایشان در مورد آزمونگران آموزش دیده، به سفارش و درخواست وزارت بهداشت، در این مطالعه برآن شدیم تا ابزاری جهت بررسی دانش (آگاهی صحیح از محتوای آزمون بیلی و دستورالعمل انجام و نمره‌دهی آن )، توانمندی و مهارت در انجام تست آزمونگران و بررسی  مهارت ارتباط با کودک جهت  آزمونگران آزمون بیلی در کشور ارایه کنیم و امکان ارزشیابی استاندارد آزمونگران آزمون بیلی در کشور توسط مربیان کشوری را ایجاد نماییم.


     وی با اشاره به اهميت تشخيص زودرس اختلالات تكاملي و ارائه خدمات مداخله‌اي در شيرخواران و نوپايان، تصریح کرد: دليل تلاش فزاينده در جهت تشخيص دقیق اختلالات تکاملی کودکان در سنين پايين‌تر، آن است كه برنامه‌هاي مداخله گرانه مقرون به صرفه هستند و چنانچه در سنين پايين‌تر شروع شوند، تأثيرگذاری بيشتري دارند، پيش آگهي تكاملي كودكان را بهبود مي‌بخشند و اثرات مثبت كوتاه مدت و بلند مدت دارند.


    دکتر سلیمانی با تشریح کامل اهداف و ضرورت استفاده از آزمون تشخیصی تکاملی " بیلی " به عنوان یک شاخص بین المللی، گفت:  تست بیلی، از 15 روزگی تا  ۴۲ ماهگی کودکان را در سه بعد شناختی، زبانی (دو بخش ارتباطی درکی و بیانی) و همچنین در بعد حرکتی (دو بخش حرکات ظریف و درشت)، مورد ارزیابی قرار می دهد و اگر در مورد هر کودک، نمره حدنصاب به دست نیاید، کودک به مراکز جامع تکاملی ارجاع داده می شود تا در هر بعدی که مشکل دارد، توسط درمانگران، ارزیابی تخصصی شود و مداخلات به هنگام به والدین آموزش داده شود و یا در صورت شدت مشکل، در این مراکز کار توانبخشی آغاز شود.


    مجری اصلی پروژه تدوین آموزش مجازی و طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی عملکرد آزمونگران آزمون Bayley در ادامه اظهار داشت: از آزمون تشخیصی تکاملی بیلی، می توان نیازهای ویژه و نرمال کودکان را  مورد ارزیابی قرار داد و در برنامه ریزی توانبخشی برای گروه های توانبخشی به خصوص در سنین زیر یکسال استفاده کرد، بنابراین می تواند منجر به مداخلات زودهنگام برای کودکان با سنین کم باشد.


    دکتر سلیمانی با توجه به ضرورت ارتباط گروه های پزشکی و پیراپزشکی با بیماران، مراجع یا مشتری، افزود: در بخش آموزش های ما، آموزش مهارت ارتباطی وجود ندارد و لذا باید در این خصوص، کارگاه های آموزشی در دوران تحصیل گروه های پزشکی و پیراپزشکی داشته باشیم .


    وی همچنین اظهار داشت: در این مطالعه ما متوجه شدیم که تنها چند کتاب در خصوص آموزش مهارت ارتباطی با مراجعین وجود دارد، ولی همه در زمینه بزرگسالان است و در ارتباط با کودک، هیچ نسخه ای نداریم.


    وی افزود: ضمن آنکه مرور گسترده ای داشتیم که ببینیم آیا در زمینه بررسی ارتباط با کودک، ابزاری وجود دارد تا آن را با فرهنگ ایرانی تطبیق دهیم، که ابزاری یافت نشد و لذا، تیم تحقیقاتی این طرح، یک سری آیتم های جامع از مرور متون و نظرات خبرگان در رشته‌های مختلف را گردآوری کردند تا ابزاری برای سنجش ارتباط با  کودکان طراحی نمایند و پیشنهاد می شود، این ابزار که دستاورد دیگری در این زمینه محسوب می شود، در دیگر گروه های متخصصین نیز مورد استفاده و ارزیابی قرار گیرد.


     گفتنی است، این طرح به همت، خانم دکتر فرین سلیمانی متخصص کودکان، عضو هیات علمی و رئیس  مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری خانمها  لیلا یزدی کارشناس ارشد آموزش پزشکی و مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم  پزشکی شهید بهشتی و  ناهیده حسنی خیابانی کارشناس ارشد روانشناسی و مربی کشوری تست تکاملی بیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تدوین شده است.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ – نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 25740
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: