به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی روابط عمومی ؛
کارگاه تخصصی " آشنایی با رویکرد کودک محور وندایک " برای ارزیابی و درمان کودکان چند معلولیتی (مقدماتی) برگزار شد
کارگاه تخصصی " آشنایی با رویکرد کودک محور وندایک " برای ارزیابی و درمان کودکان چند معلولیتی و توانبخشی کودک نابینا- ناشنوا (مقدماتی) ، امروز (دوشنبه) به همت گروه گفتاردرمانی و کمیته مطالعات ناشنوایی/ کم شنوایی مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.
کارگاه تخصصی " آشنایی با رویکرد کودک محور وندایک " برای ارزیابی و درمان کودکان چند معلولیتی و توانبخشی کودک نابینا- ناشنوا (مقدماتی) ، امروز (دوشنبه) به همت گروه گفتاردرمانی و کمیته مطالعات ناشنوایی/ کم شنوایی مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، روش مداخله ای وندایک و مباحث علمی مربوط ، توسط دکتر " گیتا موللی " و دکتر " زهرا قریشی " اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای کارشناسان شنوایی شناسی، گفتاردرمانی ، کاردرمانی و روانشناسی کودکان استثنایی شرکت کننده در این کارگاه آموزشی ارائه شد و از کتاب پرفسور " یان وندایک " که توسط اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ترجمه شده است ، رونمایی بعمل آمد.
دکتر" گیتا موللی " مسئول کمیته مطالعات ناشنوایی/ کم شنوایی مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و یکی از مدرسان این کارگاه آموزشی ، درباره روش وندایک و اهمیت آن گفت: روش مداخله ای وندایک و اهمیت آن به دلیل کاربرد این رویکرد در حوزه چند معلولیتی و بویژه نابینایی – ناشنوایی است که در کشور ما کمتر شناخته شده و لذا کمتر نیز به آن پرداخته شده است.
وی تاکید کرد: این رویکرد از رویکردهای نوین و پیشرفته برای ارزیابی و درمان کودکان چند معلولیتی و توانبخشی کودکان نابینا- ناشنوا است که با کار تیمی و منسجم متخصصان شنوایی شناسی ، گفتاردرمانی ، کاردرمانی و روانشناسی کودکان استثنایی ، اجرایی می شود.
دکتر موللی خاطرنشان کرد که " وندایک " از اساتید دانشگاه یوتا آمریکا است و شخصا کتاب وی را در یک همایش بین المللی از ایشان گرفته و نسبت به ترجمه آن اقدام کرده و توسط انتشارات دانژه که از انتشارات همکار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است ، چاپ و منتشر شده و هم اکنون در انتشارات دانشگاه نیز برای استفاده متخصصان و کارشناسان قرار دارد.
بگفته وی ، پروفسور" یان وندایک " از اوائل دهه 1960 میلادی، کار در حوزه کودکان دارای چند معلولیت را آغاز کرد و دریافت که آزمونها و روشهای ارزیابی معمول برای این کودکان مناسب نیستند و نیاز به رویکردی انسان گرایانه ، با نگاهی انسانی و احساسی به کودک نابینا- ناشنوا / چندمعلولیتی است. و لذا ، رویکردی را برهمین اساس مطرح کرد که هم اکنون ، در مراکز پیشرو جهان ازجمله موسسه پرکینز و مرکز sense بکار می رود.
این محقق بنام، بر این باور است که آزمون ها و طرحواره های رشدی موجود برای ارزیابی این کودکان مناسب نیست زیرا این آزمون ها بر این فرض استوار است که کودک در معرض تجربیات طبیعی و معمول قرار دارد. وی احساس کرد که کودکان چندمعلولیتی بنابه ماهیت آسیب هایشان فرصت تجربه دنیای پیرامون را به شیوه طبیعی و معمول دیگر کودکان ندارند.
به عنوان مثال ، " نورونهای آینه ای " یکی از اصول اساسی روش مداخله ای وندایک است که کشف آن ، بصورت اتفاقی صورت گرفت ، حدود دو دهه پیش، در یکی از آزمایشگاههای ایتالیا میمونی روی صندلی مخصوص آزمایشگاه نشسته بود تا محقق از ناهار برگردد. یک سیم نازک در بخشی از مغزش کار گذاشته شده بود که مربوط به طراحی و انجام حرکات بود، و هرگاه که میمون حرکتی انجام می داد، مانیتور به صدا در می آمد.
در این زمان ، دانشجویی با یک بستنی وارد آزمایشگاه شد. در حالیکه او بستنی می خورد ، میمون او را تماشا می کرد و در کمال تعجب دیدند ، با اینکه میمون ثابت است و حرکتی نمی کند ، اما مانیتور به صدا درآمده است. این اتفاق در جاهای دیگر و با خوراکی های دیگر مثل بادام زمینی نیز اتفاق افتاد. به اینصورت که مقداری بادام زمینی برای میمون گذاشتند و باید هرگاه میمون بادام زمینی برمی داشت ، دستگاه به صدا درآید، اما دیدند نه تنها زمانی که میمون بادام زمینی برمی دارد ، دستگاه به صدا در می آید بلکه وقتی شخص دیگری هم بادام زمینی برمی دارد و میمون آن صحنه را می بیند، باز دستگاه به صدا در می آید.
با این آزمایشها به این نتیجه رسیدند که انجام دادن و دیدن، هر دو یک نتیجه دارد. این کشف برای روانشناسی بقدری ارزشمند است که دکتر راماچاندران در سال 2000 میلادی گفت که کشف نورونهای آینه ایی در روانشناسی، معادل کشف DNA در زیست شناسی است.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 22 گروه آموزشی از جمله " گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، شنوایی شناسی " و هشت مرکز تحقیقات در زمینه سه حوزه سلامت (سلامت روان ، سلامت اجتماعی و توانبخشی ) همچون مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال ، علاوه بر آموزش و تربیت نیروی متخصص در این حوزه ها ، نسبت به اجرای پروژه ها و طرح های تحقیقاتی مورد نیاز جامعه نیز اقدام می کند.
این دانشگاه ، تحت نظارت وزارت بهداشت ، از طریق دو بیمارستان تخصصی روانپزشکی و توانبخشی و دو مرکز پزشکی – توانبخشی ، خدمات مورد نیاز بیماران و نیازمندان در ارتباط با حوزه های فعالیت را ارائه می دهد.
انتهای پیام /
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور