• 1399/09/16 - 15:25
  • - تعداد بازدید: 1906
  • - تعداد بازدیدکننده: 92
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
در سالروز دانشجو ( 16 آذرماه ) و در گرامی داشت یاد و خاطره شهدای این روز منتشر شد؛

پیام سرشار از صمیمیت، دلسوزی و آینده نگری رئیس دانشگاه علوم بهزیستی برای دانشجویان

دکتر« حمیدرضا خانکه » رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز در سالروز دانشجو (16 آذرماه) و در گرامی داشت یاد و خاطره شهدای این روز، پیامی سرشار از صمیمیت، دلسوزی و آینده نگری منتشر کرد.

   دکتر « حمیدرضا خانکه » رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی امروز در سالروز دانشجو (16 آذرماه) و در گرامی داشت یاد و خاطره شهدای این روز، پیامی سرشار از صمیمیت، دلسوزی و آینده نگری منتشر کرد.


   به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر خانکه این پیام را با یادی از دانشجویان شهید دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1332 و فلسفه نامگذاری 16 آذر، به نام روز " دانشجو " آغاز کرد و گفت که 16 آذرماه برگرفته از آن واقعه تاریخی است.


   « واقعه روز 16 آذر سال 1332 از آنجا آغاز شد که بلافاصله بعد از حکومت رضاخان، فضای بظاهر باز سیاسی سبب شد که دانشجویان دانشگاه های سراسر کشورو مخصوصا دانشگاه تهران، محور اعتراضات اجتماعی شد،  و در همان سال کودتای 28 مرداد شکل گرفت و دولت مصدق سرنگون شد.


   « همین کودتا سبب شد که فضای سیاسی بسته شود و درحالی که دانشجویان همچنان اعتراضات خودشان را اعلام می کردند، ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس جمهوری امریکا تصمیم گرفت که به ایران بیاید و با ورود او به ایران، اعتراضات دانشجویی و از جمله دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران شدت گرفت و در درگیری رژیم شاهنشاهی با دانشجویان، سه تن از دانشجویان دانشکده فنی به نام های مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی به شهادت رسیدند، و این درحالی است که روز بعد از این واقعه و در شرایطی صددرصد نظامی، دکترای افتخاری به نیکسون داده شد، و دانشجویان ایرانی مبارز خارج از کشور در بزرگداشت این شهدا، روز 16 آذر را روز " دانشجو" نامگذاری کردند. »


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی ضمن گرامی داشت این روز، چند دلیل در اهمیت این مناسبت بیان داشت: " دانشجو نقش رصدخانه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را بازی می کند، دانشجو دارای شخصیت غیر وابسته است، دانشجو ذهن آزاد و فرصت کافی برای ارزیابی دقیق دارد، دانشجو وام دار هیچ گروهی نیست و درعین حال، احساس دین بیشتری نسبت به خانواده و سطوح مختلف جامعه خود دارد. بنابر این قادر است که بدون سوگیری، جریانات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بررسی کند و اگر نیاز دید، در صحنه حضور پیدا کند.


   « هرسال در گرامی داشت روز دانشجو، مراسم متعددی برگزار می شود و دانشجویان بحث هایشان را مطرح می کنند، مدیران با دانشجویان ارتباط بیشترو مستقیمی برقرار می کنند، اما چند نکته مهم در این میان مطرح است که دانشجویان حق دارند رصد کنند، مطالبه و اعتراض و انتقاد داشته باشند، اما قاعدتا همه اینها باید در چارچوب قوانین رایج کشور، قوانین مقدس نظام جمهوری اسلامی باشد و از طرف دیگر، ما کشوری هستیم با پایه های مذهبی و کشوری هستیم که عقاید و باورهای مذهبی در ارکان زندگیمان نفوذ دارد و در ارکان سیاسی و اجتماعی ما نفوذ کرده و ما افتخارمان این است که مسلمان، دارای مذهب شیعه و تابع ائمه اطهار هستیم.»


   دکتر خانکه نتیجه گرفت که به دلیل این افتخارات، باید دقت کنیم تا رفتارهای ما درهمین چارچوب و قالب قرار بگیرد. اعتراضات و انتقادات ما با نیت خوب، منطقی و با رعایت ادب و در چارچوب قانون باشد و هرگونه انتقادی که هدفش تخریب باشد یا خدای ناکرده ابزارگونه باشد، بهم ریختن نظم عمومی، برای برهم زدن فرآیندهای اجتماعی است و این نوع انتقاد و ارتباط ، رد است .


   وی تاکید کرد که محیط دانشگاه  باید محیط امن، ایمن، فعال و سرشار از نشاط برای دانشجویان، اساتید و کارمندان باشد تا در کنار هم بتوانند به رشد و توسعه برسند.


   وی ابراز امیدواری کرد: محیطی فراهم شود که فرزندان این مملکت وقتی وارد دانشگاه می شوند، با احساس امنیت و آرامش، ضمن توسعه فردی خودشان، توسعه اجتماعی پیدا کنند. مهارت ها و شایستگی های لازم را کسب کنند.


   دکتر خانکه تاکید کرد: ما موظفیم در مقاطعی که این امانات را از مردم تحویل می گیریم، ضمن محافظت و مراقبت از آنان، شرایطی ایجاد کنیم که شایستگی آنان ارتقا یافته و متناسب با ارزش های اجتماعی و فرهنگی مان حرکت کنند و توسعه پیدا کنند، و در نهایت، محصول نهایی، افراد تولیدی، موثر، خانواده دوست و جامعه پذیر باشند.


   « برای ایجاد این محیط، قاعدتا دانشگاه کار سختی را در پیش دارد و اساتید و کارکنان دانشگاه باید محیط مناسبی را فراهم کنند که ضمن حفظ حرمت و احترام متقابل در بالاترین سطح، محترمانه ترین رفتارها نسبت به یکدیگر مشاهده شود. باید شرایطی در دانشگاه فراهم شود که دانشجویان ما رشد پیدا کنند و بعضی اوقات این شرایط همراه است با سختگیری در کار و فعالیت و همچنین همراه با پروژه، تحقیق و مطالعه است، بنابر این صرفا محیط دانشگاهی، یک محیط برای تفریح نیست، بلکه برای تجربه اندوزی، برای فهم، و محیطی برای توسعه، رشد و کسب شایستگی هاست.»


   رئیس دانشگاه افزود: محصول نهایی این چنین محیطی، جامعه پذیر، دارای احساس تعلق به کشور و قانون پذیر است، قوانین حاکم بر کشورش را دوست دارد، به آن احترام می گذارد و آماده خدمت است.


   وی مجددا خطاب به دانشگاهیان گفت: باید شرایطی را در سطح دانشگاه و در کل کشور فراهم کنیم که امکان توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی برای دانشجویان فراهم بشود، آنان بتوانند به استقلال برسند و با فراهم کردن زمینه تشکیل خانواده، دانشجویان به ازدواج و فرزندآوری ترغیب شوند. بهرحال، رشد جمعیت در کشور ما پائین است اما بدنه جوان بسیار قوی و گسترده ای دارد و این، فرصتی است برای همه، چرا که جوانان می توانند کشور را توسعه بدهند، اما در بسیاری از کشورهای مترقی دنیا مثل آلمان و ژاپن، مشکل رشد منفی جمعیت و جمعیت کم جوانان در این کشورها، دولت های آنها را با چالشی جدی روبه رو کرده است.


    دکتر خانکه افزود: اگر بعضی از کشورها، مهاجر می پذیرند، بیش از اینکه به بعد انسان دوستانه آن توجه کنند، بعد ترمیم جمعیت برایشان مهم است. بنابر این باید خاطرمان باشد که دانشجویان و فرزندان ما باید با عشق و علاقه در کشور زندگی کنند و ما هم کمکشان کنیم و شرایط اقتصادی را برایشان فراهم کنیم تا تشکیل خانواده داده، فرزند بیاورند و کشور را توسعه بدهند.


   « من به عنوان فردی که در دانشگاه های متعددی در دنیا، تدریس یا تحصیل کردم، و جوانان بسیاری را در کشورهای مختلف دیدم، مطمئنم که جوانان ما متعهد، باهوش، با استعداد و با انگیزه اند.»


   « شاید ما در مدیریت هایمان، مشکلات و ایراداتی داشتیم که نتوانستیم این انرژی و این سرمایه عظیم را بهتر هدایت کنیم تا کشورمان را توسعه بدهند، البته در این راه، تحریم های ظالمانه و فشارهای بیگانگان را داشتیم و مشکلات متعددی را تحمل کردیم اما باید بپذیریم که سوء مدیریت داخلی هم عامل مهمی است که باید جوانان برای بالندگی و شکوفایی کشورمان، بیشتر تلاش کنند.»


   رئیس دانشگاه یادآوری کرد: ما حضور دانشجویان و جوانان در دفاع مقدس را دیدیم که با دست خالی هشت سال در مقابل تمام دنیا ایستادگی کردند، افتخار آفریدند و استقلال ایجاد کردند. حضور جوانان را در عرصه های مختلف تاریخی دیدیم و در این برهه زمانی که ما و تمام کشورهای دنیا درگیر کووید 19 هستیم، جوانان با عشق و محبت می آیند و مشارکت آگاهانه و داوطلبانه در مقابله با این بحران دارند.


   « روز دانشجو را به همه دانشگاهیان تبریک می گویم و با گرامی داشت یاد شهدا، امیدوارم محیطی فراهم کنیم که در این محیط ، تمام جوانان خصوصا دانشجویان این دانشگاه، هر روز بالنده تر، کاملتر و شایسته تر باشند و هر روزشان، بهتر از دیروز باشد. »


   دکتر خانکه، در بخشی از پیام خود، به فلسفه تاسیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در دنیا براساس آخرین مقاله چاپ شده در مجله لنست، حدود یک سوم مردم دنیا مبتلا به نوعی از محدودیت های جسمی هستند که این جمعیت بزرگ که یک سوم جامعه جهانی را تشکیل می دهد، در طول زندگی خود، به خدمات توانبخشی و خدمات سلامت اجتماعی که حیطه فعالیت این دانشگاه است، نیازمندند.


   وی تصریح کرد: متاسفانه در نظام سلامت ما، به خدمات توانبخشی به عنوان سطح سوم خدمات سلامت، کمتر توجه شده یا نادیده گرفته شده است و متولی خاصی نه در سطح مدیریت کلان و حاکمیت وجود دارد و نه در سطح علمی ، به آن توجه شده است. البته مقام محترم وزارت بهداشت جناب دکتر نمکی تاکیداتی برای توسعه این خدمات داشتند. و ما باید بدانیم خدمات توانبخشی مختص گروه خاصی از مردم نیست و بخش بزرگی از جامعه با افزایش امید به زندگی و افزایش سالمندی، نیازمند این خدمات هستند و بیشترین خدماتی که جامعه ما لازم دارد، خدمات مربوط به مشکلات اسکلتی عضلانی، کمردرد و سلامت روانی است.


   « دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شایستگی کامل برای تولید شواهد علمی، استانداردها، پروتکل ها و گایدلاین ها را دارد و درعین حال، در تامین خدمات این حوزه ها، و نظارت بر حسن ارائه آن، تلاش می کند. مکاتبات متعددی با مقامات وزارت بهداشت و معاونان محترم صورت گرفته تا این فرصت را فراهم کنند که این دانشگاه بتواند نقش اصلی خودش را ایفاء کند.»


  « ما باید بسمتی حرکت کنیم که خدمات توانبخشی در نظام شبکه ادغام بشود تا مردم در سطوح مختلف و در دورترین نقاط که کمتر برخوردار هستند، بتوانند از خدمات اولیه توانبخشی و از غربالگری های توانبخشی، قبل از اینکه به شرایط مزمن و هزینه بر برسند، برخوردار شوند واگر خدمات توانبخشی در نظام شبکه ادغام شود، می توانیم قبل از اینکه آنان نیاز به خدمات گران قیمت و دور از دسترس پیدا کنند، محدودیت هایشان را تشخیص داده و خدمات مراقبتی مناسب را به آنان ارائه بدهیم.»


   رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان، مجددا روز دانشجو و شهدای این روز را گرامی داشت و آرزو کرد که دانشجویان سراسرکشور، خصوصا دانشجویان این دانشگاه هر روز بالنده تر، مترقی تر و موثرتر باشند.


انتهای پیام/


تنظیم خبر: نعیمی پور


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 17909
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: